سبقت از قیمت موتور سیکلت از خودرو/ وسپا از جک J4 گران شد!

سبقت از قیمت موتور سیکلت از خودرو/ وسپا از جک J4 گران شد!

بررسی ها نشان می دهد که نرخ رشد قیمت موتورسیکلت ها از خودروها بیشتر شده است. تا جایی که اکنون برخی از مدل های وسپا از خودرویی مانند جک J4 گرانتر هستند.

موتورسیکلت در بین ایرانیان آنقدر محبوب است که اکثر مردم در خانه خود دارند. البته این محبوبیت برای جامعه مشکلاتی ایجاد کرد. به گونه ای که بسیاری از دارندگان این وسیله نقلیه گواهینامه لازم برای رانندگی با این وسیله نقلیه را ندارند و معمولاً به دلیل استفاده دستی آن را بیمه نمی کنند. اما اکنون این وسیله نقلیه در کنار خودرو شتاب گرفته و خرید آن دیگر به آسانی گذشته نیست.

افزایش 114 برابری قیمت موتور سیکلت در 13 سال

رایج ترین و اقتصادی ترین نوع موتور سیکلت در ایران موتور 125 سی سی هوندا است که به آن CG 125 می گویند.این موتور در بازار ایران به موتورهای پراید نیز معروف است. در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 امکان خرید این موتور با قیمت 500 هزار تومان وجود داشت.

اما امروز با توجه به تورم، افزایش قیمت ارز و در نتیجه افزایش هزینه های تولید، این موتور در ارزان ترین شکل خود که توسط برند ایرانی دو چرخ تولید می شود، قیمتی معادل 57 میلیون تومان دارد. نسبت به 13 سال قبل 114 برابر رشد داشته است.

این افزایش قیمت موتور سیکلت باعث شده تا این وسیله نقلیه به لیست کالاهای کمتر موجود اضافه شود.

ارزان ترین موتورسیکلت بازار که در رده موتورهای برقی قرار می گیرد، از برند کویر موتور است که 43 میلیون تومان قیمت دارد.

گران ترین موتورسیکلت مجاز بازار مربوط به محصول وارداتی وسپا 125 سی سی با کد مدل 946 است که در پرطرفدارترین رنگ قرمز با قیمت 915 میلیون تومان به فروش می رسد. این در حالی است که امروز 23 تیر 1402 جک J4 در بازار آزاد 790 میلیون تومان قیمت دارد.

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که این موتور چه مزیتی دارد که اینگونه قیمت دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که وسپا از نظر بازار دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی است. اولین نکته مربوط به دوام محصولات است. نه تنها این محصول، بلکه تمامی موتورهای وسپا که از زمان آغاز به کار تولید شده اند، بادوام و قوی هستند.

با مراجعه به بازار فرش فروشان در تهران می توانید از ماندگاری و ماندگاری این محصولات پی ببرید. زیرا اکثر مشاغل این تجارت از 50 سال گذشته به دلیل دوام و قدرت موتور مناسب از محصولات وسپا برای جابجایی فرش خود استفاده می کنند اما این موتورها پس از 50 سال همچنان کار می کنند.

دومین دلیل قیمت نجومی این موتور سیکلت القای حس نوستالژی در عموم است، وسپا در چند سال گذشته در مدل طراحی خود به طراحی رترو روی آورده و مدل قدیمی خود را احیا کرده است.

دلیل نهایی محبوبیت این موتور رنگ قرمز آن است که در اتاق رنگ کاملاً مدرن ایزوله وسپا رنگ آمیزی شده است تا در خیابان های شهر برجسته شود.

صرف نظر از همه دلایل محبوبیت این محصول، نباید فراموش کرد که اکثر موتورسیکلت هایی که امروزه در ایران تردد می کنند، مونتاژ یا کاملاً تولید داخل هستند، اما این موتور به طور کامل در کارخانه وسپا تولید و وارد شده است. قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت روز این خودرو دارد.

چند سالی است که موتورسیکلت هایی به نام اسکوتر که عمدتاً در مناطق شهری مورد استفاده قرار می گیرند در ایران بسیار رایج شده است که البته امری طبیعی است، زیرا بعد از انقلاب در ایران موتورسیکلت های سنگین که می توانند برای تردد جاده ای نیز استفاده شوند در کشور ممنوع شد و عملا موتور سیکلت به سفرهای درون شهری محدود شد.

موتورهای اسکوتر برند Wave برای اولین بار وارد ایران شد اما پس از مدت کوتاهی که مردم از این نوع موتورها استقبال کردند، کارخانه ها و مونتاژکنندگان داخلی با شرکت های سازنده خارجی وارد مذاکره شدند و امتیاز تولید این موتورها را برای خطوط تولید خود دریافت کردند. و بعد از مدتی مدل های کاملا مشابه اما با کیفیت کاملا متفاوت را روانه بازار کردند.

ضعف اصلی اسکوترها در قدرت آنها بود. این مشکل پس از معرفی نسل جدید این موتورها با نام کلیک تا حد زیادی برطرف شد. این بار شرکت های تولید کننده داخلی با کپی برداری از آنها مدل های مشابهی را برای توجیه قیمت این موتورها برای مصارف شهری وارد بازار کردند.

به عنوان مثال امروز یک موتور سیکلت کلاس اسکوتر بیابانی با موتور صفر کیلومتر 89 میلیون تومان به فروش می رسد. در حالی که برای خرید نمونه کارکرده اما وارداتی باید چندین برابر این مبلغ پرداخت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید