در نهایت چاپ 3000 سند تاریخی حادثه گوهرشاد در شهرداری مشهد دارای ابهام است.


ساعت: 15:46
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812531

کارشناس و پژوهشگر پیشنهادی پژوهش تاریخ معاصر;

عسگری با اشاره به اینکه قیام گوهرشاد بخشی از هویت شهری مشهد است، گفت: بیش از 3 هزار سند از حادثه گوهرشاد وجود دارد که هرگز منتشر نشده و در اختیار شهرداری مشهد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد عسکری پژوهشگر تاریخی در گفتگو با خبرنگار صبح توس گفت: اسناد زیادی از قیام گوهرشاد توسط شهرداری مشهد جمع آوری شده است و معاون فرهنگی شهرداری مشهد باید توضیح دهد که طی پنج سال چه بر سر آن اسناد آمده است.

وی افزود: بیش از 3 هزار سند از حادثه گوهرشاد وجود دارد که هرگز منتشر نشده و در اختیار شهرداری مشهد است.

این کارشناس تاریخی با استناد به اسناد حادثه گوهرشاد تا تعطیلی فعالان قیام و رویدادهای مرتبط، گفت: این اسناد در 6 جلد گردآوری شده و نیازمند اصلاحات نهایی، ویرایش و چاپ است.


قیام گوهرشاد هویت شهری مشهد است

وی افزود: متأسفانه در این مرحله اقدامات به حالت تعلیق درآمده است، لذا درخواست از شهرداری و مدیریت شهری جدید مشهد به دلیل در دسترس بودن این مدارک مبنی بر عدم رعایت روال گذشته در معاونت فرهنگی وجود دارد. و گوهرشاد را باید بخشی از هویت شهری مشهد دانست.»

عسگری با تاکید بر اینکه این اسناد در واقعه مهم تاریخی گوهردشاد برای مردم اهمیت دارد، ادامه داد: بیش از 3000 سند از بازجویی از فعالان قیام گوهردشاد و بررسی مسائل و وقایع قیام وجود دارد که متاسفانه انجام می شود. منتشر نشود.» ادعاهای بی اساس در مورد این قیام وجود دارد که صرفاً سیاسی بود.

وی افزود: در پی عدم انتشار این اسناد، برخی گروه ها دلیل اصلی قیام را باز نبودن حجاب عنوان کرده اند، در حالی که در صورت انتشار این اسناد مشخص می شود که در یکی از این اسناد به صراحت آمده است. که حکومت از حجاب زنان می ترسد.


4 سال اسناد مهم حادثه گوهرشاد بلااستفاده ماند

این محقق تاریخ پژوهی تصریح کرد: برخی از فرهیختگان نسبت به این واقعه تاریخی ادعاهایی دارند که می توان با ارائه این اسناد در مورد این واقعه برای شناخت بهتر تاریخ جامعه به روشنگری پرداخت.

وی با بیان اینکه نباید انتشار کتاب اسناد گوهرشاد توسط شهرداری مشهد در تاریخ ماندگار شود، افزود: چهار سال.

عسگری بیان کرد: طی تفاهم نامه چنین اسناد مهمی در موضوع گوهرشاد از مرکز اسناد انقلاب اسلامی دریافت، خوانده شد و حتی به مرحله چاپ رسید، اما باید دید آیا بودجه مشهد برای چاپ چند جلد مهم کافی است یا خیر. کتاب ها آیا هویت تاریخی این شهر نیست یا سوالات دیگری مطرح است؟!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید