ساعت ها تمدید نشد، کارکنان دفتر تمدید شدند، آقایان! ساعت 6 صبح زود نیست؟!

ساعت ها تمدید نشد، کارکنان دفتر تمدید شدند، آقایان!  ساعت 6 صبح زود نیست؟!

از امروز کارکنان تمامی ادارات و دستگاه های اجرایی شهر تهران باید ساعت 6 صبح سرکار بوده و حوالی ساعت 13 به منزل مراجعه کنند تا احتمال توزیع برق و آب به حداقل برسد و مصرف انرژی بهینه شود. برآورده شود؛ هنوز مشخص نیست که این تصمیم چقدر می تواند برای آن سه ماه یعنی از اواسط خرداد تا اواسط شهریور موثر باشد و اگر چنین است، چرا مسئولان در تمام این سال ها این کار را انجام نداده اند.

از سوی دیگر تغییر ساعت کاری کشور بدون اینکه تاثیری بر ساعت رسمی کشور در ابتدای سال جدید داشته باشد و نظم روحی و روانی مردم را برهم بزند، تاثیر خود را نیز بر آنها وارد کرد، زیرا اگر قرار بود ساعت رسمی کشور مانند سال های گذشته تغییر کند. کارمندان ادارات و موسسات دولتی حداقل ساعت 7 صبح در محل کار خود حاضر می شوند، یعنی یک ساعت بعد. اگرچه دو ساعت به این معنی است که تغییر ساعت 8 صبح به 6 صبح زندگی شهروندان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و برنامه های زندگی آنها را به هم ریخته است، اما با توجه به اینکه ساعت جلو نمی رود و آن را لمس نمی کند، یک ساعت انرژی است. صرفه جویی که مردم مسئول آن هستند، نه کارخانه ها و کارگاه های انرژی بر، تأثیر خود را داشت. راستش مردم با دو مشکل مواجه بودند. یکی جلو نبردن ساعت با تصمیم مجلس و دیگری مسئولیت صرفه جویی در مصرف انرژی و در نهایت مشکلات ریز و درشتی که برایشان پیش آمد.

نظم یا بی نظمی؟

سازمان استخدامی کشور در خصوص تغییر ساعت کاری اطلاعیه ای صادر کرد و گفت: با توجه به تصویب نامه هیات وزیران مبنی بر تغییر ساعت کاری در مواقع پرمصرف انرژی و لزوم مشارکت همگان، آغاز به کار زمان بدون استثنا از اواسط خرداد لغایت 15 شهریور می باشد. این مصوبه شامل واحدهای مرکزی (دستگاه های اجرایی کشور) مستقر در تهران نیز می شود و کارکنان آنها نیز می بایست در همان ساعت مقرر به محل کار خود مراجعه کنند. نکته این است که قبلاً قانون ساعات شناور به روسای ادارات و سازمان ها اجازه می داد تا چارچوب زمانی را که کارمندان در محل کار خود هستند تعیین کنند. اما با انتشار آگهی جدید از سوی سازمان استخدامی کشور، این احتمال نیز از بین رفت; با این مضمون که «ساعت کار دستگاه‌های قوه مجریه، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر مؤسسات عمومی بدون استثنا از اواسط خرداد لغایت اواسط شهریور ماه سال جاری از ساعت 6 صبح و دستگاه‌های اجرایی، بانک ها، شهرداری ها و غیره دستگاه های دولتی موظف به رعایت 44 ساعت کاری در هفته بر اساس ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری هستند.

اما در این زمینه بانک ها و سازمان بورس دو رویه جداگانه در پیش گرفته اند. شورای هماهنگی بانک ها مقرر کرد با توجه به تغییر ساعت کاری ادارات از 25 خرداد، ساعت کار کارکنان آنها نیز در تابستان 1402 تغییر کند، اما سازمان بورس تصمیم گرفت ساعت کار پایتخت. بازار در این روزها تغییر نخواهد کرد.

در معاونت حمل و نقل عمومی، بر اساس اعلام وزارت کشور، «ساعت کار ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران از 25 خردادماه مطابق با ساعت کاری جدید ادارات (6 الی 13) تغییر می کند. این رویه تا 15 شهریور ادامه خواهد داشت. البته گفته شد که اگر ساعت اداری در شهرهای دیگر 6 صبح باشد، این سوال شامل حال آنها نیز می شود.

اما در حالی که قوانین سختگیرانه ای برای حضور کارمندان در ساعت شش صبح در نظر گرفته شده است، شهرداری اعلام کرده هنوز تصمیمی برای تغییر زمان اجرای طرح ترافیک گرفته نشده است! مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تایید این موضوع گفت: با وجود تغییر ساعت اداری از روز سه شنبه 25 خرداد، تصمیمی برای تغییر زمان اجرای طرح ترافیک تهران گرفته نشده و طرح ترافیک اجرایی می شود. مثل قبل.

در بحث جلوگیری از جابجایی ساعت و لغو این فرصت برای حضور کارکنان در محل کار، سردرگمی خانواده ها به ویژه مادران کارمندان و مشکلات مربوط به عدم بازگشایی مهدکودک ها به حدی است که انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با واکنش شدید روبرو شد. گفت ما از دولت خواستیم که ساعت شروع برای مادرانی که بچه زیر 7 سال دارند به 8:30 منتقل شود!

در این مورد، با توجه به تغییر ساعت اداری به ساعت 6 صبح، مادران شاغل دارای فرزند خردسال نگران اعزام فرزندان خود به مهدکودک و عدم هماهنگی بین ساعات کاری مهدکودک ها و ادارات که توسط دولت مطرح می شود، هستند.

به گزارش آرمان ملی، در بحث تغییر ساعت کاری نمی توان از یک نکته غافل شد و آن اینکه افرادی که به صورت بومی شاغل هستند، طبق برنامه زندگی خود و زمان مشخصی که برای آن در نظر گرفته اند، کار را پذیرفته اند. و طبیعی است که نمی توانند پیش بینی کنند که ممکن است این برنامه در یک روز، سال یا ماه به دلایلی خارج از برنامه به خطا برود و بدون شک پاسخگویی به بی نظمی هایی که ممکن است رخ دهد، بر عهده آنها نخواهد بود!

دیدگاهتان را بنویسید