سئو چیست و چگونه کار می کند؟

در واقع سئو راه حلی برای کاربرانی است که از کم بودن بازدید سایت خود و نداشتن فروش آنلاین نگرانند. امروزه کسب و کارهای بسیاری برای برندینگ سازی و معرفی خود به کاربران گوگل جهت کسب سود و درآمد بالا، سئو سایت را به کار می برند. بهره گیری از سئو سایت یکی از شیوه های قدرتمند شدن کسب و کار، حک شدن خدمات در ذهن مشتری و جذب مشتریان دائمی به شمار می رود.

در این مقاله سعی می کنیم پاسخگوی سوالات شما در این زمینه باشیم. اگر مشتاقید بدانید سئو چیست و چه عملکردی بر سایت ها دارد حتما مقاله آموزش سئو را مطالعه کنید و تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سئو چیست؟

بهتر است قبل از آنکه توضیح دهیم سئو چیست، بدانید سئو مخفف چه کلمه ای است؟ سئو مخفف شده عبارت بهینه سازی موتور های جست‌ و جو است. یعنی: (Search engine optimizaition) که وظیفه آن کمک به رتبه بندی وب سایت و محتواهای مختلف در گوگل است.

اکنون برای درک بهتر سئو چیست، عوامل مؤثر بر آن را تحلیل و بررسی خواهیم کرد:

  1. کیفیت ترافیک: شما می توانید با استفاده از سئو سایت، کاربران بسیاری را به سایت خود جذب کنید. البته به این شرط که دقیقاً همان خدمات مورد نظر کاربر را به او ارائه دهید. کیفیت ترافیک یعنی جذب بازدید کنندگانی که به خدمات سایت شما علاقه مند بوده و هدفشان از ورود به سایت، دریافت همان خدمات است.
  2. میزان ترافیک: هرچه تعداد افرادی که در صفحات جست و جو روی سایت شما کلیک می کنند، بیشتر باشد، ترافیک سایت بیشتر و بهتر خواهد بود.
  3. نتیجه ارگانیک: بخش زیادی از جست و جوها شامل تبلیغات هستند‌. منظور از ترافیک ارگانیک، ترافیکی است که نیاز به صرف هزینه ندارد و سایت شما به صورت رایگان در بخش نتایج گوگل قرار گرفته و موجب جذب کاربر می شود. به بیانی دیگر: استفاده از تکنیک های سئو برای افزایش رتبه سایت به صورت رایگان، سئو ارگانیک نام دارد.
e371bbae b8d1 4878 afbf 8e92c7e44d97 خبر خاکستری

ارتباط موتورهای جست و جو و سئو چیست؟

وقتی که کاربر شروع به جست و جوی عبارتی می کند، موتور جست و جو که از قبل پایگاه داده خود را آماده کرده، نزدیک ترین عبارت را به ترتیب نمایش می دهد. در واقع موتور جست و جو به کمک یک سری الگوریتم، نتایج را اولویت بندی می کند.

آنچه که در این بحث اهمیت دارد، هدف سئو و آشنایی آن با الگوریتم هاست تا از این طریق سایت مورد نظر را در اولویت بندی جای داده و بازدید بیشتری را در نتایج کسب نماید. در گذشته این الگوریتم ها از لول ساده تری برخوردار بودند و افراد با سوء استفاده از نقص های آن، سایت خود را به صفحه اول گوگل ارجاع می دادند، اما در حال حاضر پیچیدگی و پیشرفت های موجود در الگوریتم ها، موجب شده تا سایت هایی که فعالیت واقعی و درستی دارند، به صفحه اول راه یابند.

آموزش وردپرس می تواند در یادگیری سئو به شما کمک کند.

انواع سئو

تا اینجای کار موفق شدیم تعریف مفید و مختصری به سؤال سئو چیست ارائه دهیم. سئو تلاشی است که شما برای رسیدن به ابتدای لیست گوگل انجام می دهید. در ادامه قصد داریم انواع سئو را بررسی کرده تا به اطلاعات جامعی در این زمینه برسیم.

  • سئو داخلی یا درون صفحه: در این سئو، آدرس سایت از لحاظ فنی، بررسی و بهینه سازی می شود.
  • سئو خارجی یا بیرون صفحه: اقداماتی خارج از محیط وبسایت برای بهبود رتبه سایت انجام می شود. یعنی فعالیت های مرتبط با سئو خارجی، حول محور لینک سازی در گردش است و ما در سایت های دیگر به معرفی سایت خود می پردازیم.
  • سئو تکنیکال: تنظیمات کل، کیفیت محتوا، ظاهر سایت و دیگر مسائل فنی در سئو تکنیکال مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای بهینه سازی ارائه داده می شود.
  • سئو کلاه سفید: با انتخاب سئو سفید شما ملزم به رعایت تمامی قوانین گوگل خواهید بود. به این صورت گوگل به شما اعتماد کرده و به آسانی از ابتدای لیست جست و جو حذف نخواهید شد. اما باید بدانید که از این راه دیرتر به نتیجه دلخواه خواهید رسید.
  • سئو کلاه خاکستری: شما قادر به دور زدن برخی دوربین های طرح ترافیک خواهید بود. البته این نکته را در نظر بگیرید که احتمال جریمه شدن همیشه با شماست. بنابراین بهتر است با شناخت کافی از مسیرها وارد عمل شوید.
  • سئو کلاه سیاه: شما با اظهار پایندی به قوانین و خط قرمزهای گوگل، قصد فریب دادن آن را دارید. البته این در این روش احتمال پنالتی شدن سایت شما زیاد است. ممکن است برای همیشه از نتایج گوگل حذف شوید. از روش هایی که سئو کاران کلاه سیاه برای دور زدن قوانین گوگل به کار می برند عبارتند از:

 طراحی وب سایت ها با روشی که موتورهای جست و جو، محتواهای مفیدی را نمایش دهند اما کاربران سایت فقط نظاره گر تبلیغات باشند.

با استفاده از ابزاری که متن های بی معنی را به وبسایت اضافه می کند، موتورهای جست و جو را فریب می دهند. به این معنی که موتور جست و جوی محتوای سایت را با محتوایی با کیفیت اشتباه بگیرد و امتیاز بالاتری به آنها بدهد.

با ارسال کوئری های ساختگی به موتور جست و جو، کلمات کلیدی وب سایت را در Google suggestion و Google related قرار می دهند.

اهداف سئو چیست؟

گاهی اوقات ادمین های سایت برای افزایش ترافیک و برندسازی، هزینه های زیادی پرداخت می کنند که متأسفانه این تبلیغات در بازه زمانی محدودی، نتایج مثبت به دنبال دارد و با پایان تبلیغات، وبسایت با افت مجدد ترافیک مواجه خواهد شد. اما اگر سئو با روش های صحیحی انجام گیرد، با مقدار هزینه کمتر، نتیجه مثبت و بهتری را در مدت زمان بیشتر برای سایت فراهم می آورد.

بنابراین دریافتیم که سئو جایگاه سایت را در موتورهای جست و جو مثل گوگل، بینگ، یاهو و… افزایش داده و این امر موجب افزایش ترافیک ورودی سایت، دیده شدن بیشتر، افزایش رتبه سایت در نتایج، افزایش فروش، تبلیغ سایت های دیگر، برند سازی و… ‌می شود.

88289d5b f025 48be 8953 659b93ad698b خبر خاکستری

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم با ارائه اطلاعاتی کلی و ارائه یک دید آگاهانه و روشن، شما را با مفهومی از سوال سئو چیست، اهداف و کاربرد های آن و انواع سئو آشنا کنیم.

در صورتی که سئوسایت به طور استاندارد و اصولی به کار برود، خیلی بهتر از راه های معمولی، سودآوری فوق العاده ای بر کسب و کار شما خواهد داشت. اگر صبر داشته باشید و حوصله به خرج دهید، سئو سایت همچون جادو عمل کرده و شما و کسب و کارتان را ربولد می کند و از شما برندی معتبر در اذهان عمومی می سازد. این موضوع به کسب و کار شما اعتبار و ارزش می بخشد.

منبع: سئو پرشین

دیدگاهتان را بنویسید