سخنان انتقادی فاطمه معتمدآریا و حسین علیزاده در کنسرت

سخنان انتقادی فاطمه معتمدآریا و حسین علیزاده در کنسرت

روز جدید فاطمه معتمدآریا و حسین علیزاده در اولین کنسرت یادبود هنر ایران که پس از دو سال تعطیلی در تالار وحدت درگذشت، از دیدگاه‌ها و سیاست‌های محدودکننده موسیقی کشور انتقاد کردند.

با گذشت حدود دو سال از آغاز اپیدمی تاج، اولین کنسرت زنده شامگاه چهارشنبه 31 دی ماه در تالار وحدت به یاد درگذشتگان هنر ایران در دوران ولیعهد برگزار شد.

اولین کنسرت در تالار وحدت با حضور بردیا کیرس و همراهی ارسلان کامکار، سحر انزلی، هاسمیک کاراپتیان، مهدی قاسمی، میلاد عمرانلو و نوازندگان و گروه های کر ارکسترها برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، فاطمه معتمدآریا بازیگر سینما با حضور در اولین کنسرت در تالار وحدت پس از مدت ها تعطیلی به دلیل تاج، در سخنانی گفت: به درستی که دوران کرامت به اندازه هنر پایدار است؛ به همین دلیل است. به خصوص هنر موسیقی که تاج آفرینش است. همه ما امشب اینجا هستیم، فقط به خاطر زحماتی که این مجموعه موسیقی انجام داده و هیچ هنر دیگری این قدرت را نداشته است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت درگذشتگان هنر ایران در تاج که محور اجرای آن در چهارشنبه شب 10 دی ماه بود، تاکید کرد: همدردی امشب ما به دلیل حضور افرادی است که هنرشان تاج افتخار این کشور است. هنر” مردمی که هر پنجه و صدایشان از سینه بیرون می آید و هر حرکت و فکری به آنها می گویند جز عشق و محبت و دوستی در این دیار پراکنده نیستند امشب اینجا (تالار وحدت) چه گذشت جز اینکه ادای دین می کنیم. برای کسانی که ما را دوست داشته و از دست داده اند، نشانه همدلی و دوستی ماست.

سپس این بازیگر گفت: وقتی در تالار وحدت نشسته بودم مثل همیشه به سقف نگاه می کردم که این لانه های کوچکی که دور هم جمع شده اند سرشار از عشق و محبت هنرمندانی است که برای خیلی ها اینجا کار کرده اند. به گفته آقای حسین علیزاده اینجا خانه آنهاست. ما در هر یک از این لانه ها خانه ساخته ایم. نه با جسم، بلکه با روح، تصویر عشق و هنر ما، و بزرگترین هنری که توانسته امشب این مجموعه را اینجا تجربه کند، موسیقی است.

معتمدآریا با طرح این سوال که چگونه ممکن است فردی یا افرادی به صورت داوطلبانه یا غیرارادی صحبت کنند یا از موسیقی جدا شوند، این سوال را با سوالات دیگری ادامه داد: آیا چنین چیزی ممکن است؟ “آیا می توان صدای آنها را در این لانه ها خاموش کرد؟”

سپس پاسخ داد: غیرممکن است. موزیک به غیر از مهر هیچ چیز دیگری پخش نمی شود و نمی نوازد. موسیقی اعتراض می کند، از ما سوال می پرسد و ما را به هم نزدیک می کند. چگونه ضربه زدن روی پوست برنزه صدایی در می آورد که همه ما را خوشحال می کند یا از صدای نی تا اعماق وجودش عصبانی و غمگین می شود.

این بازیگر خطاب به حاضران در تالار وحدت گفت: از اینکه امشب برای همراهی گروهی که ما را دعوت کرده اند، اینجا جمع شده ایم، احساس امنیت می کنم. اینکه هر جا گرفتار شدیم بیشتر از هرکسی و همه چیز به هم کمک می کنیم. هر کس این جاها را از دست بدهد، یک خانواده از بین می رود، چه خانواده موسیقیایی و چه خانوادگی، و نمی دانید با چه بلاتکلیفی باید به زندگی خود ادامه دهد. خانواده ای که سرپرست خود را از دست داده اند، نمی دانند آیا کسی در این جامعه وجود دارد که از او حمایت کند؟ از بیمه اش، از بیکاری، از اجاره خانه و از روزمرگی اش. آیا کسی هست که بتواند به هنرمندانی مراجعه کند که سازشان را بشکنند یا کنسرت هایشان را ببندند و بگویند که هر کدام خانواده ای دارند و هر کدام برای زنده ماندن به ابتدایی ترین زندگی روزمره نیاز دارند؟

اجرای موسیقی در تالار وحدت سرانجام مورد توجه حاضران قرار گرفت

در اولین کنسرت تالار وحدت با حضور حضار، حسین علیزاده، نوازنده و نوازنده کشورمان نیز گفت: آنچه به نظر من بسیار مهم است این است که شاید حدود نیم قرن بگذرد که در آن با مشکلاتی در موسیقی دست و پنجه نرم کنیم. باید در نظر گرفته شود یا ممکن است برای پیشنهاد راهی برای حل مشکلاتش دیر شده باشد. انگار باید بار خودمان را ببندیم. ما ثروت زیادی داریم که موسیقی، قلب و عشق ماست.

وی ادامه داد: همه ماهی هایی که روی هر هنری سرمایه گذاری کرده ایم، می دانید گاهی برای نجات چیزی باید با یک سری چیزها جنگید. یکی از چیزهایی که در آن مدت به ما کمک زیادی کرد این بود که هنر به ما یاد داد که به خودمان تکیه کنیم. ما هنری داریم که از هر ساز دیگری ماندگارتر است و این در تمام دنیا ثابت شده است. در تمام این سال‌ها بعضی‌ها نمی‌دانستند چرا ما عاشق هستیم، چون اصلاً چیزی از عشق نمی‌دانستند.

وی با تاکید مجدد بر همبستگی هنرمندان، تلویحاً به سخنرانی اخیر یکی از نمایندگان مجلس در خصوص موسیقی، آلات موسیقی که مورد انتقاد برخی از هنرمندان و اهالی موسیقی قرار گرفت، اشاره کرد و گفت: چنین افرادی نمی دانند که این جایگاه و جایگاه آنها ماندگار نیست. خیلی عجیب است که عده ای با کسب مقام کوچک، حرف های بزرگ می زنند و برای مردم و موسیقی تعیین تکلیف می کنند.

این هنرمند با اشاره به یادبود درگذشتگان هنر ایران در تاج که محور کنسرت چهارشنبه اول دی ماه در تالار وحدت بود، گفت: امشب همه چیز را می فهمیم و صمیمیت و احترام خاصی داریم که آمدیم. یکی از بهترین چیزهای آن این است که هنرمندان را با سازهای خود و موسیقی ای که امشب اجرا می شود یادآوری می کند. همه دوستان جوانی که در این ارکستر جمع شده اند و بردیا کیرس که برای برگزاری این مراسم تلاش کردند. ، گرد هم آمدند تا ابراز همدردی و همدلی کنند و وحدتی را ایجاد کنند که باید بین هنرمندان باشد.

علیزاده یادآور شد: در هر دوره تاریخی، هر جمعیتی که همیشه با هم متحد بوده اند، آسیب پذیری آنها کمتر بوده است و ما در اینجا به نام موسیقی حمایت زیادی داریم. موسیقی یکی از مقدسات ما برای ما هنرمندان است.

اجرای موسیقی در تالار وحدت سرانجام مورد توجه حاضران قرار گرفت

وی با اشاره به سختی ها و تلخی های ولیعهد و از دست دادن هنرمندان از این ویروس گفت: در فاجعه اخیر بهترین کاری که می شد انجام داد همدردی با مردم از زبان موسیقی بود. امشب یک مثال خوب و یک اتفاق بسیار مثبت است. از همه هنرمندان جوان می خواهم که امشب را الگو قرار دهند و اگر چند سال دیگر تحت هیچ شرایطی نبودند، همبستگی خود را حفظ کنند.

سپس علیزاده گفت: اگر موسیقی توهین شود، همه ما آزرده می شویم. ما کشورهای اسلامی زیادی در دنیا داریم که هیچ کدام موسیقی را حذف نمی کنند. زیرا موسیقی انسان را از همه دردها نجات می دهد. آنچه در این عصر ثابت شده این است که با نیروی محبت مردم می ایستیم و کار می کنیم. ما باید واقعاً قدردان مردم باشیم که چقدر انرژی و انرژی در این سال ها به هنرمندشان داده اند، همانقدر که هنرمندان آنها را دوست داشتند. این بسیار مثبت است که بدانیم سلاح ما عشق است. اگر این را در تمام دنیا درک کنند، برای همه ملت ها سعادت وجود دارد. اگر موسیقی را که روح انسان است نادیده بگیریم این جامعه بیمار می شود.

این نوازنده و نوازنده در بخشی دیگر از سخنان خود بر لزوم توجه به نوعی از موسیقی که دارای ارزش هنری است تاکید کرد و گفت: برخی از کارمندان وقتی به موسیقی توجه می کنند روی چیزی تمرکز می کنند که جنبه هنری و ارزشی ندارد. البته هر موزیکی از عامه پسند و سرگرم کننده گرفته تا هنری می تواند در یک جامعه عادی جریان داشته باشد، اما نمی دانم چرا اکثر موسیقی هایی که جنبه هنری و فکری دارند مشکل دارند، هرکسی که می خواهد صحبت کند باید بررسی شود. و به گونه ای گفته می شود که مسئولان را راضی کند و نتواند از اعتبار موسیقایی آنها محافظت کند.

نمایش چهارشنبه در تالار وحدت بلیت فروشی نداشت و بیشتر مخاطبان به سالن دعوت شده بودند که تعداد قابل توجهی صندلی را شامل می شد.

دیدگاهتان را بنویسید