سرانه اشتغال در رشته حقوق از 50 میلیون به 300 میلیون تومان افزایش یافت


ساعت: 16:02
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914541

معاون وزیر کار گفت: سرانه اشتغال در قانون 50 میلیون تومان بود که در کارگروه ملی برای ایجاد اشتغال پایدار به 300 میلیون تومان افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود کریمی بیرانوند معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه کارگروه ملی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری اظهار داشت: مجریه مقررات قانون استخدام در مناطق روستایی باید اصلاح می شد که امروز انجام شد. از مصوبات مهم این جلسه افزایش سرانه اشتغال برای هر شغل به مبلغ 3000 میلیون ریال بود.

معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از دیگر مصوبات مهم این جلسه اعطای مانده اعتبار ارزی به مبلغ 53.7 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی بود که با مشارکت نهادهای عملیاتی بیش از 3000 میلیارد تومان است.

وی افزود: تلفیق سیاست ها و ایجاد پنجره واحد در ارائه خدمات به روستاها مهم است و امیدوارم شبکه بانکی در برنامه هفتم به نقش کمک به توسعه اشتغال روستایی برود.

بیرانوند همچنین گفت: تعهد دولت سیزدهم برای ایجاد اشتغال در سال 1401 حدود یک میلیون و 212 هزار شغل است. قانون اشتغال پایدار روستایی از زمان اجرای آن در سال 2017 حدود 290000 شغل ایجاد کرده است.

وی در خصوص مصوبات جلسه امروز گفت: با توجه به اینکه 11 هزار میلیارد تومان باقی مانده از سهم صندوق توسعه ملی باید واریز شود و منابع پرداختی نیز اعمال شود و تاکنون 4000 میلیارد تومان پرداخت نشده است، تقریباً 11 هزار میلیارد تومان.

بیرانوند با بیان اینکه با سرانه اشتغال روستایی 100 هزار شغل ایجاد می شود، گفت: شاید امسال همه کارها انجام نشود و بخشی از آن تا پایان سال 1402 به دلیل تجمیع و تخصیص منابع انجام شود. “

معاون اشتغال وزارت کار به ایجاد 290 هزار شغل از ابتدای طرح اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: جلسه امروز کارگروه ملی اشتغال پایدار روستایی و عشایری با حضور وزیر کار و وزیر کار برگزار شد. قوه مجریه بوده و هدف از اجرای آن ارائه گزارشی از وضعیت این قانون و اصلاحیه آن بوده است.

وی با بیان اینکه این قانون از سال 1396 اجرایی شده است و از آن زمان وجوه NFR در پنج مرحله به حساب موسسات و بانک های عامل واریز شده است، اظهار کرد: یک میلیارد و 450 میلیون دلار و پس از کسر 10 درصد ذخیره قانونی حدود 19 هزار میلیارد تومان است که تاکنون حدود 15 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی در تشریح مصوبات جلسه امروز اظهار کرد: یکی از مصوبات اصلاح دستورالعمل و آئین نامه اشتغال پایدار روستایی و عشایری بود که در دستور کار قرار گرفت و نظر همه نهادها و سازمان ها از جمله برنامه ریزی و سازمان بودجه، NFR و بانک ها امروز تصویب شد.

معاون وزیر کار در ادامه سرانه اشتغال در قانون را 50 میلیون تومان عنوان کرد که بر اساس مصوبه در جلسه امروز به 300 میلیون تومان افزایش یافت و گفت: از مصوبات جلسه امروز مابقی میزان سپرده NFR 53.7 میلیون دلار بوده که به زودی به حساب مؤسسات فعال واریز خواهد شد.

کریمی بیرانوند گفت: علاوه بر این منابع بازپرداخت که حدود 4500 میلیارد تومان است و پرداخت اقساط در حساب بانک های عامل بود، تفاهم نامه مربوطه امضا شد و به زودی پرداخت منابع بازپرداخت نیز از محل آغاز می شود. قانون اشتغال پایدار در روستاها

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نرخ بیکاری اعلامی از سوی مرکز آمار گفت: ما پاسخگوی آمار مرکز آمار ایران نیستیم، اما این مرکز نرخ بیکاری تابستان را 8.9 درصد اعلام کرد که این نرخ است. کمترین درصد در 18 سال گذشته طبق آمار. البته فضای کسب و کار رو به بهبود است و انتظار می رود با منابع خوبی که در این دولت تجهیز و تخصیص داده شده و نظارت ها افزایش یافته، این میزان کاهش یابد.

کریمی بیرانوند گفت: برای اولین بار سامانه نظارت بر طرح های اشتغال کشور را ایجاد کردیم و حرکت کلی اقتصاد کلان رو به بهبود است و با اتفاقات خوبی که افتاد کاملا قابل پیش بینی بود و به نظر من بیکاری. نرخ تا پایان سال 1401 کاهش می یابد.

لازم به ذکر است جزئیات مصوبات جلسه امروز به شرح زیر است.

با توجه به تغییرات و انگیزه های اقتصادی در سال های 1400 و 1401، پیشنهاد اصلاح دستورالعمل ارائه تسهیلات اضافی تا سقف 40 درصد هیئت عامل صندوق توسعه ملی.

تصویب اصلاحیه آیین نامه اجرای قانون اشتغال روستایی و عشایری مصوب 1395 جهت تصویب و ابلاغ نهایی به هیات وزیران ارسال می شود.

آزادسازی مانده اعتبار ارزی 53.7 میلیون دلاری از محل صندوق توسعه ملی که با مشارکت نهادهای عامل بالغ بر 3000 میلیارد تومان می شود.

افزایش سرانه اشتغال برای هر شغل تا سقف 3000 میلیون ریال

امکان پرداخت وجوه برای پروژه هایی که بخش بزرگی از زنجیره تولید را پوشش می دهند، به تشخیص کارگروه ملی تا سقف 300 میلیارد ریال.

امکان انتقال بخشهای هدف مصوب سازمان برنامه و بودجه کشور به شورای برنامه ریزی استان و بر اساس پیشنهاد کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری.

کلیه دستگاه های مجری به ویژه سازمان های حمایتی موظفند گزارش عملکرد دوره ای را به وزارت تعاون، کار و رفاه و برنامه و بودجه کشور ارائه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید