دیگر این سریال ها را تحت سلطه رادیو و تلویزیون شبکه خانگی نخواهید دید

دیگر این سریال ها را تحت سلطه رادیو و تلویزیون شبکه خانگی نخواهید دید

پس از گذشت چندین سال سرانجام اختلاف دیرینه وزارت صدا و سیما و وزارت مدیریت برای نظارت بر شبکه تلویزیونی بومی به نفع رقیب شکست خورده قطعی شد و شبکه تلویزیونی زیر تیغ رفت. رادیو تلویزیون. اتفاقی که هنرمندان آن را سونامی، ممنوعیت کار هنرمندان و پایان دادن به سرگرمی مردم توصیف کردند. اکنون به نظر می رسد پیش بینی بسیاری از هنرمندان نیز محقق شده است، زیرا بلافاصله پس از ایجاد نظارت بر شبکه نمایش خانگی توسط سازمان صدا و سیما، رئیس این سازمان در اظهاراتی عجیب گفت که به دنبال آیین نامه ای هستیم تا مدیریت هنرمندان “تخلفات!

پس از گذشت چندین سال سرانجام اختلاف دیرینه وزارت صدا و سیما و وزارت مدیریت برای نظارت بر شبکه تلویزیونی بومی به نفع رقیب شکست خورده قطعی شد و شبکه تلویزیونی زیر تیغ رفت. رادیو تلویزیون. اتفاقی که هنرمندان آن را سونامی، ممنوعیت کار هنرمندان و پایان دادن به سرگرمی مردم توصیف کردند.
اکنون به نظر می رسد پیش بینی بسیاری از هنرمندان نیز محقق شده است، زیرا بلافاصله پس از ایجاد نظارت بر شبکه نمایش خانگی توسط سازمان صدا و سیما، رئیس این سازمان در اظهاراتی عجیب گفت که به دنبال آیین نامه ای هستیم تا مدیریت هنرمندان “تخلفات!

ظهور رادیو و تلویزیون در مقابل رسانه های عامه پسند

در واقع رئیس سازمان صدا و سیما با تغییر کلمه نظارت به حفاظت و تاکید صرفاً با هنرمندان، معنای اصلی کلمه را تغییر داده و آن را عمومی می کند. هر چند شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به ایشان توضیح می داد که اولاً «نظارت» به معنای تنبیه و محدودیت نیست و ثانیاً داشتن قدرت «نظارت» بر شبکه های صدا و سیما، نظارت بر تلویزیون خانگی ضروری نیست. شبکه نیز؛ زیرا از امروز به بعد پایان این شبکه قطعی است. اکنون تلویزیون از بین رفته و جمهوری خود را از دست داده است و تنها سرگرمی مردم داخل شبکه تلویزیون خانگی بود، آن هم با «حفاظت» سازمان صدا و سیما و تدوین قانون تخلفات و احتمالا موج جدیدی از ممنوعیت ها و محدودیت ها. مردم استفاده از دستگاه های ماهواره ای را راهنمایی خواهد کرد.

پس از سال ها آزمون و خطا، شبکه تلویزیونی خانگی به سختی در حال زنده شدن بود. در شرایطی که تعداد کمی از ستارگان و چهره‌های مطرح حاضر به بازی در سریال‌های تلویزیونی بودند و سینما در دور باطلی به نفع عده‌ای معدود می‌چرخید، شبکه تلویزیونی بومی سریال‌هایی چون خاتون، رهییم کن، پست‌شایر را تولید و پخش کرد. و … موفقیت خاصی کسب کرده بود. سریال هایی که اگرچه پرمخاطب بود اما مورد پسند رسانه های راست قرار نگرفت و در راستای سیاست تلویزیون ساخته شد.

خاتون و شبکه مخفی زنان: مبنای روایی سریال خاتون که مربوط به زمان اشغال ایران توسط روس ها بود و گروهی از میهن پرستان نیز برای مقابله با این اشغال برنامه ریزی می کردند، باعث اعتراض و ایجاد حساسیت های امنیتی شد. این موضوع در نشستی با عنوان “حوزه صدا و تصویر محیط” که توسط “محمد حسن شانه ساز” مدیرعامل نماوا در دومین روز از نمایشگاه اینوتکس برگزار شد، مطرح شد. به نظر می رسد از آنجایی که در سریال «خاتون» به ورود روس ها از شمال ایران اشاره شده بود، به شانه ساز انتقاد شد که «باید می گفتی متفقین!»

همچنین روزنامه کیهان در سلسله مطالبی با عنوان «بررسی سریال های تلویزیونی برای شبکه خانگی» به ابعاد امنیتی این سریال ها پرداخته و به بررسی چهار مورد در این زمینه پرداخته است. از سریال «شبکه مخفی زنان» و پیوند آن با اعتراضات 1401 تا مقاله ای با عنوان «سریال خاتون مرتبط با اغتشاشات 1401» که در آن روزنامه کیهان ادعا می کند سازندگان خاتون از «علامت نگارشی» استفاده می کنند، درست است. روایت داستان به گونه ای است که به اتفاقات روز به غیر از زمان فروپاشی سریال اشاره می کند و جالب اینکه «مشرق نیوز» به صورت هماهنگ مطالبی را تحت عنوان «بررسی نقش سکوها در اغتشاشات اخیر» منتشر کرده است. شیوه ای که گاه متن هایی بود که قبلاً در روزنامه کیهان منتشر می شد.

رحیم کن: ساترا پس از پخش 13 قسمت از سریال رحیم کن اعلام کرد که این سریال مجوز ساخت و انتشار از سوی این موسسه را ندارد. در عین حال برخی رسانه های اصولگرا مانند کیهان، فارس، تسنیم، رجانیوز و باشگاه خبرنگاران جوان بارها از وی انتقاد کرده اند.

از کمپین مردمی که خبرگزاری فارس برای بازبینی پخش این سریال به دلیل «ترویج افسار گسیخته و پخش گفتگوهای پوچ بازیگران هنجارشکنی» به راه انداخت تا روزنامه کیهان این سریال را ننگ سریال های پوچ ترکی تعبیر کرد. همچنین بسیاری از رسانه های راست به پخش صدای خواننده های قدیمی در این سریال انتقاد کردند. با این حال، سریال Set Me Free را با وجود فشارهای زیاد به پخش خود ادامه داد، اگرچه بسیاری از بینندگان احساس کردند که این فشار بیرونی باعث شد که سریال زودتر از موعد به پایان برسد.

پست شیر: «سریال پوت شیر ​​که همزمان با اغتشاشات اخیر (جنبش مهسا امینی) با موضوع کشتن یک دختر جوان شروع به پخش کرد، فرج را در ابعاد مختلف نهادی منفعل به تصویر می‌کشد. با توجه به نتایج خوب اخیر سکوها در تولید مکرر آثار پلیسی، انتظار می رود متولیان فرهنگی، ناجیان هنر، ترسی از فضای ایجاد شده توسط سکوها نداشته باشند و اشتباه ساخت سریال پوست شیر ​​با برجسته سازی. بی کفایتی پلیس رویه نمی شود” این تنها یکی از گزارش های مشرق نیوز است. در سلسله گزارش های رسانه های راست گرا علیه سریال پوست شیر ​​است. حاشیه های این سریال به دلیل پخش سریال تا آنجا پیش رفت. آهنگ معروف «پوت شیر» از ابراهیم حامدی که قسمت پایانی آن منوط به حذف این آهنگ از عنوان سریال بود، اگرچه این حذف در نسخه اصلی انجام نشده بود، اما نماوا به عنوان بستر ارائه این سریال، احتمالا جریمه شد و بلافاصله موظف شد به سازندگان هشدار دهد و این صدا را حذف کند.

عواقب اصلی چیست؟

اما در پی گیری پیامدهای این تصمیم همین بس که صداوسیما با بودجه سالانه حدود 8 هزار میلیارد تومان و این میزان کم بیننده و کاهش جذب مخاطب، تنها کاری که برای شبکه بومی سیما انجام خواهد داد. این است که شبیه خودتان و شبیه به نظر برسید پخش برای شبکه نمایش خانگی به عنوان رسانه ای که مورد اعتماد مخاطبان، هنرمندان و سازندگان برنامه است، مهم تر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم. در عین حال این تحریم ها و محدودیت ها منجر به از دست رفتن شبکه سنتی و مردمی می شود که مردم به آن وفادار بوده اند. علاوه بر این، تنوع و آزادی انتخاب محتوا نیز در معرض تهدید قرار گرفته است زیرا سازمان صدا و سیما تلاش می کند محتوای هنری را مطابق برنامه های خود با حفاظت و کنترل بیشتری تنظیم کند. اقداماتی که روند مخالفت با این رسانه را با آزادی بیان و خلق آثار هنری متنوع تکمیل خواهد کرد که منجر به کاهش اعتماد عمومی به صدا و سیما و تلویزیون عمومی شده است!

از سوی دیگر، توجیهاتی مانند حفظ اخلاق و ارزش های فرهنگی، حفظ امنیت ملی یا حفظ هویت فرهنگی را می توان به عنوان دلایل این تغییرات و اقدامات مطرح کرد. اما باید توجه داشت که افزایش کنترل ها و محدودیت ها به این دلایل می تواند منجر به از بین رفتن چند رسانه ای، اصالت فرهنگی و تنوع دیدگاه ها شود. در یک جامعه پویا و متنوع، اجازه دادن آزادی بیان و صداهای متعدد می تواند بهبود و پیشرفت را تضمین کند.

در نهایت برای ایجاد فضای رسانه ای سالم و پویا لازم است سازمان های رسانه ای عمومی استقلال خود را حفظ کرده و به جای محدودیت ها و محدودیت ها بر ایجاد فضای گفتگو، تبادل اطلاعات و ارتقای تنوع فرهنگی تمرکز کنند. همچنین اهمیت زیادی دارد که تصمیمات و اقدامات مرتبط با رسانه با مشارکت عمومی و نظرات مختلف مردم اتخاذ شود تا تعادل مناسب بین نیازهای مردم و آزادی رسانه ها حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید