سپیده رشنو به 3 سال و 11 ماه زندان محکوم شد

سپیده رشنو به 3 سال و 11 ماه زندان محکوم شد

شعبه اول دادگاه تجدیدنظر سپیده رشنو را به اتهام «انتشار تصاویر مستهجن در فضای مجازی» به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم کرد، بنابراین وی برای ۲ فقره به ۳ سال و ۱۱ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

سپیده رشنو در تیرماه 1401 در رابطه با پرونده اتوبوس بی آر تی دستگیر و در 17 شهریور با تودیع وثیقه 800 میلیون تومانی از زندان آزاد شد. دادگاه بدوی در این پرونده او را به 3 سال و 7 ماه حبس تعزیری محکوم کرد که به مدت 5 سال تعلیق شد. قاطعانه اما چند ماه بعد دوباره به دلیل انتشار عکس و تصمیم کمیته انضباطی دانشگاه الزهرا بازداشت شد. این بازداشت منجر به تشکیل پرونده دوم علیه وی شد.

به گزارش مشرق؛ به گفته وکیل وی، این پرونده قبلاً در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر تصمیم گیری شده و وی باید 4 ماه حبس را بگذراند. این حکم منجر به صدور حکم تعلیقی قبلی رشنو می شود و او باید در مجموع 3 سال و 11 ماه زندان را بگذراند. سومین پرونده حجاب برای سپیده رشنو تشکیل شده که جلسه رسیدگی به آن 22 آذرماه برگزار می شود.

میلاد پناهی پور، وکیل دادگستری با اشاره به آخرین وضعیت پرونده سپیده رشنو گفت: تشکیل پرونده سپیده رشنو به دلیل اولین پستی بود که وی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد که تصویری از وی قبل از صدور حکم انتظامی بود. کمیته دانشگاه الزهرا در خصوص محرومیت سرکار خانم رشنو از تحصیل. این پست منجر به تشکیل پرونده با اتهامات «تشویق به فساد و فحشا» ماده ۶۳۹ و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» ماده ۵۰۰ قانون جزا در دادگاه اوین شد.

وی ادامه داد: خانم رشنو دفاع اولیه را به تنهایی و بدون وکیل در دادگاه شهید مقدیس انجام داد. در پایان دادستانی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام قرار بازداشت صادر کرد اما به اتهام فساد و فحشا کیفرخواست صادر کرد. سرانجام پرونده با همین عنوان به شعبه 1099 دادگاه ارجاعی منتقل شد.

ماجرای ممانعت از حضور سپیده رشنو در جلسه دادگاه

وکیل سپیده رشنو خاطرنشان کرد: در تاریخ 19 مهرماه سال جاری دادگاه رسیدگی به این اتهام را علیه خانم رشنو برگزار کرد. خانم رشنو نیز با لباس انتخابی خود در دادگاه حاضر شد، اما دفاعیه دادگاه ارشاد به دلیل رعایت نکردن حجاب از حضور خانم رشنو در جلسه جلوگیری کرد.

پناهی پور تصریح کرد: نهایتاً جلسه در همان تاریخ بدون حضور خانم رشنو برگزار شد. به عنوان وکیل دادگستری، من فرصت های زیادی برای دفاع از موکلم داشتم. با صحبت ها و دفاعیات صورت گرفته در جلسه و نظر ریاست محترم شعبه 1099 دادگاه ارشاد، عنوان اتهام خانم رشنو در اشاعه فساد و فحشا به جرم عفت عمومی، موضوع بند 3 ماده 640 قانون مجازات اسلامی اصلاح می شود. در نهایت دادگاه به همین اتهام خانم رشنو را به 6 ماه زندان محکوم کرد.

تشکیل سومین پرونده برای سپیده رشنو; مشکل حجاب

این وکیل دادگستری از تشکیل سومین پرونده برای سپیده رشنو خبر داد و گفت: شایان ذکر است همزمان با این پرونده پرونده جدیدی برای خانم رشنو به دلیل حضور در دادگاه در پوشش انتخابی مهرماه تشکیل شد. 10. تاریخ رسیدگی به این پرونده 13 دسامبر اعلام شد.

پناهی پور در بخشی دیگر از اظهارات خود با اشاره به رای دادگاه تجدیدنظر در مورد پرونده دوم سپیده رشنو، گفت: در پی رای دادگاه بدوی در پرونده دوم خانم رشنو، تجدیدنظرخواهی خود را مطرح کردیم. شعبه اول دادگاه تجدیدنظر در شرایطی که می خواستیم در دادگاه تجدیدنظر حضور پیدا کنیم و دفاعیه خود را شخصاً ارائه کنیم. ناگهان دیدیم رای دادگاه به ما ابلاغ شد. “

عنوان سپیده رشنو برای سومین بار تغییر کرد

وی همچنین درباره جزئیات رای دادگاه تجدیدنظر گفت: دادگاه تجدیدنظر در خلاصه خود بخشی از دفاعیات ما را پذیرفت، اما به نظر وکیل شعبه عنوان اتهام از انزجار به عفت عمومی تغییر یافت. به «انتشار تصاویر مستهجن در فضای مجازی» ماده 742 قانون مجازات اسلامی تغییر یافت و همزمان با این تغییر عنوان اتهام، شعبه اول دادگاه تجدیدنظر حکم خانم رشنو را از 6 ماه به کاهش داد. این دادگاه نیز با سکوت خود در قبال حکم تکمیلی خانم رشنو، عملاً رای به تایید آن صادر کرد.

وکیل سپیده رشنو در پایان خاطرنشان کرد: به این ترتیب با حکم قطعی 4 ماه حبس برای خانم رشنو مواجه هستیم که موجب حکم تعلیقی 3 سال و 7 ماه حبس تعلیقی وی در پرونده اتوبوس بی. مجموعاً با 3 سال و 11 ماه زندان روبروست.»