ویژگی منحصر به فرد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟

ساعت: 20:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1783351

امامزاده ای که پنج امام معصوم را درک کرد;

یکی از ویژگی هایی که حضرت عبدالعظیم حسنی را از سایر ائمه و مؤمنان استان متمایز می کند، معاصر بودن ایشان با ائمه پنج گانه امامان معصوم (ع) است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ عبدالعظیم معروف به عبدالعظیم حسنی، ملک عبدالعظیم و سعید الکریم داستان سرایان شیعه در قرن سوم قمری هستند. پدرش عبدالله بن علی کافه و مادرش دختر اسماعیل بن ابراهیم معروف به حیفا بود. ولادت او در چهارم ربیع الثانی سال 173 هجری قمری و وفاتش در پانزدهم شوال در سال 252 هجری قمری نقل شده است.

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از نوادگان امام حسن مجتبی (ع)، مردی وارسته، مورد اعتماد، در گفتار صادق، عالم به مسائل دینی و معتقد به توحید و عدالت بود. ائمه(ع) او را به خاطر کرامت و عزت نفس و خدمت به محرومان، «السید الکریم» می نامیدند.

در روایتی از امام هادی (ع) آمده است که ثواب زیارت قبر عبدالعظیم حسنی مانند کسی است که قبر حسین بن علی (ع) را زیارت کرده باشد. گفته می شود برابری فضیلت عبادت عبدالعظیم (ع) با عبادت امام حسین (ع) محدود به فضای سیاسی خاصی است که پیروان اهل بیت (ع) در این تاریخ تاریخی زندگی می کردند. چرخه ماهانه جامعه شیعه در دوران حاکمانی چون متوکل، معتز و معتمد عباسی سخت ترین دوران تاریخی خود را می گذراند.

علامه حلی عبدالعظیم را عالمی وارسته معرفی می کند. محدث نوری نیز درباره فضایل خود از رساله صاحب بن عباد نقل می کند که او مردی پارسا، پارسا، معروف به امانت، صداقت در گفتار، علم دین، معتقد به توحید و عدالت و دارای احادیث بسیار بود.

* امامزاده ولایی و انقلابی که علاوه بر ترویج دین و مبارزه و مبارزه علمی با حکام فاسد بنی عباس مبارزه می کند.

حجت الاسلام کاسم هاشمی امام جمعه شاهین شهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را امامزاده ای ولایی و انقلابی خواند و گفت: در بین ائمه و علمای عصر ائمه معصومین (ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شخصیتی معروف و درخشان است. ستاره.خاندان پیامبر گرامی اسلام (ص) که امام هادی (ع) عبادت خود را در قبر مطهر آن حضرت را عبادت امام حسین (ع) توصیف کرده است.

وی افزود: بیان امام هادی (ع) مبنی بر ترویج و تشبیه عبادت عبدالعظیم حسنی (ع) در ری به عبادت امام حسین (ع) در کربلا نشان از اخلاص این بزرگوار با حضرت سیدالشهدا دارد. (ع) چون این امامزاده جلیل القدر زنده است با دفن او را کشتند. علاوه بر این، امام هادی (ع) به یکی از مردان ری توصیه کرد که هرگاه از عبدالعظیم حسنی در مورد مسائل دینی سؤالی داشت بپرسد و به او تبریک بگوید.

حجت الاسلام هاشمی افزود: عبدالعظیم حسنی (ع) امامزاده ای انقلابی و جهادی است که در کارنامه ۷۹ ساله خود علاوه بر ترویج دین و مبارزه و مبارزه علمی با طاغوت و حکام فاسد بنی عباس نیز مبارزه می کند.

6fcd7f7b 622c 4cee 8dd5 ac1736f8acd6 خبر خاکستری

* ویژگی منحصر به فرد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

حضرت عبدالعظیم حسنی توسط پدرش با چهار واسطه به پروردگار مؤمنان (علیه السلام) منسوب است. یکی از ویژگی هایی که حضرت عبدالعظیم حسنی را از سایر ائمه و مؤمنان استان متمایز می کند، معاصر بودن ایشان با ائمه پنج گانه امامان معصوم (ع) است. حضرت عبدالعظیم حسنی این افتخار را داشتند که پنج امام معصوم از جمله امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی و امام حسن عسکری علیهماالسلام را درک کنند که نشان از عمر تقریبا طولانی و پر برکت ایشان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی در این باره گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی پنج امامی را که از محضر امامان سه گانه روایت می کردند برای دریافت فیض و روایت درک کردند. امام و امامش تأیید کردند که با توجه به جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم (ع) این بازنمایی دین نشان از اطاعت خالص این امام از امام زمان خود دارد.

* حضرت سید الکریم (ع) واسطه امام رضا (ع) و شیعیان بود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به ویژگی ها و جایگاه حضرت عبدالعظیم(ع) خاطرنشان کرد: می گویند حضرت سید الکریم(ع) چنان جایگاهی داشتند که امام رضا(ع) از ایشان به عنوان واسطه در بین خود استفاده می کردند. شیعیان و به واسطه او درود او را از طریق این بنده مخلص خدا به شیعیان توصیه های اخلاقی مهمی می رسانند.

دوران زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مصادف با حکومت حکام ضد شیعه است که در برخی روایات علت مهاجرت ایشان به ایران را به خاطر همین موضوع بیان کرده اند. گفته می شود شدت محدودیت های متوکل عباسی بر شیعیان و علویان به حدی بود که امام هادی (ع) به برخی از شیعیان از جمله حضرت عبدالعظیم حسنی دستور هجرت داد. بر اساس تاریخ، زمان متوکل برای شیعیان به قدری سخت بود که علویان مدینه و شیعیان حضرت علی (ع) حتی لباس کاملی برای اقامه نماز نداشتند. زنان گفتند وضع به گونه ای شد که امام هادی (علیه السلام) به شیعیان دستور هجرت داد.

یکی از مهم ترین دلایل سفر حضرت عبدالعظیم به ایران و ری در دوران امام هادی (ع) سابقه شیعه بودن مردم این منطقه در طول تاریخ تشیع است. تاریخ نشان می دهد که برخی از نقاط ایران از ابتدای مسلمان شدنشان شیعه بوده اند، از جمله قم، ری و طبرستان قدیم.

*تاثیر حضور حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در توسعه فرهنگ تشیع و تحکیم مبانی دینی تشیع.

در کتاب رجال نجاشی آمده است که حضرت عبدالعظیم حسنی سالک و زاهد و بسیار وارسته بود; مهمان یکی از دوستانش در حالی که در زیرزمین شهر ری مخفیانه روزه می گرفت، روز و شب و شب روزه می گرفت. او در زهد و تقوا به قدری استثنایی بود که از او به عنوان سید الزاهد یعنی مردی پارسا و پاکدامن یاد کردند. بی شک حضور حضرت عبدالعظیم حسنی (س) در شهر ری و دیدار ایشان با بزرگان دینی و شیعیان علاقه مند به توسعه فرهنگ شیعی برای تحکیم مبانی دینی تشیع بسیار مثمر ثمر بوده است.

* داستانی جالب از محل قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

روایت جالبی از قبر حضرت عبدالعظیم (ع) در داستان چنین آمده است: یکی از شیعیان پیامبر گرامی اسلام (ص) را در خواب می بیند و می گوید یکی از فرزندانم در باغ عبدالله مدفون است. جبار به آن درخت سیب. وقتی از خواب بیدار می شود نزد صاحب باغ عبدالجبار می رود و از او می خواهد که قسمتی را که درخت سیب است به او بفروشد. عبدالجبار علت را می پرسد و او خواب خود را برای صاحب باغ تعریف می کند، اما در کمال ناباوری از صاحب باغ می شنود که دیشب نیز با چنین پیامی چنین خوابی دیده است.

با توجه به اینکه هر دو خواب مشترکی از پیامبر خدا داشتند، صاحب باغ تمام باغ را وقف حضرت عبدالعظیم کرد و پس از رحلت ایشان در کنار همان درخت که به مسجد شجره معروف است به خاک سپرده شدند. . لازم است بدانید که در کنار مسجد شجره که در مکه و مدینه است، به این مکان مقدس، مسجد شجره نیز می گویند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید