سکوت علی دایی در قبال آخرین اتفاقات کشور شکسته شد

سکوت علی دایی در قبال آخرین اتفاقات کشور شکسته شد

علی دایی اسطوره فوتبال ایران که در ترکیه زندگی می کند در بازگشت به دلیل انتشار پست اینستاگرامی در حمایت از مردم ایران با مشکلاتی مواجه شد و پاسپورتش ضبط شد.

علی دایی پس از مدتی در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه این موضوع را تایید کرد و گفت که پاسپورتش برگردانده شده است. دایی در این خصوص گفت: پس از بازگشت از ایران گذرنامه ام در فرودگاه بین المللی تهران با حضور خانواده ام و سایر افراد توسط پلیس ضبط شد. در رسیدی که به من دادند قید شده بود که برای پیگیری پرونده به دادستان و انقلاب پایتخت (تهران) مراجعه کنم».

دایی با بیان اینکه توقیف گذرنامه برای او موضوع مهمی نبوده و نیست، ادامه داد: مسئولان پس از دو سه روز آن را پس دادند، دایی از دولت خواست به جای هرگونه برخورد با مشکلات مردم ایران برخورد کند. .

شهریار فوتبال ایران که سال ها با ۱۰۹ گل برترین گلزن فوتبال جهان بود، ادامه داد: متأسفانه نمی فهمم چرا پاسپورت من را گرفتند و پس از این بی احترامی، پس دادن آن از نظر قانونی چه معنایی دارد؟ “

باشگاه هرتابرلین که زمانی علی دایی در خط حمله به میدان می رفت نیز به این موضوع واکنش نشان داد و در توییتر نوشت: «با نگاهی به شرایط فعلی ایران، ناامید شدیم. علی دایی بازیکن سابق کشورمان به دلیل اینکه طرفدار حقوق زنان است اجازه خروج از کشورش را ندارد.

به گزارش خبروزی، یکی از سایت های نزدیک به شورای عالی امنیت ملی امروز از توقیف گذرنامه برخی از چهره های هنری و تاثیرگذار انتقاد کرد.

نورنیوز نوشت: کنترل پیشگیرانه در شرایط خاص یکی از راهکارهایی است که دولت ها برای مدیریت رویدادها به کار می برند و اقدامی کاملا طبیعی و پذیرفته شده است.

اتخاذ این رویکرد که هدف آن تامین منافع و امنیت عمومی است، اما؛ نباید خارج از دایره قوانین، که منبع اصلی امنیت و ثبات در هر کشوری است، باقی بماند.

اجرای اقدامات ویژه و اضطراری نیز بر اساس قانون و با اعطای «اختیارات ویژه» به اشخاص یا مؤسسات خاص بر اساس ضوابط و مقررات خاصی است که نباید از آن عدول کرد.

اخیرا توقیف گذرنامه برخی از مجریان و ورزشکارانی که با ابراز تأسف و انتقاد به حادثه تلخ پس از درگذشت مرحوم مهسا امینی واکنش نشان دادند، حواشی را به همراه داشته است.

اگرچه امروز اعلام شد که گذرنامه برخی از این افراد بازگردانده شده است، اما این اقدام به ویژه پس از بیانات صریح رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر لزوم تفکیک و دسته بندی رفتار و گفتار مردم موجه به نظر نمی رسد. و حتی اقدامات در حوادث اخیر.

این نشان می دهد که توجه برخی مسئولان در این زمینه یک سویه است و تفاوت چشمگیری بین ملتهب شدن احساسات مردم و همراهی نکردن و سکوت و حتی تلاش برای ایجاد وفاق ملی بدون جانبداری در اغتشاشات ایجاد نکرده اند.

چنین رویکردی که ملاحظات قانونی نیز دارد، اگر با هدف اعمال مقررات منع رفت و آمد باشد، باید بر اساس معیارهای قضایی خاص صورت گیرد.

در مجموع عمل «داشتن پاسپورت» نقش تعیین کننده ای در روند ممنوعیت خروج ندارد و تنها از نظر امنیت روانی مردم تأثیر بدی خواهد داشت.

عدم توجه کافی به ضرورت پرهیز از این گونه اقدامات، در عین حال که موجب گسست اجتماعی می شود، عموماً غیر ضروری است و مشکلی را حل نمی کند.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر این که مشکل دشمنان حجاب و جمهوری اسلامی نیست، بلکه نشان دهنده ایران قوی، آباد و مستقل است، به وضوح بر لزوم حفظ وحدت ملی و پرهیز از آن دلالت داشت. اقداماتی که در تضاد است تا همگان لزوم تمایز قائل شدن بین افراد منتقد که از وحدت ملی ایران دفاع می کنند و با دیگرانی که با آتش می جنگند در این راستا گام بردارند، درک کنند.

مطمئناً نمی توان رویه افرادی را که در یک محیط عاطفی اظهارنظرهای ناپخته بیان می کنند، اما قلب خود را به خاطر ناموس کشورشان به خطر می اندازند، با رفتاری که شایسته شورشیان و تجزیه طلبان خرده پاست، اصلاح کرد.

صیانت از اعتبار و منزلت شخصیت‌های ملی در عرصه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و… به‌ویژه آن دسته از گروه‌هایی که تاکنون توانسته‌اند با ابراز نظرات و انتقادات عادلانه خود ضمن هم‌دلی، بدون ورود به حاشیه‌ها دعوت به وحدت و همدلی کنند. قربانیان حوادث اخیر این یکی از اقدامات مهمی است که برای جلوگیری از برهم زدن وحدت ملی و جداسازی دلسوزان از اغتشاش گران باید جدی گرفته شود و با حساسیت همه آحاد مردم و همچنین نهادهای مسئول پیگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید