شأن و شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

«مهدیس»؛ یکی از القاب حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)»

درباره حضرت عبدالعظیم حسنی (ع): حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در میان علما محدث به شمار می رود. فن جمع آوری احادیث و طبقه بندی داستان ها را می دانست و در این زمینه بسیار توانا بود. عبدالعظیم را از راویان می دانند.

شأن و شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

حفاری ها به توانایی حضرت به عنوان «عبدالعظیم حسنی (ع)» اشاره کردند و گفتند: «حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) «از اصحاب بزرگ اسلام است، شیخ صدوق مجموعه داستانی را در کتابی با عنوان جامع جمع آوری کرده است. اخبار عبدالعظیم که مشتمل بر احادیث مستقیم از ائمه معصومین (ع) است، این کتاب شامل دو روایت از امام رضا (ع) و 26 روایت از امام جواد (ع) و 9 روایت از امام رضا (ع) است. امام هادی (ع) “” و قصص از طریق آن نیز به 65 حدیث می رسد.

مقام حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» از نظر «ائمه معصومین (ع)»

این کارشناس قرآنی به مقام حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: گفته می شود یکی از یاران امام هادی (ع) پس از اتمام کار «امام هادی (ع)» ایشان را برای طرح سؤالاتی درباره حلال و حرام فرستاد. ) فرمود: اگر در مسائل دینی مشکل دارید از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی بپرسید و درود مرا بر او بفرستید این نشان می دهد که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) علاوه بر تسلط بر علم امین نیز مورد توجه بوده است. معصوم

این کارشناس قرآنی گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در بین فرزندان ائمه (ع) از جایگاه ویژه ای برخوردار بود و از برترین ها به شمار می رفت، شیخ صدوق به حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: ه. مردی خداترس، پارسا و محبوب خدا و رسول خدا (ص) و مردم بود.

آخرین روزهای زندگی عبدالعظیم حسنی (ع)

وی در این خصوص گفت: ساخته شده در سال های آخر عمرش. او قرار بود تحت تعقیب حکومت وقت قرار گیرد، بنابراین برای ادامه فعالیت مجبور به سفر به ری شد، مسافری ناشناس به ری رفت و پس از آن در منزل یکی از پیروان «اهل بیت» اقامت گزید. (ع)».و روزها روزه می گرفتند و شب ها عبادت می کردند و گاه مخفیانه از خانه ای که در آن زندگی می کردند بیرون می آمدند و به زیارت قبر می رفتند که اکنون جلوی قبر اوست، می رفتند و می گفتند: این قبر است. مردی از فرزندان موسی بن جعفر (علیه السلام).

باقری به فضیلت عبادت حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» اشاره و تصریح کرد: ثواب عبادت «عبدالعظیم حسنی (ع)» برابر با عبادت «امام حسین (ع)» حضرت است. «عبدالعظیم حسنی (ع) مقام والایی است. گفتند از عبادت هیچ معصومی سخنی به میان نیامده است. نشان می دهد.

شأن و شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

مقام علمی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

محمدامین نهایی درباره جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: سید الکریم (ع) در زمان سه امام بزرگوار زندگی می کرد و از محضر آنها امام رضا (ع) و امام جواد (ع) استفاده می کرد. ) «و امام هادی (ع)» در محضر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) معصوم بودند و از نظر علمی به مقام ارزشمندی دست یافتند و همین امر باعث شد که ایشان پس از مدتی به عنوان نماینده و وکیل «من هادی (ع)» باید به سرزمین ری برود.

وی در این خصوص ادامه داد: «حضرت عبدالعظیم (ع)» توانست در بین یاران ائمه به عنوان وکیل و مسئول اختیارات «امام هادی (ع)» جایگاه مناسبی برای خود به دست آورد. مرجع تقلید و نایب «امام هادی (ع)» در منطقه شناخته شده بود.

شأن و شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

وی با اشاره به جایگاه و شخصیت «حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از معدود افرادی است که در زندگی خود ارادت خاصی به این نهاد نشان داده و دارند. اهل بیت (ع) «آنها حتی در بین مردم هم محبوب شده اند و مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته اند.

نهایی به جایگاه و فعالیت کانون وکلا در زمان حیات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اشاره کرد و تاکید کرد: امام صادق(ع) در زمان امامت خود تشکیلاتی راه اندازی کردند تا بتوانند با شیعیان در سرزمین های اسلامی ارتباط برقرار کنند. این سازمان «وکلا» نام داشت و به عنوان رگ های خونی عمل می کرد و افکار و افکار شیعی را مخفیانه منتشر می کرد.

وی دلایل انتخاب حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به نمایندگی از شهر ری توسط «امام هادی (ع)» را برشمرد و اظهار داشت: امام هادی (ع) در نظر دارد فردی را به نمایندگی در شهر ری منصوب کند. شهر ری را برگزیدند که از جایگاه علمی بسیار بالایی برخوردار باشند و قدرت پنهانی را به عنوان وکالت داشته باشند، لذا حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را به عنوان وکیل انتخاب کردند.

نخعی به بیان ابعاد فردی «حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» از زبان «امام هادی (ع)» اشاره و تصریح کرد: «من هادی (ع) را دارم» در بیان شخصیت. حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) می فرماید: تو واقعاً ولینا هستی، تو یار و یاور واقعی ما هستی، این وصف اهل بیت (ع) نشان می دهد که این امامزادگان چقدر ارزشمند و مهم بودند.

شأن و شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

نشر معارف اهل بیت (ع) از اهداف مهم حضرت عبدالعظیم (ع) است.

این کارشناس قرآنی در شهریری از مسئولیت های محوله به «حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)» نام برد و تاکید کرد: توسعه بار و گسترش معارف اهل بیت(ع) از اهداف «حضرت عبدالعظیم» حسنی (ع) در ری به دستور «امام هادی (ع)» عمل کردند و در حل مشکلات شیعیان کوشیدند.(ع) «بدون اطلاع خلیفه وقت.

وی به نامعلوم بودن حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در بین مردم ری اشاره کرد و گفت: هیچکس از مقام و منزلت ایشان که معلوم است یک سعید معمولی بود اطلاعی نداشت، فقط به دلیل شناختی که از مردم داشت بهتر بود.

علم «حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)»

نخعی به بررسی تواضع «حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)» نسبت به «ائمه معصومین(ع)» و ائمه زمانش پرداخته و خاطرنشان می کند: «حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)» با توجه به اینکه سن بسیار بالایی دارند. و علوم بسیار بود. در حضور ائمه قبل، اما وقتی در برابر امام هادی (ع) قرار گرفتند، گفتند: «ای سیدی، تمام افکار و عقایدم را به تو عرضه می کنم تا ایرادات و اشتباهاتم را بیان کنی تا بدانم. وی گفت: به حق و ناحق این واقعه به عنوان «نمایندگی دین» معرفی شد.

دیدگاهتان را بنویسید