تمام تراکنش های بانکی دارای یک شناسه منحصر به فرد هستند

تمام تراکنش های بانکی دارای یک شناسه منحصر به فرد هستند

با تصویب شورای اسلامی، کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، صندوق های قرض الحسنه، تعاونی های اعتباری و ارائه دهندگان خدمات کیف پول موظفند برای کلیه تراکنش ها شناسه منحصر به فرد اختصاص دهند.

در جلسه علنی امروز (دوشنبه 21 اردیبهشت) شورای اسلامی، نمایندگان شورای اسلامی در ادامه دومین گزارش کمیسیون اقتصادی مالیات بر سفته بازی و سفته بازی با اصلاح مواد 2 و 7 طرح مذکور موافقت کردند.

بر اساس ماده 2 اصلاحی طرح مالیات بر سفته بازی و احتکار در کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی؛ نام فصل اول از فصل دوم قانون مالیات های مستقیم به «مالیات بر عایدی سرمایه» تغییر یافت.

همچنین بر اساس ماده ۷ اصلاحی طرح مذکور؛ ماده (11) قانون پایانه‌های فروشگاه‌ها و سیستم مودیان (مصوب 30 اسفند 1396) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف- عبارت «ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این قانون» و «مجوز فعالیت» از متن ماده حذف می شود.

ب- عبارت «تجاری» از متن ماده حذف و عبارت «افراد تجاری» جایگزین آن می شود.

ج- عبارت «پس از تخصیص شناسه مذکور» به عبارت «در اختیار سازمان قرار گیرد». حذف شده.

ت- متن زیر در پایان مقاله اضافه می شود:

«استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی، درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و سایر ابزارهای پرداخت برای انجام فعالیت‌های تجاری تنها با اتصال به حساب‌های بانکی تجاری و ثبت آن‌ها به عنوان پایانه فروشگاهی یا اتصال به سامانه مالیاتی و با هدف پر کردن مجاز است. پایگاه اطلاع رسانی موضوع ماده (169) قانون مالیات های مستقیم پس از گذشت شش ماه از لازم الاجرا شدن این ماده:

1- کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی اعم از بانک های ایرانی و شعب و نمایندگی های بانک های خارجی مستقر در داخل کشور، صندوق های کارزاد الحسنه، تعاونی های اعتباری و ارائه دهندگان خدمات کیف پول موظف به انجام کلیه معاملات اعم از سپرده و برداشت ها مطابق با استانداردهای اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، یک شناسه منحصر به فرد اختصاص می دهد. در این قانون، قانون مالیات های مستقیم و سایر مقررات قانونی مربوط به موضوع مالیات، هنگامی که از اصطلاحات «حساب بانکی تجاری» یا «حساب بانکی غیرتجاری» یا «حساب تجاری» یا «حساب غیرتجاری» استفاده می شود. به این معنی است که حساب های ثبت شده برای افراد مشمول بسته شده است.

افراد مذکور در ابتدای این بند موظفند مجموع «ورودی‌ها» و «خروجی‌های» هر حساب بانکی اعم از حساب‌های تجاری و غیرتجاری را برای مدت حداکثر یک ماه به صورت آنلاین به بانک مرکزی ارسال کنند. ; بانک مرکزی موظف است اطلاعات به دست آمده در بالا را هر ماه تا پایان همان ماه به تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری حسب مورد برای اشخاص غیرتجاری براساس «کد ملی» یا «کد ملی» ارائه کند. تعداد مشخصی از افراد خارجی” و برای افراد تجاری بر اساس “تعداد اقتصادی افراد” “تجاری” به صورت آنلاین به سازمان ارسال شود. همچنین اشخاص مذکور در ابتدای این بند موظفند بسته به نیاز سازمان اطلاعاتی در خصوص تراکنش های خرد «ورود» و «خروج از» هر حساب بانکی اعم از تجاری و غیرتجاری ارائه کنند. و همچنین اطلاعات مربوط به «معامله» موضوع بند (ت) بند (10) این قانون. ظرف ده روز پس از درخواست سازمان مبنی بر ارسال اینترنتی آن به سازمان، تراکنش‌های عادی بانکی بین افراد بدون انجام فعالیت تجاری و همچنین پرداخت‌های مربوط به اجاره مسکن مشمول مقررات این قانون نمی‌باشد.

2- استفاده از اسناد تجاری مانند چک که ممکن است موجب ایجاد حقوقی برای صادرکننده شود، حسب مورد جزء معامله طرفین معامله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر مؤسسات مرتبط است. بودن. ممکن است ملزم شوند اطلاعات مربوط به مدارک مذکور را به صورت آنلاین ارائه و همزمان با ثبت یا انتقال اسناد مذکور را به سازمان ارسال نمایند. همچنین استفاده از حسابها به عنوان حساب امانی موضوع تبصره (2) ماده (8) قانون مالیاتهای مستقیم و حسابهای معاملاتی متعلق به کارگزاران موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران و سایر موارد که به عنوان واسطه در معاملات بین طرفین معامله استفاده می شود.به منظور انجام معامله بین طرفین معامله مذکور. سایر مصادیق واسطه برای انجام معامله و نیز موارد مربوط به عدم رسیدگی به انجام معامله در اسناد تجاری موضوع این بند در مفاد اجرایی این ماده تعریف شده است.

وزارت اقتصاد و دارایی با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر حسن اجرای مفاد این ماده نظارت خواهد داشت. تخلف از اجرای حکم جزء (الف) و (ب) این بند مشمول حکم وثیقه و جزای نقدی موضوع ماده (200) قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود. همچنین سازمان موظف است هر شش ماه یکبار گزارش پیشرفت اجرای این ماده را به کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی ارائه کند. مفاد اجرایی این ماده حداکثر تا شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این ماده توسط سازمان با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

3- عبارت (پس از انقضای مهلت (تایم اوت) مندرج در این ماده) از متن تبصره مقاله حذف می شود.

دیدگاهتان را بنویسید