خاک رس؛ اینجا تقریبا مقبره اجساد قیام گوهرشاد است / انتقال اسناد پلیس در قیام گوهرشاد به جاده کرج


زمان: 09:03:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۶
کد خبر: 1803060

پژوهشگر و کارشناس تاریخ قیام گوهرشاد در مشهد;

عشقی گفت: از گودال سفالی مراکز خرید به عنوان محل اصلی دفن پیکرهای قیام گوهرشاد یاد می شود و مردم در تاریخ شفاهی بارها گفته اند که شهدا در اینجا دفن شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی عشقی رضوانی، پژوهشگر و کارشناس تاریخ قیام گوهرشاد در مشهد در گفت و گو با صبح توس; وی در خصوص حادثه گوهرشاد گفت: مصاحبه های شفاهی زیادی درباره تاریخ شفاهی قیام مسجد گوهرشاد، گشایش حجاب، منع گرسنگی و کوتاهی لباس مردان و یکسان سازی پوشش انجام شد.

وی افزود: با بیش از هزار نفر که خاطرات مستقیم یا غیرمستقیم در این زمینه داشته اند مصاحبه کرده ایم و بخش کوچکی از آن در قالب های مختلف منتشر شده است و سپس این محتوا در اختیار هنرمندان، پژوهشگران و خبرنگارانی قرار خواهد گرفت. تاکنون از آن استفاده کرده است.» محققین زیادی کشف شده اند.


گودال سفالی مراکز خرید محل دفن اصلی شهدای قیام گوهرشاد است.

عشقی در خصوص محل دفن شهدای قیام گوهرشاد گفت: مهمترین مکان ذکر شده بلوار وحدت یا خندق سفالی مردمی است که در تاریخ شفاهی می گویند شهدای قیام گوهرشاد در اینجا دفن شده اند.

وی با اشاره به مواردی از تاریخ شفاهی قیام افزود: مردی را داریم که هر بار با پدرش از آنجا می گذرد و خبر می دهد که پدرم در اینجا دفن شده و ذکر فاتحه آمده است یا مردی داریم که گفت که با مادرم در قسمت خالی اینجا فاتحه می خوانند و اینجا محل دفن شهدای حادثه گوهر شاد است.


باغ خون مشهد دومین محل دفن احتمالی شهدای قیام گوهرشاد است.

این پژوهشگر تاریخی ادامه داد: باغ خون مشهد که در آن زمان کنسولگری روسیه بود، دومین موردی است که بسیار مورد بحث است و مدت هاست رها شده و به نظر می رسد شهرداری به دنبال تغییر آن است.

وی با بیان اینکه برخی معتقد بودند شهدا در چند نقطه دره دفن شده اند، افزود: آیت الله هزالی و پدرش فردای حادثه گوهرشاد به حرم رفتند و همان مکان ها از جمله گودال گلی محل دفن شهدا محسوب می شود. از قیام

عشقی با بیان اینکه داستان های مختلفی درباره کوهسنگی خواجه ربیع وجود دارد که کمتر نقل شده است، بیان کرد: 34 نفر از بازماندگان شهدای حادثه ساکن مشهد را پیدا کردیم و همچنین عکس هایی از 4 شهید پیدا کردیم که اساس آن از مجموعه ای از شهدای حادثه ساخته شده است. المان هایی که در نقاط مختلف شهر نصب می شوند.

پژوهشگر تاریخ قیام گوهرشاد در مشهد افزود: این حادثه در 90 سال گذشته اتفاق افتاده و بناهایی که در این مکان ها ساخته شده مربوط به حدود 50 سال پیش است.


ثبت اسامی تعدادی از شهدا در لیست قبرستان گلشور مشهد

فعال فرهنگی حسینیه هنر مشهد گفت: قیام صبح یکشنبه انجام می شود، اما جمعه گذشته درگیری مختصری در مسجد گوهرشاد رخ داد و تعدادی از شهدای قیام جداگانه به خاک سپرده شدند و مزارشان به نام شهید نورسیبا در قبرستان معروف است. تعدادی دیگر نیز در پارک گلشور دفن شده بودند که نام این افراد در دفاتر این گورستان ها ثبت و علت مرگ تیراندازی شد.

وی با اشاره به شهدای غیرمشهدی قیام گوهرشاد، افزود: به نام هوشکر عکسی از پدرش که در این حادثه شهید شده بود گرفته است: «او هم به ما داد.

عشقی درباره دلایل عدم مستندسازی کتبی این واقعه گفت: پس از قیام در زمان رضاخان خفگی شدیدی رخ داد به همین دلیل امکان ردیابی وضعیت اموات وجود نداشت. رنگ آمیزی رویداد است.

وی در خصوص دلایل حضور شهدای غیر مشهدی در این حادثه افزود: مشهدی ها بعد از نماز مغرب زمین برای صرف شام و استراحت معبد را ترک می کنند تا به اجتماع برگردند و صبح فردا بنشینند. پس از خروج از مشهد، درهای مسجد بسته شد و همین امر عامل مرگ و میر بسیاری در شهرهای اطراف است.

پژوهشگر تاریخ قیام گوهرشاد مشهد گفت: حجت الاسلام واعظ زاده که پدرش یکی از تبعیدشدگان حادثه بود، به یاد دارد که پدرش هر شب برای نماز در مسجد گوهرشاد به او پول می داد، اما امشب به آنها پول می داد که نماز نخوانند. به مسجد بروید و سریعتر به خانه برگردید.

فعال فرهنگی حسینیه هنر مشهد ادامه داد: مردی را پیدا کردیم که در زمان حادثه 12 ساله بود و در حین فرار مورد اصابت گلوله قرار گرفت. علت قیام گوهرشاد در تابستان و خوابیدن بر پشت بام ها در این داستان های گسترده ذکر شد.

وی افزود: مردی داریم که اعتراف کرد پدر و پدربزرگم آن شب به مسجد رفتند و دیگر برنگشتند.

عشقی با تاکید بر لزوم ثبت این حادثه تصریح می کند: در سال 1361 سردبیر مجله سروش خبرنگاری به نام سینا واحد را برای انعکاس ماجرای مسجد گوهرشاد به مشهد فرستاد و بعدها این مطالب و مصاحبه ها تبدیل به کتاب شد که اولین بار است. سند مکتوب این قیام است، اما دوباره فراموش شد تا اینکه سال‌های گذشته پروژه تاریخ شفاهی قیام گوهرشاد دوباره راه اندازی شد.


انتقال اسناد پلیس مربوط به قیام گوهرشاد به جاده کرج

این پژوهشگر با اشاره به نتایج این رویداد در آثار فرهنگی و هنری کشور گفت: مادر علی خاتمی، کتاب من رضا امیرخانی، کتاب واقعه خراسان که قبل از انقلاب منتشر شده و چندین کتاب دیگر در بخش هایی به موضوع گوهر شاد پرداخته است. ، اما با توجه به قبرستان دقیقا وارد نشوید.

وی افزود: مردی که مأمور مالیات بوده در خاطرات خود می گوید 51 کامیون را که جسد آنها برده شده است را شمارش کرده است و با توجه به سواد آن مرد، احتمالاً این عدد درست است.

عشقی گفت: مردی داریم که در این حادثه مجروح شد و او را داخل کامیون انداختند و بعد یکی از آشنایانش که به او گفت زنده است بیرون آورد یا مردی که بعد از تیراندازی با فرش روی خود را پوشاند و دو نفر ماند. روزها. «بعداً بیرون می‌آید.

پژوهشگر تاریخ قیام گوهرشاد در مشهد گفت: طبق اطلاعات ما تیم اصلی کشتار نیروهای غیر مشهدی است و چند نفر داریم که سرباز بودند و حاضر به تیراندازی نشدند اما غیرمستقیم یک سرباز مشهدی داریم. که مسلسل سنگین محسوب می شد.

وی با اشاره به دلایل نبود مدارک نظامی مرتبط با این حادثه، افزود: اسناد ارتش با ورود روس ها به روسیه منتقل شد و اسناد موجود به روزهای پس از حادثه اخراج برمی گردد و اسناد پلیس را در این رابطه عنوان کرد. زمان در یک جاده کرج وجود دارد که هنوز تصفیه نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید