روزبه قشمی تعویض شد تا برنده دربی نشود

روزبه قشمی تعویض شد تا برنده دربی نشود

حسن روشن، کاپیتان سابق استقلال و مهاجم تیم ملی در جام جهانی 1978 آرژانتین درباره دربی و سرمربیگری تیم ملی اظهاراتی داشت:

بازی استقلال و پرسپولیس را چگونه ارزیابی کردید؟

متأسفانه از آنجایی که بازی هیچ مخاطبی نداشت، روحیه ای وجود نداشت. بازیکنان بازی کردند اما فوتبال جذاب و هیجان انگیز نبود.

نظر شما در مورد گلها چیست؟

هر دو دروازه بان فقط آنجا ایستاده بودند و تماشا می کردند یا واکنش اشتباهی برای هر چهار گل زده داشتند.

چرا هر دو دروازه بان کشورمان به چنین گل هایی رسیدند؟

گاهی اوقات اتفاق می افتد! هر دو دروازه بان در گلزنی مقصر بودند. وقتی تیم ملی از یک قهرمانی بزرگ برمی گردد، عده ای از ملی پوشان این گونه آسیب می بینند. همیشه اینطور نیست و قطعا شرایط برای آنها تغییر خواهد کرد.

صحبت از تغییرات استقلال زیاد است. دلیل محرومیت روزبه چکی و ارسلان مطهری گلزنان استقلال را چه می دانید؟

تنها توجیه این است که هیچ کدام از این دو تیم نباید برنده می شدند. بحث دیگری وجود ندارد. وقتی استقلال به این شکل خود را خلع سلاح می کند، هیچ توجیه دیگری برای آن نمی توان داشت. به نظر من روزبه چسمی یک بازیکن عالی و کامل در قلب تیم استقلال بود که قبل از بازی هم گفتم بهترین مهره استقلال است، سخت کار می کند، خشن بازی می کند و گلش را می زند. اما وقتی او تیم را با برتری 2 بر 1 ترک می کند، مشخص می شود که دلیل آن چیست.

چرا باید چنین تصمیمی گرفته شود؟

فکر می کنم در شرایط اقتصادی فعلی که مشکلات زیادی برای مردم وجود دارد، نمی خواستند برخی از هواداران آن دو تیم را ناراحت کنند. به هر حال اگر استقلال برنده می شد عده ای از فوتبالدوستان که پرسپولیس را دوست داشتند ناراحت می شدند و جدا از همه این مشکلات باید در کنار غم های دیگر سنگینی شکست پرسپولیس را هم تحمل می کردند. به همین دلیل تساوی بهترین نتیجه بود. دیدیم که 24 ساعت بعد از دربی همه چیز فراموش شد و دیگر کسی در مورد بازی صحبت نمی کرد.

مهدی تاج در تلویزیون از علی دایی، امیر کالا نویی، فرهاد مجیدی، برانکو و کی روش به عنوان گزینه های هدایت تیم ملی یاد کرد. به نظر شما تیم ایران با کدام مربی بهتر عمل خواهد کرد؟

این تیم در حال حاضر به چنین مربی ای نیاز ندارد. اکثر این بازیکنان لژیونر هستند. بیشتر آنها با مربیان خارجی کار می کنند و اکثر آنها ثابت هستند. بنابراین در بین بازیکنان تیم ملی، همه نحوه بازی این تیم را می شناسند. باید به سراغ مربی ای برویم که ساختار تیم ایران را مانند کره و ژاپن تغییر دهد. هیچ کدام از این افراد نمی توانند چنین کاری را انجام دهند.

آیا شایعاتی در مورد انتخاب ساپینتو در تیم ملی وجود دارد؟

این مربی برای تیم ملی ما خوب نیست. مربی تیم ایران باید فلسفه خودش را داشته باشد. به معنای واقعی کلمه بزرگ باشد و بتواند تیم اول کشور را به او بسپارد. اگر قرار است فقط تیم ملی را به مربی خارجی بسپاریم، تاج باید برود پاسپورت پاکستانی برای دایی و قلعه نویی بگیرد و تیم ملی را به آنها بدهد تا خیالش راحت شود که تیم را به مربی خراجی سپرد.

آیا گزینه های ایرانی تاج می توانند هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرند؟

بله دایی و امیر قلعه نویی و حتی در سطح پایین تر فرهاد مجیدی می توانند این کار را انجام دهند. چون همانطور که گفتم، این تیم می داند که دارد چه می کند، اما شما نمی توانید روی آنها برای آینده حساب کنید. باید به سال های 1346 و 1347 برگردیم که افرادی مثل «محبوبین اصلی» در تیم حضور داشتند و هیچکس جرات جایگزینی آنها را نداشت. اما وقتی رایکوف آمد، ساختار را تغییر داد. باید سراغ مربی خارجی برویم که بداند وقتی به ایران می آید باید آستین ها را بالا بزند و با همه تیم ها از رده جوانان به بالا برخورد کند. چشم انداز او پنج ساله است و بعد از پنج سال یک تیم ملی با ساختار مناسب را به سرمربی ایرانی تحویل می دهد و می رود. حالا یکی مثل امیر کالا نوی یا علی دایی می تواند تیم را هدایت کند.

به نظر شما کدام یک از این سه مربی ایرانی برای شرایط فعلی بهترین گزینه است؟

به نظرم اگه امیر کالا نوی قبول کنه گزینه خوبیه. چون به فوتبال نزدیک است و در یک باشگاه کار می کند. علی دایی تا حدودی از فوتبال دور بوده و شرایطش به تازگی به گونه ای شده است که شاید از نظر روحی آمادگی هدایت تیم ملی را نداشته باشد. اما امیر گزینه خوبی برای جلو رفتن با او است اما باید به فکر جذب یک مربی بزرگ خارجی باشیم. البته شتر هم بزرگ است و تیم ما نیازی به شتر ندارد. پس از معنای لغوی کلمه باید از کلمه بزرگ استفاده کنیم. مربی ای که می تواند بزرگ فکر کند، نه کسی که بیاید تا به ما دستور دهد و چیزهایی را که نداریم به ما نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید