سینما در حال مرگ است/ قطار سینما را از ریل خارج می کند!


ساعت: 11:52
تاریخ انتشار: 08/06/1401
کد خبر: 1905104

با وجود اوباش و اغتشاشات اخیر، بسیاری از سینماداران در این شرایط از اکران فیلم خود راضی نیستند و همین امر باعث افت شدید فروش فیلم شده است و این سینما اکنون به جان تازه ای نیاز دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قبل از شروع آشوبزندگی اجتماعی کشور، وضعیت کنونی سینماتقریباً به حالت عادی رسیده بود و فیلم ها یکی پس از دیگری روی پرده های سینما می رفتند.

اگرچه ویروس مخوف کرونا طی یکی دو سال تمام روابط فرهنگی را دستخوش تحولات شگرفی کرد، اما پس از این دو سال سخت بسیاری از سینما ها تعطیل شد، سینماها کم کم به روزهای قبل از کرونا نزدیک شدند و مردم با پردیس های سینمایی کنار آمدند و همه چیز دوباره رنگ تعطیلی به خود گرفت.

با ناآرامی های اجتماعی اخیر و ازدحام جمعیت، به گفته بسیاری از سینماداران، فروش گیشه ها عملا به یک سوم حد معمول رسیده است و همین امر باعث شده تا سازمان سینمایی اعلام کند بلیت سینماها در سراسر کشور به مدت دو هفته فروخته می شود. به نصف قیمت عرضه شود؛ اما این دستورالعمل وضعیت خسته و ملال آور سینماها را زنده نکرد و حالا قطار فرسوده سینما مدتی است از ریل خارج شده است.

علیرغم اینکه هیئت پروانه نمایش اجازه نمایش فیلم هایی مانند برخوردهای شخصی، سردرگمی و استوا را داد تا این داستان را تغییر دهد و قرار بود فیلم کمدی و طنز بخارست نیز به این سبد نمایشی جدید اضافه شود، اما ادامه این وضعیت دشوار است. باعث شد سازندگان این فیلم ها از اکران فیلم هایشان در این شرایط ناراضی باشند و ترجیح دهند در روزهای آرام تری فیلم و سرمایه فرهنگی خود را اکران کنند.

از سوی دیگر، شاید حمایت مالی سازمان سینمایی از فیلم هایی که این روزها دوباره خط شکنی می کنند، مانند طرحی که در دوران کرونا و در دولت قبل اجرا شد، شاید و شاید هم باعث شود که سازندگان فیلم های سینمایی را برعهده بگیرند. فیلم هایی که در انتظار اکران هستند، با انگیزه ای دوگانه تصمیم به اکران فیلم های خود بگیرند و سینما را از این حالت انفعال و بن بست نجات دهند.


5fdeee53 ed92 4ebe 95f6 44d334d64a7e خبر خاکستری


معیشت سینما در خطر است!

همایون اسعدیان، رئیس شورای اصناف تئاتر درباره وضعیت کنونی سینما می گوید: در حال حاضر پنج سالن در برخی از پردیس های سینمایی تهران تعطیل است و تصور کنید اگر تا یک ماه آینده این تعداد افزایش پیدا کند، چه بیکاری خواهیم داشت. بنابراین ما (شورای اصناف) معتقدیم که دولت باید حفظ سالن های سینما و حفظ معیشت مردم را در اولویت قرار دهد. در این شرایط بحث فرهنگ را کنار می گذاریم و موضوع اصلی «معیشت» است. تعدادی از افراد در سینما کار می‌کنند، دستمزد می‌گیرند و وقتی سؤال «تولید» را مطرح می‌کنیم، باید در نظر داشته باشیم که فقط یک قسمت آن مربوط به محتوا است، بخش مهم دیگر مربوط به معیشت است. از چند هزار نفر.»


594e3dce 29da 44b9 a9ee 9dbced64153a خبر خاکستری


صاحبان فیلم ها از اکران راضی نیستند

علی سرتیپی تهیه کننده و پخش کننده سینما نیز نسبت به وضعیت بحرانی سینماها هشدار داد و گفت: در هفته های اخیر فروش فیلم شاید به یک هفتم قبل از این اتفاقات رسیده است و اکنون شرایط بحرانی به ویژه برای سینماها حاکم است. که اگر ادامه پیدا کند به زودی باید تعداد سالن ها و همچنین نیروها را تنظیم کنیم. متاسفانه سینما وضعیت خوبی ندارد. خیلی قبل از اپیدمی وضعیت سینماها خوب بود و ذخایر داشتیم، اما حالا سینماها می‌خواستند از شر کرونا خلاص شوند و جان تازه‌ای بگیرند که اتفاقات اخیر رخ داد و ضربه بزرگی به تئاتر، سینما و مردم وارد کرد. ..»

بریتپی درباره عدم تمایل صاحبان فیلم به اکران آثارشان اظهار می کند: «فکر می کنم اگر یک فیلم خوب داشته باشیم، مردم به سینما برمی گردند، اما اکنون در یک رکود هستیم. از طرفی صاحبان فیلم به دلیل عدم اعتماد به شرایط اجازه اکران فیلم هایشان را به دلیل شرایط موجود نمی دهند و از طرف دیگر وزارت آموزش و پرورش باید اکران فیلم ها را تسهیل کند و یارانه بدهد. . در دولت قبل و در دوره تاج پس از بازگشایی سینماها به برخی فیلم ها کمک شد تا اکران شوند اما الان این اتفاق نیفتاده است و فکر می کنم اگر ارشاد به صاحبان فیلم ها تضمین بدهد تا فیلم های خوب اکران شود، وضعیت به تدریج بهبود خواهد یافت..»


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید