«شاهدان عینی» به گشت ارشاد چه می گویند؟

«شاهدان عینی» به گشت ارشاد چه می گویند؟

روز جدید یکی از شاهدان گفت: در این حضور که بیش از 6 ساعت به طول انجامید، شاهد هیچ گونه آزار بدنی نبوده، اما شاهد آزار لفظی و رفتار بی ادبانه بوده است. آنها به نوعی می خواستند مسخره کنند و بسیاری از مردم مشکلی با پوشیدن کت های بلند نداشتند.

هر کدام از شاهدان عینی روایت متفاوتی از ماجرا دارند، یکی از آنها دختر جوانی است که دستفروشی است که از همسرش جدا شده و هر روز در منطقه صادقیه تهران لواشک می فروشد. او لباس ورزشی معمولی دارد و آن طور که خودش می گوید فرصتی برای فکر کردن به لباس و لباس ندارد، هر روز یک لباس می پوشد تا بیاید اینجا بنشیند و لباس های دست سازش را بفروشد.

او حدود دو ماه پیش با مشت به صورت و بادمجان سیاه زیر یکی از چشمانش از دست ماموران گشت ارشاد فرار کرد.

او برای معالجه به دکتر مراجعه کرد و به دلیل احتمال خونریزی در هزینه عکس ها و داروها هم شرکت کرد و حالا می گوید خدا را شکر مشکل خاصی نداشت و بعد از چند روز کبودی برطرف شد.

شاهد بعدی زنی شاغل با ظاهری عادی است که دو هفته پیش با پیراهن جین در ورودی مترو ولیعصر با مسئولان روبرو شد. ابتدا با عنوان «مرجع» از او شماره ملی خواستند، سپس به این بهانه او را سوار وانت کردند. «از آنجایی که کار مهمی داشتم، گفتم کار شما چقدر طول می‌کشد؟» او چیزی نگفت، فقط به شماره استعلام ملی شما نیاز داریم و کاری با شما نداریم.

بالاخره بعد از پر شدن وانت بار دیگر با همان جمله ننگین «کاری نداریم، می خواهیم پرس و جو کنیم» به نزد وزرا بردند. حدود ساعت 4:30 به وزرا رسید و به داخل حیاط رفت تا آنها از کشتی پیاده شوند. سپس تلفن های همراه را گرفتند و گفتند اگر کسی تلفن همراه دیگری داشته باشد، تمام اطلاعات تلفن همراه شما را ریست می کنیم.

«وقتی رسیدیم حدود 25 نفر، تا ساعت 21:00 450 نفر و ساعت 22:00 شب 313 نفر در سالن بودند. اعتراض زیاد بود، به هر حال هرکسی کاری داشت و بعد که شنیدند تا لباس نیاوردند اجازه خروج ندارید، اعتراض ها بیشتر شد.

بالاخره یکی از همان خانم ها در جواب گفت که همه لباس های شما خلاف قانون است.

وی گفت: در این حضور بیش از 6 ساعت، شاهد خودآزاری جسمی نبوده، اما تا دلتان بخواهد توهین کلامی و رفتار بی ادبانه دیده است. آنها به نوعی می خواستند مسخره کنند و بسیاری از مردم مشکلی با پوشیدن کت های بلند نداشتند.

گفتند اگر لباس نپوشی دستگیرت می کنیم. برخی از آنها هنگام خروج فقط یک سنجاق در گوشه لباس خود می گذاشتند در حالی که می توانستند در اولین دیدار در میدان ولیعصر این کار را انجام دهند. از آموزش و پرورش خبری نبود و در یکی از سالن هایی که وارد شدیم روی تابلو یک واحد آموزشی نوشته شده بود.

ساعت 22 با دوربین فیلم مستندی ساختند تا چهره ما دیده شود و یکی از خانم ها در حین ضبط گفت که قانون پوشش بدحجابی در کشور تصویب شده است، لباس شما مصداق حجاب است. 68 و 63 NC در حالی که این طرح هنوز تصویب شده است. تمام آموزش‌ها و راهنمایی‌هایی که در مورد آنها صحبت می‌کنند 5 دقیقه طول می‌کشد، بنابراین آنها فقط باید یک ویدیو از خودشان ضبط می‌کردند.”

دیدگاهتان را بنویسید