سفر به دارالمصلین خراسان شمالی; از غارهای دستکند «هنامه» تا طبیعت بکر «گلیل»


ساعت: 13:24
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1815453

شهرستان شیروان در گوشه شمال شرقی استان قرار دارد که به دلیل موقعیت استراتژیک و قرار گرفتن در گردنه باستانی شرقی- غربی دره اترک از دیرباز مورد توجه جوامع بشری بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرتارک، اقوام ساکن در خراسان شمالی اکثراً تاتار، کرمندی، ترک، ترکمن و فارس هستند که از استان های دیگر مهاجرت کرده اند. علاوه بر این تعداد محدودی عرب، بلوچ و لری در چندین روستای این استان زندگی می کنند. وجود اقوام مختلف با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف باعث شد این استان به عنوان گنجینه فرهنگ ها شناخته شود.

در آستانه نوروز سال 1401 به منظور معرفی مناطق گردشگری خراسان شمالی، روزانه یکی از شهرها و مناطق دیدنی آنها تقدیم شما می شود:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرترک، شهرستان شیروان از شمال شرق استان، از شمال به ترکمنستان، از جنوب به شهرستان اسفراین، از شرق به شهرستان فاروج و از غرب به شهرستان فاروج محدود می شود. شهر بوینورد

فاصله مرکز شیروان تا شهر بوینورد 52 کیلومتر و تا مشهد مقدس 195 کیلومتر است. این شهرستان با 3904 کیلومتر مربع وسعت دارای چهار شهر، سه بخش، 9 دهستان و 169 دهستان می باشد.

شهر شیروان به دلیل موقعیت استراتژیک و قرار گرفتن در گردنه باستانی شرقی – غربی دره اترک از دیرباز مورد توجه جوامع بشری بوده است.

تپه‌های باستانی فراوانی که قدمت آن‌ها به دوران ماقبل تاریخ می‌رسد، نشان‌دهنده رونق زندگی و جوامع تاریخی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تپه ارگ ​​نادری در حاشیه شیروان و تپه دیوین در دیوین از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های اترک اشاره کرد. دره رودخانه حدود شش هزار سال است که سکونت دارند.

شهرستان شیروان یکی از مراکز مهم تاریخی، فرهنگی و اجتماعی استان است. اگرچه به نظر می‌رسد تداوم بلاتکلیفی در اعصار مختلف به‌ویژه دوران اسلامی اجازه تشکیل مراکز مهم مدنی را برای ساکنان آن نمی‌دهد، اما به غارهای هنام معروف است، این یکی از آثار این دوره است.

امروزه تنوع اقلیمی و قومیتی (کرمان، ترک و تات) به این شهر جذابیت فرهنگی پایدار بخشیده است.

در این شهر صنایع دستی مختلفی مانند قالی، گجت، سفره کردی، بافندگی، کلاه، جوراب، دستکش سنتی و غیره تولید می شود.


تپه باستانی ارگ نادری به شماره ثبت ملی 703

تپه باستانی ارگ نادری یکی از مهمترین محوطه های باستانی شهرستان شیروان است که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ می رسد.

بررسی آثار موجود در این سکونتگاه باستانی و به ویژه بررسی سفال های به دست آمده از آن، نشان دهنده ارتباط با قسمت جنوبی ترکمنستان در حدود 6000 سال پیش است.

در دوره اسلامی حصاری با چندین برج در اطراف تپه ساخته شده و به همین دلیل به ارگ ​​نادری نیز معروف است. کاوش ها و کاوش های باستان شناسی در این محوطه باستانی از پاییز سال 95 با مشارکت شورای باستان شناسی چین آغاز شد.


6353c8ce c5ff 4919 b8da 51f26d50286b خبر خاکستری


غارهای دستکند هنامه به شماره ثبت ملی ۲۲۲۱۴

غارهای حنامه شامل مجموعه ای از فضاهای دستکند است که برای ایجاد روستایی با موقعیت دفاعی خاص در دل کوه کاوش شده است.

طبقه اول پادگان یا محل پرورش احشام و طبقه دوم و سوم محل نگهداری آذوقه و اسکان مردم بود. بر اساس بررسی سفال های به دست آمده در اطراف این مجموعه و همچنین بررسی های تطبیقی، غارهای هنام در قرن چهارم تا پنجم هجری قمری ساخته شده و در دوره های بعد به ویژه در مواقع عدم اطمینان مورد استفاده قرار گرفته است.


ae5ba8a0 923a 43d5 8f7b 795a7b56f717 خبر خاکستری


آستان مقدس امامزاده حمزه بن موسی الرضا (ع) با شماره ثبت ملی 704

بقعه امامزاده حمزه رضا (ع) یکی از معروف ترین اماکن تاریخی و مذهبی استان است که در ابتدای شهر زیارتی قرار دارد و منسوب به حمزه بن موسی القاظم از برادران امام رضا (ع) است. مانند). این بنا دارای پلانی مستطیل شکل و چهار ورودی در جهات اصلی است.

ایوان باشکوه و تزئین شده با کاشی و .. و گنبد خانه و محراب فلزی باشکوه از ویژگی های این بنای تاریخی است.

تاریخ دقیق ساخت این بنا مشخص نیست، اما با توجه به سبک و سیاق معماری آرامگاه به احتمال زیاد در دوره صفویه ساخته شده و بعدها بارها تعمیر و مرمت شده است.


9b110a7b 9c94 4e21 9a1a 63b969cfaf23 خبر خاکستری


چهار اتاق دوره تیموری به شماره ثبت ملی 4808

چهارتقی تیموری تاریخی در ۶ کیلومتری شیروان است. این آرامگاه به عید خواجه از سرداران تیمور گورهانی منسوب است.

بنای مقبره از بیرون دارای نمای هشت ضلعی و از داخل پلانی چهار ضلعی است.

عناصر مختلفی از جمله طاق نماهای شیروانی و آجرکاری خفته در تنه گنبد، نمای بیرونی بنا را تزئین کرده است.

نمای داخلی بنا با گچ پوشانده شده است، اما نقوش منحصر به فردی از صحنه های شکار و نقوش گیاهی، گوشه های آرامگاه را مزین کرده است. همچنین زیر طاق گنبد با نوار کتیبه ای زیبا روی تخت در ردیف سوم با مضمون آیاتی از سوره آل عمران تزئین شده است.


fd8e5281 3f13 451c 8bf4 04196b7dac7a خبر خاکستری


معبد حضرت زکریا (ع)

این پناهگاه در 70 کیلومتری شمال شرقی شیروان، بین روستای نامانلو و منطقه حفاظت شده گلیل، بر فراز یکی از بلندترین قله های این ارتفاعات در جهت جنوب شرقی سد گلیل قرار دارد.

طبق روایات کهن و ادبیات شفاهی، سر حضرت زکریا (ع) در این بقعه مدفون است و پیکر مطهرش جداگانه در نزدیکی صحن اصلی به خاک سپرده شده است.

در یکی از روزهای تابستان مردم نمانلو و روستاهای اطراف برای برگزاری مراسمی باستانی به حرم زکریا (ع) می روند و در بالای قله و نزدیک بقعه مراسم شکرگزاری را به جا می آورند.

در این مراسم مردم نذر می کنند و نذر می کنند و باید از قاری پربرکت و بی پایان خداوند تشکر کنند. این آیین ریشه دار در فهرست میراث معنوی ایران «55» به ثبت رسیده است.


d4b9bd6a e4ab 471d 98bd 60ba77dd1ed6 خبر خاکستری


مدل منطقه حفاظت شده و گردشگری گالیله (هدف)

منطقه حفاظت شده گلیل و سارانی در 85 کیلومتری شمال شرق شیروان و در مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد و طبیعتی بکر دارد.

کوه‌های این ناحیه دارای پوشش گیاهی خوب و جنگل‌های کم‌آب به‌ویژه ارس کمیاب بوده و زیستگاه انواع گونه‌های وحشی مانند قوچ، بز، غزال، پلنگ، گرگ و پرندگانی مانند کبک، درنا و غیره است.

این منطقه ییلاق عشایر کرمان است و سیاه چادرهای زیبا و شیوه زندگی و آداب و رسوم و صنایع دستی آنها به همراه مناظر چشم نواز و کوه های سرسبز و مرتفع، گلیل را به منطقه ای خاص گردشگری تبدیل کرده است.

سد گلیل در دل این منطقه بکر بر این جاذبه ها افزود و چه بسیار روزها و مناسبت ها و برنامه های فرهنگی دوستداران طبیعت و گردشگرانی که نزدیک و مشرف به سد و طبیعت اطراف آن به خاطره ای ماندگار از آینده تبدیل شده است. آن نیز خواهد بود.

این طبیعت زیبا نیز به عنوان منطقه نمونه گردشگری تعریف و تایید شده است.


0544a5c9 0dec 4264 8a3e 579780eb0b83 خبر خاکستری


منطقه نمونه و مقصد گردشگری روستای زوارم است

روستای زوارم در 28 کیلومتری جنوب غربی شیروان قرار دارد، زوارم به معنی دره بهشت ​​در گذشته دوآلدرم نامیده می شد و یکی از روستاهای تاریخی منطقه شیروان است.

زوارم در دهانه دره ای عمیق و طویل و سر سبز یکی از مناطق بکر و ییلاقی شمال خراسان قرار دارد کزلر به قلعه اشاره کرد.


6aa6ec22 854f 41fc 9258 0427f350317f خبر خاکستری


نمونه منطقه و مقصد گردشگری روستای استروحی

روستای زیبای اسطرهی در 28 کیلومتری جنوب شیروان در دامنه کوه و در میان دهانه دو دره قرار دارد و باغ های انبوه و سرسبز اطراف آن را فرا گرفته است.

رودخانه آسترهی که از میان باغ‌های دره شرقی می‌گذرد، آبشاری به نام «شرشر» به ارتفاع حدود 20 متر را تشکیل می‌دهد که منظره بسیار شگفت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد که امروزه به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگران تبدیل شده است.

از دیگر جاذبه های طبیعی آستاراخان می توان به ارس های بزرگ و قدیمی بین چشمه و آبشار اشاره کرد که ارتفاع تنه آن به 5 متر می رسد. همچنین آرامگاه شاهزاده عبدالرحمن (ع) از فرزندان امام سجاد (ع) در مرکز روستا قرار دارد و مورد احترام اهالی است.


6f3258e9 5f98 4187 ad3c 038a2e6b7174 خبر خاکستری


منطقه نمونه گردشگری در اوگاز

روستای اوگز در 45 کیلومتری شمال شرقی شیروان قرار دارد که از شمال به کوه های گنه و کلاته بالی، از جنوب به کوه کیسمار و روستای چپانلو و از شرق به کوه های کول داغ و باغ وحش و از شرق به کوه های تازه اوگز محدود می شود. غرب.

اوگز با قدمتی 600 ساله یکی از مناطق سرسبز و زیبای شیروان است که چشمه های زلال و سرد آن در تابستان بر زیبایی و جذابیت آن می افزاید.

کوه معروف آن کیسمار است و دره ها به دلیل فرسایش آب های جاری آن به باغ وحش سوله و باغ وحش کارا معروف است. در بالای کوه کیسمار بقایای باستانی به نام قزلر قلعه وجود دارد.

طبیعت زیبا و باغ های سرسبز اوگز، فرهنگ، نحوه زندگی و معیشت ساده و باصفای روستایی مردم اوگز از دلایل تایید این منطقه به عنوان نمونه گردشگری است.


5f105671 9d3a 4bf4 9dc2 922b3f5ad806 خبر خاکستری


برزو غمگین

سد بتنی برزو به طول 325 متر و ارتفاع 83 متر در 40 کیلومتری شمال شیروان قرار دارد. آبرسانی پشت سد باعث تقویت رودخانه برزو شده و امروزه روستاها و اماکن گردشگری در این محور شکل گرفته است که از آن جمله می توان به: روستای قلجاق، فیروزه، دوآب، سد قلجاق و … اشاره کرد.


afb57f28 9fdb 4089 aacb 45494c875c4a خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید