هزینه های استقلال زیر نظر آجورلو قابل قبول نیست/ از هیات مدیره استقلال و پرسپولیس چیزی ندیدیم!

ساعت: 09:03
تاریخ انتشار: 1301/10/17
کد خبر: 1922203

230 تا 240 میلیارد استقلال دور از دسترس بود

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: باشگاه استقلال 350 میلیارد هزینه کرد; 100 میلیارد روی آن وام گرفته شد که در واقع هزینه های استقلال در زمان آجورلو قابل قبول نبود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین قربان زاده معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی به مناسبت واگذاری سرخابی ها گفت: واگذاری کنترل دو باشگاه و به حداقل رساندن سهم دولت مهم بود. پس از آن 10 درصدی که در فرابورس عرضه شد، بقیه سهام تا پایان سال و سال آینده عرضه می شود و سهم دولت به حداقل می رسد. در جلسه کمیته عالی تخصیص مصوب شد که 51 درصد از سهام استقلال و پرسپولیس در قالب سه 17 درصدی به صورت همزمان عرضه شود و این اختیار به سازمان خصوصی سازی داده شد که بررسی کارشناسی انجام شود. در 10 روز آینده برگزار می شود تا به این نتیجه برسیم که چه کسی باید از یکی از این دو حالت استفاده کند. این تحویل اواسط فوریه خواهد بود. این 10 درصد باقی مانده از آغاز بود.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: معمولاً سهم نقدی 30 درصد است اما استثنائاً برای جذابیت رقابت، سهم نقدی 20 درصد است. مزیت دیگر این است که از ابتدای امسال که قسمت نقدی پرداخت می شود، اقساط آن پس از دو سال پرداخت می شود. اقساط از پایان سال 1403 برای 6 سال آینده آغاز می شود.

وی افزود: می گویم ارقام تقریبی است. مثلا بلوک 17 درصدی استقلال حدود 550 میلیارد تومان هزینه دارد. بلوک 17 درصدی پرسپولیس حدود 650 میلیارد تومان است. این تفاوت به دلیل ارزیابی اولیه است. مثلاً برای 20 درصد استقلال حدود 110 میلیارد تومان می شود که خریدار در پایان امسال می پردازد و تا دو سال آینده چیزی نمی پردازد و از سال 1403 تا 1409 حدوداً 85 میلیارد تومان می پردازد. اقساط این بلوک 17 درصدی.

قربان زاده افزود: برای بلوک 51 درصدی 2300 میلیارد برای باشگاه استقلال خواهد بود. 20 درصد آنها حدود 450 تا 460 میلیارد تومان است. این مبلغ در پایان سال جاری توسط خریدار پرداخت می شود و از سال 1403 تا 1409 خریدار مبلغی در حدود 360 میلیارد در سال پرداخت می کند. مردی که برای کنترل باشگاه آمد، در وهله اول فقط 450 میلیارد می دهد.

وی افزود: در مورد پرسپولیس بلوک 17 درصدی که 650 میلیارد است 20 درصد حدود 130 میلیارد تومان می شود که در پایان امسال پرداخت می شود و از ابتدای سال 1403 حدود 100 سالانه میلیارد تومان پرداخت می شود. ارزش بلوک 51 درصدی 2700 میلیارد خواهد بود که 20 درصد آن در پایان امسال 550 میلیارد تومان از خریدار خواهد بود و از دو سال آینده سهم سالانه آن حدود 430 تا 440 میلیارد تومان خواهد بود. 1409.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: اصولا جست و جو و تماشای فوتبال ارزش دارد. فوتبال بر خلاف سایر رشته ها معادن خود را دارد. این اتفاقی است که در لیگ می افتد، باشگاه های ما یا به صورت خیریه اداره می شوند یا با وام به اشکال مختلف و شبه سقوط و وام های عجیب و غریب که بعدها تبدیل به دعوا می شود. یا از طریق نفت، گاز، مس و… یعنی این پول از جایی گرفته شده و جای دیگری خرج شده است.

وی ادامه داد: آلومینیوم، مس، فولاد، سپاهان، گلغر، ایران خودرو، سایپا و سایر شرکت هایی که تیم دارند در بورس پذیرفته شده اند و صدها هزار نفر در سهام شناور آنها سهام دارند. آیا این صدها هزار نفر خوشحال هستند که تیمی تشکیل شده و شرکت هزینه آن را پرداخت می کند؟ یا خودش باید پول دربیاره؟

وی تاکید کرد: راه دور نرویم. در پایتخت 49 میلیون نفر سهامدار مس، فولاد، فولاد مبارکه و سایر شرکت های سهامی هستند که اکنون تیم دارند. کجا چنین توافقی صورت گرفته که این باشگاه ها صدها میلیارد هزینه کنند و یک پنجم آن از طریق تبلیغات باشد.

قربان زاده افزود: به عنوان مثال باشگاه سپاهان 90 تیم دارد که 90 درصد آنها صرف تیم فوتبالش می شود. این تیم 325 میلیارد تیم را بسته است که فقط 50 میلیارد برای تبلیغات هزینه کرده است. دو شرکت مس داریم که یکی حدود 200 میلیارد تومان و دیگری حدود 20 میلیارد تومان تعطیل است. آلومینیوم اراک نیز 120 تا 130 میلیارد تومان اعلام شد. البته بخشی از این هزینه ها در سایت کدال اعلام شد. همه طرفداران می توانند شماره های موجود در سایت را مشاهده کنند. منظورم باشگاه های صنعتی دیگر نیست. تعداد این تیم ها کمتر است. بعضی ها می گویند تغییر می کند اما دوستان می گویند تغییری در کار نیست.

وی با اشاره به شرایط باشگاه استقلال گفت: مصوبات به امضای مدیرعامل وقت باشگاه رسیده و آنچه وی (مصطفی آجورلو) امضا کرده رعایت نشده است. استقلال این 25 درصد را توسعه داد. باشگاه آمد و دو بار هزینه کرد و بحث کرد که من پول دارم. برای بستن و پرداخت بدهی تیم. برای من که ریاست کمیته هزینه ها را بر عهده دارم این حرف ها قابل قبول نیست.

رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: استقلال 350 میلیارد هزینه کرد. 100 میلیارد یعنی 459 میلیارد تومان وام گرفت. روزی که آجورلو رفت 123 میلیارد در حساب استقلال بود. این در حالی است که قرار بود از آن 350 میلیارد فقط 25 درصد کسر شود و مابقی در حساب باقی بماند. استقلال حدود 230 تا 40 میلیارد تومان اضافه هزینه کرده است. مثلا 30 میلیارد برای تامین اجتماعی و 10 میلیارد مالیات پرداخت می شود. من بزرگترین منتقد عدم پیگیری کمیته هزینه هستم.

وی تاکید کرد: ما با باشگاه استقلال طرف هستیم. حالا آجورلو بود و حالا فتح الله زاده. توسط وزارت ورزش اداره می شود. پول در باجه کشیده شد و به حساب باشگاه واریز شد. کمیته هزینه ها چارچوب را تعیین می کند، اکنون ما در حال نظارت بر تضمین عملکرد هستیم. این هزینه ها (230 تا 240 میلیارد) خارج از محدوده بود.

قربان زاده گفت: استقلال با بیشترین کادرفنی و بازیکن در فصل جاری صدرنشین است. در فصول گذشته تیم های صنعتی و معدنی همیشه پیشتاز بودند اما استقلال این بار پیش افتاد و اشتباه کرد. اگر شرایط شما خوب نباشد نمی توانید بوقلمون بخورید مردی که هشت سالش به 9 نفرش بستگی دارد، بوقلمون نمی خورد. اتفاقی که در استقلال افتاد. البته پرسپولیس مستعد آن بود. پرسپولیس با این موانع و سنگ ها تلاش می کند شرایط فعلی را مدیریت کند.

وی ادامه داد: متاسفانه از اعضای هیئت مدیره استقلال و پرسپولیس چیز خاصی ندیده ایم. شما فقط به خاطر نام، نقاشی، تصویر و غیره نیستید. اعضای هیئت مدیره باید کنترل کنند و بار را از روی دوش باشگاه بردارند، نه اینکه هر روز کاغذی حمل کنند که به فلان بدهکار پرداخت کنید. اگر این اتفاق بیفتد، اگر اعضای هیات مدیره منفعل باشند، یقیناً سه نفر از آنها تغییر خواهند کرد. به حمید سجادی و خاندوزی هم گفتم که سه نفر از اعضای مالی بیایند و اوضاع را زیر نظر بگیرند تا مدیرعامل دنبال گذشته نرود. اکنون مردم می توانند مشاهده کنند که آیا عضو هیئت مدیره همان وظیفه را دارد، اما با شدت بیشتری.

دیدگاهتان را بنویسید