هیچ مشکلی در مشهد عجیب تر از حادثه گوهرشاد نیست/ شهرداری و آستان قدس منابع مالی برای چاپ کتاب های دارای اسناد قیام گوهرشاد را تامین می کنند.


زمان: 09:13
تاریخ انتشار: 14.03.1314
کد خبر: 1843154

بی توجهی متولیان فرهنگی در پوشش رویداد تاریخی گوهرشاد;

متولیان فرهنگی در انعکاس رویداد تاریخی گوهرشاد نقشی بی بدیل دارند و در این راستا شهرداری و آستان قدس می توانند برای حفظ و احیای این هویت ملی، برای انتشار کتاب های قیام گوهرشاد اعتباری فراهم کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; حادثه مسجد گوهرشاد پس از اعتراض مردمی به قانون بازکردن حجاب به دستور رضا پهلوی صورت گرفت و هزاران نفر در این حادثه دلخراش جان باختند. در تیرماه همان سال، اهالی مشهد همراه با اهالی شهرهایی مانند قم، تبریز، شیراز و برخی دیگر از شهرها در اعتراض به سیاست حجاب گشایی از سوی روحانی به خیابان ها آمدند. این اعتراضات پس از محاصره بیت آیت الله کمی و سخنان آتشین شیخ محمد تقی بهلول بالا گرفت و مردم برای رفع مشکل حجاب به حرم مطهر امام رضا (ع) پناه بردند و در مسجد گوهرشاد تجمع کردند.


لزوم جلوگیری از غفلت فرهنگی تاریخی حادثه گوهرشاد

ماموران به دستور رضاخان حرم و مسجد را محاصره کردند و شروع به تیراندازی کردند و در نتیجه هزاران نفر از مردم ایران بی وجدان در دفاع از حجاب کشته و کشته شدند و نفس کشیدند و در گورهای دسته جمعی دفن شدند.


49e0f6f3 70b1 4c50 b4fd 041d53259304 خبر خاکستری

احمد عسکری پژوهشگر تاریخ در گفت و گو با صبح توس گفت: بیش از 3000 سند از حادثه گوهرشاد وجود دارد که هرگز منتشر نشده و در اختیار شهرداری مشهد است.

وی با بیان اینکه نویسنده کتاب بلاتکلیف مانده و وضعیت انتشار اسناد نامشخص است، گفت: خاطرات قیام گوهردشاد و گورهای دسته جمعی باید به طور مفصل مطالعه شود.


تامین بودجه برای چاپ کتابهای قیام گوهردشاد

این پژوهشگر تاریخ پژوهی گفت: با توجه به اهمیت موضوع شهرداری و آستان قدس در زمینه چاپ اسناد قیام گوهرشاد، می توانند اقدام کنند و عمدتاً نیاز به صرف هزینه برای انتشار اسناد قیام گوهرشاد دارند، چرا که کتاب‌هایی را می‌بینیم که اهمیت بسیار پایین‌تری در کتاب او در دست چاپ دارد.

وی افزود: بخشی از کشف مشکلات قیام گوهرشاد مربوط به شاهدان عینی است و شاید این موضوع برای کشف زوایای این موضوع هویتی ادامه یابد.


f669c28e a62f 440b b674 1a1821e5fc53 خبر خاکستری

عسگری ادامه داد: این مهم جزو آثار باستانی نیست، اما در این موضوع هویتی که مربوط به کمتر از صد سال پیش است، عزم جدی دستگاه های مسئول را می طلبد.


موضوع مشهد غریب تر از ماجرای گوهرشاد نیست

وی افزود: موضوعات اولویتی مانند حفظ اصالت دینی در زمینه قیام گوهردشاد مطرح شده است و ارتباط چندانی با آثار باستانی که نیاز به کشف عینی خاص دارد، ندارد، هرچند شاهدان عینی گورهای دسته جمعی در مراکز معتبر اسنادی مانند استون قدس و … مرکز اسناد انقلاب اسلامی به صحت این ماجرا شهادت دادند.

این کارشناس تاریخی با تاکید بر عزم جدی نهادهای مختلف برای احیای میراث هویت قیام گوهرشاد، گفت: بودن.

وی افزود: امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ده ها بار به طور مستقیم و غیرمستقیم از قیام گوهرشاد یاد می کنند و شهید نواب صفوی نیز مانند اولین مبارزان انقلاب اسلامی خواهان انتقام از شهدای گوهرشاد است و حتی رهبر انقلاب. آنها بارها بر احیای این موضوع تاکید کرده اند، اما موضوع در مشهد غریبتر از حادثه گوهرشاد نیست.


99705e23 a134 426c a371 23b0979d2905 خبر خاکستری

عسگری گفت: انتشار کتاب اسناد توسط گوهرشاد از شهرداری مشهد نباید در تاریخ بماند و جای تأسف است که بیش از چهار سال است که از این اسناد استفاده نشده است. اما احیاء و بازخوانی آن و نیز مسائلی مانند کشف محل دقیق گورهای دسته جمعی قیام گوهرشاد با سهل انگاری دنبال نشد.

با توجه به لزوم جلوگیری از فراموشی تاریخی وقایع انقلاب اسلامی، انتظار می رود این موضوع در مدیریت شهری مطرح و در معاونت فرهنگی شهرداری مشهد اقدام شود، رویداد تاریخی را دنبال کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید