ارائه و تشریح واقعه تاریخی قیام گوهرشاد بر عهده اداره کتابخانه های عمومی است/ فرصت تبیین واقعه گوهرشاد با حضور زائران در حرم رضوی


ساعت: 09:10
تاریخ انتشار: 14/14/1400
کد خبر: 1812744

بی توجهی متولیان فرهنگی در پوشش رویداد تاریخی گوهرشاد;

متولیان فرهنگی نقشی بی بدیل در پوشش رویداد تاریخی گوهرشاد دارند و در این راستا می توان از امکان حضور زائران در حرم رضوی به عنوان تبیین و ارائه این رویداد مهم تاریخی و فرهنگی استفاده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس، حادثه مسجد گوهرشاد در پی اعتراض مردمی به قانون بازکردن حجاب به دستور رضا پهلوی رخ داد و هزاران نفر در این حادثه تلخ جان باختند. در تیرماه همان سال، اهالی مشهد همراه با اهالی شهرهایی مانند قم، تبریز، شیراز و برخی دیگر از شهرها در اعتراض به سیاست حجاب گشایی از سوی روحانی به خیابان ها آمدند. اعتراضات پس از محاصره بیت آیت الله کمی و سخنرانی های آتشین شیخ محمد تقی بهلول بالا گرفت و مردم برای رفع حجاب به حرم مطهر امام رضا (ع) پناه بردند و در مسجد گوهرشاد تجمع کردند.

ماموران به دستور رضاخان حرم و مسجد را محاصره کردند و شروع به تیراندازی کردند و در نتیجه هزاران نفر از مردم ایران بی وجدان در دفاع از حجاب کشته و کشته شدند و نفس کشیدند و در گورهای دسته جمعی دفن شدند.


لزوم جلوگیری از غفلت فرهنگی تاریخی حادثه گوهرشاد

حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار «سب»، در خصوص ترویج موضوعات مختلف قیام گوهرشاد برای جلوگیری از سهل انگاری در این زمینه، گفت: در این راستا بسته مطالعاتی پیرامون عفاف و حجاب و حادثه گوهرشاد ارائه شده است. هر سال از 18 تا 22 جولای ارائه می شود.

وی با اشاره به ارائه کتاب، نشست کتابخوانی و مسابقات کتابخوانی علل مسجد گوهرشاد افزود: در این مورد.


تشریح قیام گوهرشاد در حضور زائران حرم رضوی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با تأکید بر ترویج المان‌های شهری، کتاب و فعالیت‌های فرهنگی در این خصوص، گفت: در کتاب‌های درسی و احتمالاً رسانه‌ای، بنابراین اطلاع‌رسانی در این موضوع تاریخی و یکسان نیاز به قوت بیشتری توسط متولیان دارد.


1eff1d2d 1226 4249 a96f 4598582273c0 خبر خاکستری

وی افزود: با توجه به معرفی شخصیت های سازنده این مسجد و اتفاقاتی که منجر به حادثه مسجد گوهرشاد شد، لازم است توضیحاتی به اقشار مختلف برای شناخت مردم داده شود تا مقاومت و حسادت دینی و مذهبی مردم را به خود جلب کند. مردم و ظلم حکومت رضاخانی از این دوران جان سالم به در بردند.»


انتقال گفتمان وقایع انقلاب اسلامی به نسل جدید

حجت الاسلام سبزیان با بیان اینکه در منطقه گوهرشاد نباید تنها به یک مجموعه نگاه کرد و انتظار اقدام کرد، گفت: ما افرادی را به عنوان شاهد تاریخی این ماجرا از دست داده ایم، اما باید برای نسل های جدید باشد که نمی فهمند. انقلاب و وقایع انقلاب اسلامی «و شاید این روزها کمتر توجه می کنند و سطحی و سریع در قرائت می گذرند، برنامه ریزی فرهنگی داریم.

وی با تاکید بر فعالیت رسانه محوری در خصوص قیام گوهرشاد، افزود: در مدیریت شهری باید این موضوع مطرح و در معاونت فرهنگی شهرداری مشهد اقداماتی صورت گیرد و همه مجموعه های فرهنگی ماموریت های تعریف شده در این زمینه را دنبال کنند. “


لزوم جلوگیری از فراموشی تاریخی وقایع انقلاب اسلامی

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در این زمینه رسالت فرهنگی داریم تا این گونه رویدادها منجر به فراموشی تاریخی و تکرار وقایع تاریخی نشود، تصریح کرد: وظیفه ترویج، ارائه و تبیین این رویداد تاریخی است. مسئولیت کتابخانه های عمومی استان هاست اگر کتابی منتشر شود، جلسات ارائه کتاب و کتابخوانی و کتابخوانی را پیگیری می کنیم.

وی افزود: نویسندگان مشهدی در این زمینه فعال بوده اند و مرحوم تشکری در نوشته های خود از گشایش حجاب بانوان و اتفاقات در مسجد گوهرشاد به عنوان یک ژانر داستانی یاد می کند و چهره واقعی استعمار آن زمان را به تصویر می کشد.


e26b5845 59dd 4e9a af5d 3371194656ca خبر خاکستری

حجت الاسلام سبزیان ادامه داد: آثار مرکز اسناد انقلاب اسلامی تولیدی به نام قیام گوهردشاد به روایت اسناد داشت که البته دارای بخش نخبگان است و کتابی با عنوان شخصیت قیام توسط انتشارات بهشت ​​مشهد منتشر شد. گوهرشاد. منتشر شده دستور کار گنجانده شده است.


حمایت از انتشار اسناد مربوط به حادثه گوهرشاد به صورت کتاب

وی افزود: کتاب «اُسنه گوهرشاد» که مرحوم تشکری در این خصوص به رشته تحریر درآورده، حادثه قتل عام مردم در این مسجد است و داستان های موازی نیز آورده شده است که می تواند معرف این واقعه تاریخی باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت ایجاد رویدادهای فرهنگی در ارتباط با کتاب‌های منتشر شده، گفت: به رویدادی اشاره نمی‌شود، گفت: این موضوعات قابل بحث و بررسی کارشناسی است، اما در حوزه تألیف هیچ تعهدی نداریم. ، گردآوری و تحقیق در این زمینه.

وی با بیان اینکه ماموریت های مهم پژوهشی در این حوزه بر عهده آستان قدس، شهرداری ها و نهادهای فرهنگی مرتبط بوده و مسئولیت انتشار و نشر کتب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده دارد، افزود: برای سال آینده در صورت داشتن اسناد مربوط به گوهرشاد که در قالب کتاب منتشر شود، مکاشفه ای باشکوه و بزرگ خواهیم داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید