همه چیز درباره گرفتن گواهینامه موتور سیکلت یک روزه

سردار سید کمال هادیان فر در گفت وگو با ایسنا. وی در خصوص مرحله اجرای طرح ارائه گواهینامه یک روزه موتور سیکلت گفت: در حال حاضر طرح ارائه گواهینامه یک روزه موتورسیکلت در قالب طرح پایلوت در سمنان اجرا شده است؛ در حال حاضر طرح ارائه گواهینامه موتور سیکلت یک روزه در استان سمنان اجرا شده است. در نظر داریم تا یکی دو هفته آینده این طرح را در تبریز اجرا کنیم و سپس با رفع نواقص و مشکلات سیستم، آن را در سراسر کشور اجرا کنیم.

6 میلیون و 800 هزار موتورسوار بدون گواهینامه هستند

رئیس پلیس راهور فرجا درباره جزئیات طرح ارائه گواهینامه یک روزه موتورسیکلت نیز گفت: بر اساس آمار پلیس راه در کشور شش میلیون و 800 هزار نفر از موتورسیکلت تردد می کنند اما فاقد موتورسیکلت هستند. گواهینامه موتور سیکلت بررسی کردیم و متوجه شدیم که اگر بخواهیم این افراد را با همان روال عادی و جاری گواهینامه موتور سیکلت بگیرند، بیش از 40 سال طول می کشد. به همین منظور طرحی را برای ارائه گواهینامه موتور سیکلت یک روزه تدوین کرده ایم.

وی همچنین درباره دلایل عدم دریافت گواهینامه موتورسیکلت راکبان به ایسنا گفت: مشکلاتی از جمله گرانی، طولانی بودن پروسه اخذ گواهینامه و …. منجر به فرار برخی از موتورسواران از گواهینامه شده است.

چه کسانی می توانند در یک روز گواهینامه موتور سیکلت بگیرند؟

هادیانفر درباره اینکه چه کسانی می توانند روزی گواهینامه موتورسیکلت خود را دریافت کنند، گفت: متقاضیان توجه داشته باشند که تنها دارندگان موتورسیکلت که موتورسیکلت به نام خود دارند می توانند در این طرح شرکت کنند. در واقع افرادی که موتورسیکلت ندارند باید همان روند قدیمی را برای گرفتن گواهینامه دنبال کنند. اما اگر فردی موتورسیکلت داشته باشد می تواند در طرح گرفتن گواهینامه یک روزه موتورسیکلت شرکت کند.

رئیس پلیس راهور فرجا نیز درباره اینکه آیا واقعاً می توان ظرف یک روز مجوز گرفت، گفت: بستگی به متقاضی دارد. در این طرح تمامی اقدامات از برگزاری آزمون هنجاری، آزمون عملی، معاینات پزشکی و … را پیش بینی کرده ایم. در یک روز اما متقاضی باید مهارت های لازم را داشته باشد و امتیاز کافی را کسب کند. اگر فردی تمام این تست ها و معاینات را به درستی پشت سر بگذارد، ظرف یک روز تمام اقدامات لازم را برای اخذ گواهی انجام داده است.

هادیان فر ادامه داد: در برنامه یک روزه ارائه گواهی، تمام اقدامات مربوط به اخذ گواهینامه انجام شده و طبق قانون در حال انجام امور هستیم، اما فرآیندها را کوتاه کرده ایم تا بتوانیم این شش میلیون و 800 هزار موتورسوار بدون گواهینامه در بازه زمانی یک ساله گواهینامه موتور سیکلت یک سال تا یک سال و نیم دریافت کنید.

هزینه دریافت گواهینامه در یک روز چقدر است؟

وی همچنین با اشاره به هزینه یک روزه اخذ گواهینامه خاطرنشان کرد: با طرح یک روزه هزینه ها حدود 60 درصد کمتر از روال عادی اخذ گواهینامه است. اما باز هم تاکید می کنم که این طرح فقط برای دارندگان موتورسیکلت است و افرادی که موتورسیکلت ندارند باید همان مسیر عادی را طی کنند.

رئیس پلیس راهور فرجا درباره زمان اجرای طرح گواهینامه یک روزه موتورسیکلت نیز گفت: این طرح قطعا در سراسر کشور اجرا می شود و فرمانده محترم فرجا نیز با اجرای آن موافقت کرده اند. در یکی دو هفته آینده این طرح را در تبریز اجرا می کنیم و انشالله در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد و ایرادات و مشکلات احتمالی قابل شناسایی در اجرای آزمایشی را برطرف خواهیم کرد.

هادیانفر درباره اینکه کدام مدارس می توانند در این طرح شرکت کنند، اظهار کرد: تمامی آموزشگاه های موتور سواری می توانند در اجرای این طرح مشارکت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید