سازمان سینمایی از نظارت بر شبکه نمایش خانگی انصراف داد. همه چیز به دست رادیو افتاد

سازمان سینمایی از نظارت بر شبکه نمایش خانگی انصراف داد.  همه چیز به دست رادیو افتاد

روز جدید سازمان سینمایی برای اولین بار درخواست نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی را رد کرد و رسما آن‌ها را به ساترا که با صدا و سیما مرتبط است، واگذار کرد. حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: بررسی و صدور مجوز سریال های خانگی از سوی سازمان سینمایی متوقف شده است و همه این مسائل باید به سترا سپرده شود.

سازمان سینمایی برای اولین بار درخواست نظارت بر سریال های نمایش خانگی را رد کرد و رسما آنها را به ساترا واگذار کرد.

در حالی که در ماه‌های اخیر اختلافات بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما بر سر اختیارات نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی و پلتفرم‌های ویدئویی تشدید شده است، به نظر می‌رسد این اختلاف پایان یافته و سازمان سینمایی می‌گوید که سریال‌های خانگی را کنترل می‌کند.

حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزیابی سازمان سینمایی شب گذشته 26 بهمن ماه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نتایج جلسات متعدد این سازمان با سترا را در دو نکته تشریح کرد. اول اینکه مجوز سازمان سینمایی برای اکران آنلاین فیلم ها کافی است و فیلم ها برای نمایش در سکوها نیازی به مجوز جدید از ساترا ندارند. این البته بحث بزرگی نبود و تاکنون هیچ موردی از ممیزی مجدد فیلم ها روی سکوها گزارش نشده است.

دوم اینکه بررسی و صدور مجوز سریال های خانگی از سوی سازمان سینمایی به حالت تعلیق درآمده و همه این مسائل به ثترا واگذار می شود.

این عملا به این معناست که سازمان سینمایی برای اولین بار از حق تماشای سریال های خانگی خودداری کرد. در ماه‌های اخیر اما محمد هزائی، رئیس سازمان سینمایی، بارها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لزوم بازپس‌گیری سریال‌ها صحبت کرده است: «ما معتقدیم باید صفر تا ۱۰۰ پخش ویدیویی باشد. به مدیریت بازگشت.»

بنابراین با این اتفاق می توان اختلاف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما برای نظارت بر سریال های نمایشی داخلی را که منجر به صدور مجوزهای مضاعف شد پایان یافت.

این در حالی است که سازمان تنظیم مقررات رسانه های سمعی و بصری در فضای مجازی (ساترا) هنوز قانونی در مورد تأسیس آن مصوب مجلس شورای اسلامی تصویب نکرده و حدود آن نیز بر اساس متن قانون تعیین نشده است. . از این رو مشخص نیست تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما با تغییر مدیران به قوت خود باقی خواهد ماند یا اختلافات احتمالی این دو نهاد در موضوعات دیگر.

دیدگاهتان را بنویسید