شهدای روحانی قهرمانان و تاریخ نگاران عصر معاصر ایران اسلامی هستند / چهار ویژگی و ویژگی منحصر به فرد شهدای شاخص استان اصفهان


ساعت: 14:39
تاریخ انتشار: 1402/02/25
کد خبر: 1839016

استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به نقش شهدای برجسته روحانی اصفهان در عرصه های انقلاب اسلامی گفت: شهدای روحانی قهرمانان و تاریخ نگاران عصر نوین اسلامی ایران هستند که نامشان در تاریخ ثبت شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ امواج پر رونق انقلاب اسلامی به رهبری روحانیت بیدار و هوشیار به رهبری خمینی کبیر با تکیه بر اسلام ناب محمدی و بازسازی اندیشه دینی به پیش رانده شد و با حمایت مردم بر رژیم ستم شاهی غلبه کرد و عمق بیشتری یافت. او جامعه ما را به وجود آورد و تا دندان بعثی های مسلح به عنوان فرمانده و رهبر در مقابل نظام ایستادگی کرد و دید را زیر چتر خود قرار داد. اشرفی. اصفهانی و بسیاری دیگر با نثار جان خود در تاریخ ملت ایران ثبت شده است.

با حجت الاسلام دکتر مجید کافی از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان به مناسبت کنگره 590 شهید و طلبه استان اصفهان گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.


* نقش روحانیت در جامعه اسلامی ایران چیست؟


حجت الاسلام مجید کافی: روحانیت همیشه در همه رویدادهای اجتماعی برای معرفی و یادآوری اهداف اسلام در رویدادهای اجتماعی حرف اول را می زند و به این دلیل تشویق می شدند که روحانی بالاخره با خدا ارتباط برقرار کرد و خدا را به آنها یادآوری کرد و این باعث قوت قلب شد. رزمندگان

این در حالی بود که بسیاری از روحانیون در دفاع مقدس مسئولیت های مهمی داشتند و از فرماندهان بودند که بارزترین آنها شهید ردانی پور و بسیاری از علما و روحانیون دیگر بود که در دوران دفاع مقدس نقش آفرینی کردند و در کنار رزمندگان اسلام بودند.


* روحانیت چگونه و با چه ویژگی هایی توانست در عرصه های مختلف پرچمدار باشد؟

ویژگی منحصر به فرد روحانیت برای اینکه بتواند در دوران جنگ تحمیلی به خوبی ایفای نقش کند این است که به جای تاکید بر کلام و گفتار، بر رفتار تاکید دارد، یعنی اینکه رزمندگان چگونه می جنگند و در خط مقدم مبارزه و جهاد قرار دارند. و دانشمندان با آنها بودند، فقط صحبت نکردند، در عمل با آنها بودند، در جامعه و در بین مردم وجود خواهد داشت.


همیشه باید به یاد داشته باشیم که موفقیت روحانیت در پیروزی انقلاب و همچنین در دوران دفاع مقدس به این دلیل بود که با مردم همسو بودند و بیشتر در صف مردم بودند و بیشتر از حرف و حدیث. با رفتار خود مردم را به سوی خدا سوق دادند و دستیابی به آرمان های انقلاب و پیروزی در جنگ و دفاع مقدس را همراهی کردند. اگر امروز بتوانیم این نقطه را در رابطه مردم و روحانیت که متاسفانه کمی ضعیف شده است، تقویت کنیم، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

امروز در همین شرایط فضای مجازی و مشکلاتی که مردم دارند، روحانیت می تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند و قطعاً می تواند در رفتار، افکار و عقاید مردم تأثیر بگذارد و این موفقیت بزرگی خواهد بود.


* در بین 590 روحانی استان اصفهان که بیشترین تعداد روحانیون کشور را به خود اختصاص داده است، شهدای شاخصی وجود دارند که هم در مبارزه با رژیم گذشته و هم در پیروزی انقلاب اسلامی و هم در دوران انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی داشتند. حفاظت مقدس غرورت چی بود؟

شهدای برجسته ای چون بهشتی، مدرس، ردانی پور، میثمی، اشرفی اصفهانی، شمس آبادی و بسیاری دیگر از شهدای استان اصفهان که به حق در آغاز و پیروزی انقلاب اسلامی و در ادامه نهضت تأثیرگذار بودند و در دوران حضور داشتند. جنگ، تاثیرگذار بودند، فکر می‌کنم به خاطر وحدت حرف و عملشان بود، یعنی به گفته‌هایشان اعتقاد داشتند و آنچه را که باور داشتند انجام دادند و حاضر بودند جان خود را فدای گفته ها، باورها و عمل های خود کنند، این چهار ویژگی روحانیت شهید در شکل گیری انقلاب و در تداوم انقلاب و پیروزی در دفاع مقدس بود.


مردم در روزهای پیروزی انقلاب، رزمندگان را در جبهه‌های نبرد با دشمنان دیدند که مردم با سر دادن شعار، سینه‌های خود را از گلوله‌های رژیم سابق حفظ کردند.روحانیت در صف مردم بودند و نهضت را همراهی می کردند، مسئولیت خطیر دیگری هم داشتند و آن رهبری و هدایت مردم بود، برانگیختن و برانگیختن مردم و حضور، رهبری کردند و همگام بودند. با مردم، همان کارهایی که مردم انجام دادند، جز رهبری نهضت و مردم، از این رو تعداد زیادی از این علما و روحانیون شهید استان اصفهان به عنوان شرکت کننده در یک واقعه تاریخی به نام انقلاب اسلامی و تاریخی دیگر در تاریخ ثبت شده است. رویدادی به نام دوران دفاع مقدس در واقع اینها شرکت کنندگان بزرگ این رویدادها بودند و به تعبیری می توان گفت شهدا و شاگردان روحانی قهرمانان و تاریخ نگاران نوین ایران اسلامی هستند.


* روحانیت بعد از دوران دفاع مقدس در رویدادهای مختلف در کنار مردم بود و در عرصه های مختلف خدمت کرد و ثابت کرد که از جامعه و مردم جدا نیست، چگونه می تواند همچنان این اصل را حفظ کند و به افراد جامعه منتقل کند؟

روحانیت هرگز از جامعه جدا نبوده و نخواهد بود، زیرا روحانیت در خود جامعه می جوشد و طلبه هایی که می روند و در حوزه های علمیه درس می خوانند از اقشار مختلف و از جامعه هستند و همیشه همراه بوده اند. به عده معدودی که از مردم فاصله گرفته اند و می گویند مثل اکثریت روحانیت با مردم و همسو با مردم هستند، می بینند که الان برخی نمی بینند که فقط از طریق رسانه و فضای مجازی با این حرکت های جهادی آشنا هستند. . شما کمک کردید و خدمت کردید خیلی موثر بوده و خواهند بود و امیدوارم این موفقیت همیشه همراه مردم و روحانیت باشد که در کنار هم باشیم به راحتی از پس این مسائل و مشکلات برآید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید