ویدیویی از مهسا امینی در وانت گشت ارشاد ندیدیم; چیزی که دیدیم از زمانی بود که او وارد ساختمان وزیر شد تا زمانی که با برانکارد رفت/ شاهدان داخل وانت.

ویدیویی از مهسا امینی در وانت گشت ارشاد ندیدیم;  چیزی که دیدیم از زمانی بود که او وارد ساختمان وزیر شد تا زمانی که با برانکارد رفت/ شاهدان داخل وانت.

روز جدید رشیدی کوچی: عرض کردم با توجه به اینکه آنها به دلیل عمل جراحی مغزشان در سال 86 در بیمارستان میلاد دارو مصرف می کردند، گفتم احتمالاً خونریزی ناشی از مصرف آن داروها بوده است. این نظر من بود نه پزشکی قانونی. چون یه جایی خوندم از دکترایی که میگفتن میتونه از این باشه. نه تایید کردم و نه تکذیب

یکی از اعضای کمیسیون حقیقت یاب مجلس در خصوص اینکه آیا پرونده مهسا امینی می تواند در نهایت منجر به انحلال گشت ارشاد شود، می گوید که تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله خود من در حال بررسی این موضوع هستیم.

صبح دیروز جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس مطالبی را درباره درگذشت مهسا امینی بیان کرد. ضمناً طبق بررسی های انجام شده او مورد ضرب و شتم قرار نگرفته است، اما مهسا امینی تومور در سر داشته و پس از عمل به دیابت بی مزه مبتلا شده و برای درمان آن داروهای رقیق کننده خون مصرف کرده است. رقیق شده و یکی از دلایلی که از گوشش خون می آید همین دلیل است.

برای بررسی بیشتر این سوالات مطرح شده، برگزیده با رشیدی کوچی گفتگو کرد.

* آقای رشیدی کوچی! شما اظهار داشتید که دو بار فیلم ورود خانم امینی به ساختمان وزارتخانه را بدون وقفه و به طور مستمر تماشا کرده اید، اما به گفته خانواده امینی چرا این فیلم به صورت منقطع برای آنها پخش شده است؟

این سوال را باید از کسانی پرسید که کل فیلم را به خانواده امینی نشان نداده اند. آنها اشتباه کردند و باید کل فیلم را منتشر می کردند. اما چیزی که من و 50 نفر دیگر دیدیم فیلم کامل و با کیفیت بسیار بالا و بدون وقفه از لحظه ورود او به حیاط ساختمان وزیر در وانت گشت ارشاد تا لحظه بیرون آمدن از قسمت برانکارد اورژانس بود. ثانیه به ثانیه این ویدیو را دوبار از زوایای مختلف تماشا کردم. به هیچ وجه قطع نمی شود. این که خانواده او به طور کامل نشان داده نمی شود، برای پلیس است که خودش پاسخگو باشد.

*پس فیلم را از داخل وانت گشت ارشاد ندیده اید؟

نه، من هر جا مصاحبه کرده ام گفته ام که این وانت را از بدو ورود به حیاط تعاونی در خیابان “ویزار” دیدم. ما هیچ فیلمی از داخل ون ندیده ایم.

* بررسی های مطرح شده و نتایج بررسی ها چیست؟

خانم امینی دو بار معاینه شد. یک بار که اورژانس آنها را به بیمارستان می آورد و پزشک بیمارستان که تحت نظر پزشک معالج بود، طبق وظایف ذاتی خود، آنها را معاینه خارجی می کند و هر اتفاقی را که در ظاهرشان افتاده، ثبت می کند، آنها را مهر و امضا می کند و سپس به بیمارستان تحویل داده شد. این فرآیندی است که معمولاً در همه مصدومان پس از بستری شدن در بیمارستان رخ می دهد. دفعه دوم بعد از مرگشان بود که کامل از پزشکی قانونی گرفتیم. پزشکی قانونی این گزارش را به صورت شفاهی و کتبی توضیح داده و امروز به کمیسیون ارسال خواهد کرد. با حضور 50 نفر از اصحاب رسانه، نمایندگان مجلس، مسئولان وزارت امور داخله و نیروی انتظامی اعلام شد که هیچ آثاری از جراحت یا ضربه جسمی منجر به فوت در بدن وی وجود ندارد. تمام فرضیه هایی که مطرح شده بود را یکی یکی از فضای مجازی جمع آوری کرده بودیم و برای بررسی ارائه کرده بودیم. همه آنها پاسخ علمی دادند که چرا فرضیه ها درست نبودند. این نظر پزشکی قانونی است که من اعلام کرده ام.

*شب گذشته یکی از رسانه ها بر اساس شنیده های خود گفت: «طبق اظهارات مقامات مسئول جز پرونده و مستندات و حتی گزارش پزشکی قانونی از تحقیقات خبری نیست». علاوه بر این، رسانه ها دلیل این عدم رسیدگی را اعتقاد برخی نمایندگان به این موضوع عنوان کرده اند که این موضوع را عاملی در کاهش «قدرت پلیس» می دانند.

آنها علیه خودشان هستند. ما باید پیگیری کنیم و حقیقت را به مردم بگوییم. در این کمیسیون دو محور را در نظر می گیریم. یکی علت مرگ و اتفاقی که باعث مرگ او شد و محور دوم پیشینه چنین حوادثی است که به مجموعه گشت ارشاد برمی گردد. الان بعضی از نمایندگان طرفدار گشت ارشاد هستند و بعضی هم مثل من مخالف گشت ارشاد. نظرات متفاوت است، اما اگر قرار است صحبت کنیم، باید به کلمات دقیق مراجعه کنیم، نه شنیده ها.

*علت خونریزی گوش مهسا امینی را استفاده از داروهای رقیق کننده خون دانسته اید اما این علت از سوی برخی پزشکان رد می شود.

این سخنرانی من دقیق ایراد نشد. عرض کردم با توجه به اینکه آنها به دلیل جراحی مغزی که در سال 86 در بیمارستان میلاد انجام شد دارو مصرف می کردند، گفتم احتمالاً علت خونریزی مصرف آن داروها بوده است. این نظر من بود نه پزشکی قانونی اما متاسفانه این رسانه شیطنت و قید “احتمالا” را حذف کردند. چون یه جایی خوندم از دکترایی که میگفتن میتونه از این باشه. نه تایید کردم و نه تکذیب در مورد احتمال صحبت کردم، اما چون «احتمالا» و «ممکن است» را از خبر حذف کردند، خبر قطعی در این باره منتشر کردند. من خودم تجربه این را داشته ام. یکی از بستگانم سکته قلبی کرد و از بینی و گوشش خون دیدم. این نظر قطعی پزشکی قانونی نیست بلکه طبق بررسی های انجام شده نظر شخصی من است. از رسانه ها می خواهم این خبر را اصلاح کنند.

با اینکه خیلی احتمالات دیگر را هم مطرح کردم، اما نمی دانم چرا منتشر نکردند. ما از پزشکی قانونی خواستیم تمام احتمالاتی را که وجود داشت و وجود دارد، مستند کند. اما آنچه را که حتمی است و ممکن را با احتمال می گوییم. انتظار داریم اخبار کامل و دقیقی منتشر شود تا عده ای از این آب گل آلود ماهی نگیرند.

* در بررسی های کمیسیون با خانواده امینی و شاهدان مهسا در وانت گشت ارشاد صحبت کردید؟

من خودم صحبتی نکرده ام اما از پلیس خواسته ایم که جزئیات این افراد را به ما بدهد تا بتوانیم با آنها صحبت کنیم.

*پس از این بررسی ها و نتایجی که اعلام کردید، پرونده چگونه پیش می رود؟

هنوز نتیجه نهایی را اعلام نکرده ایم. منتظر آسیب شناسی و بررسی علت فوت هستیم. یعنی هنوز علت مرگ به ما اعلام نشده است. اما از آنجا به ما گفتند که علت مرگ ضرب و شتم یا ضرب و شتم نبوده، بلکه علت مرگ او از نظر پزشکی چیست، هنوز به ما نگفته اند. باز هم تاکید می کنم که ممکن است دلیل آن شرایط نامناسب تور راهنما و استرس و فشار روانی و روحی به فرد باشد.[فوت] ما این موضوع را نیز پیگیری خواهیم کرد.

* آیا این پرونده در نهایت می تواند منجر به انحلال گشت ارشاد شود؟

تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله خود من به این موضوع رسیدگی می کنند. زیرا قبلاً معتقد و اعلام کرده ام که کار گشت ارشاد بیش از آنکه نتایج خوب و مثبتی برای مردم و نظام داشته باشد به امنیت روانی مردم و آبروی نظام لطمه زده است. ما می خواهیم این مهم را در فضایی منطقی و منطقی انجام دهیم تا به نتایج خوبی برسیم. در واقع محور دوم پرونده خانم امینی که زمینه ساز چنین حوادثی است، دقیقاً به همین مشکل مربوط می شود.

دیدگاهتان را بنویسید