“Omicron” منحصر به فرد اوج شش / کارت های پر از قرمز با روزهای سخت


ساعت: 13:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۶
کد خبر: 1806067

همانطور که از مدت ها پیش پیش بینی می شد، سویه Omicron توانست با پشت سر گذاشتن دلتا به قله ششم تبدیل شود و شتاب بالای قله ششم در بستری شدن در بیمارستان جدی ترین نگرانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، دو هفته پیش نقشه تاج کشور فقط خال های زرد داشت و به وضعیت آبی تاج عادت کردیم اما ناگهان با آمدن Omicron همه چیز به هم ریخت و حالا رنگ قرمز دوباره وارد نقشه شده است. موقعیت سخت. تعداد تلفات روزانه به بیش از 50000 نفر و تلفات به سه رقم افزایش یافت. سرانجام با تلاش کادر بهداشت و درمان و البته با حمایت مردم از پیک پنجم عبور کردیم. اما این بار شرایط فرق می کند.

همانطور که اشاره کردیم و البته در روزهای اخیر دیده شد، omicron بسیار خطرناکتر از دلتا است. برخلاف آنچه گفته شد، این دقیقاً مانند سرماخوردگی است، اما به نظر می رسد ما با یک جنبه خطرناک روبرو هستیم. زیرا هر چه میزان بروز بیشتر باشد، بیماران بیشتری در بیمارستان بستری می شوند و موارد کشنده بیشتر می شود.

فراوانی omicron در حال افزایش است و ما در مرحله اپیدمی تصاعدی هستیم و اکنون در پنجمین مرحله اول این مرحله هستیم. این بدان معناست که تعداد بیماران طی چند هفته آینده به تدریج افزایش خواهد یافت. آمار موجود دقیق و بر اساس تعداد آزمایش های انجام شده است. یعنی افرادی که تست تاج انجام نمی دهند یا به پزشک مراجعه نمی کنند در این آمار قرار نمی گیرند و این آمار مربوط به افرادی است که تست تاج انجام داده اند.

تعداد واقعی بیماران مبتلا به omicron بسیار بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضر تشخیص داده شده است. به فردی که علائم دارد و متقاعد شده است که توسط پزشک آزمایش شود، بر اساس مشخصات افرادی که کووید 19 دارند، طبق دستورالعمل، آزمایش omicron داده می شود.

028a3c0c 6db8 49ad af95 4bc414669620 خبر خاکستری

3 هفته سخت

کمال حیدری معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه 2 تا 3 هفته سخت در پیش داریم، گفت: جهش بیماران در حال رخ دادن است و بیماری Omicron بیشتر از دلتا است.

وی گفت: ما باید برای کند کردن روند انتقال برنامه ریزی کنیم. یکی از راهکارهای ما این است که افراد مبتلا به این بیماری، درمان های اولیه مانند سرماخوردگی را در خانه دریافت کنند. سعی کنید از خانه بیرون نروید و سفر سرعت شیوع را افزایش می دهد. Omicron علائم خود را زودتر نشان می دهد و در 5 روز اول بیماری خود را نشان می دهد.

اقدامات محدودیت ها

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید 19، با بیان اینکه درمان امیکرون تفاوت چندانی با دلتا ندارد، گفت: امیکرون مسری تر است و برخلاف دلتا، قسمت بیشتری از دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می کند.

وی یادآور شد: با توجه به استفاده گسترده از امیکرون ها که رنگ برخی از شهرهای کشور را به قرمز و نارنجی تغییر داده است، اتفاق نظر اعضای کمیته علمی تاج بر این است که طی دو هفته آینده محدودیت های اجتماعی در سراسر کشور اعمال شود. در مجالسی مانند مدارس، دانشگاه ها، کنسرت ها، مجموعه های ورزشی و … که تعداد زیادی از مردم در آن حضور دارند اجرا می شود و سپس با توجه به شرایط کشور دوباره تصمیم گیری می شود.

جماعتی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از میکرون توصیه می کنیم همه افرادی که از منزل خارج می شوند از ماسک استفاده کرده و دهان و بینی خود را به طور صحیح و کامل بپوشانند. توصیه می شود استفاده از ماسک در تمامی جوامع و محله هایی که افراد زیادی در آن تردد می کنند اجباری باشد چرا که استفاده از ماسک تاثیر زیادی در کاهش شیوع بیماری دارد.

بچه ها بیشتر درگیر هستند

محمدی سجادی، متخصص اطفال گفت: ممکن است شدت علائم امیکرون کمتر باشد اما مرگ و میر و عوارض ناشی از اومیکرون زیاد است و شیوع بیماری بسیار بیشتر است که می تواند مرگ و میر را افزایش دهد.

او گفت: بخش های PCU ما پر از بچه های Omicron است.

4e33982a 49da 4c3c 851d 19f7217bc0e1 خبر خاکستری

کل استاد دانشگاه علوم پزشکی گفت: مردم کوچه و بازار می توانند از ماسک استفاده کنند که استاندارد نیست و از قدیم استفاده می شود. در دوره هایی که هیچ گونه مشاهده و اغلب تهویه در خانه وجود ندارد و در دو ماه اخیر بیشترین میزان ابتلا در دوره های خانوادگی است. به آنها توصیه می کنم این را رعایت کنند و به خانه نروند و در نهایت با نقاب به مهمانی های خود بروند و پنجره را باز بگذارند.

سجادی گفت: اومیکرون و سرماخوردگی شبیه هم هستند که با سرماخوردگی شروع می شود و کودک مبتلا به امیکرون معمولا حوصله اش بیشتر است و اشتهایش کم می شود و البته این 100 درصد نیست. درد بدن اومیکرون بیشتر برای کودک است و والدین باید مراقب این موضوع باشند.

این متخصص اطفال افزود: کووید 19 گاهی اوقات علائم گوارشی در کودکان ایجاد می کند اما در سرماخوردگی اینگونه نیست. در هر دو مورد، بهتر است فرض کنیم همه علائمی که می بینیم Omicron هستند و آنها را تا دو هفته قرنطینه کنیم.

هنوز به قله Omicron نرسیده ایم

حسین بهمنیار، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به روند رو به رشد بیماری عروق کرونر در کشور و تشدید آن در روزهای اخیر هشدار داد و گفت: انتظار نمی رود.

وی با مقایسه میزان بستری شدن و مرگ و میر سویه های دلتا و آمیکرون افزود: در پیک ششم مرگ و میر حدود چهار برابر سویه های قبلی است.

شتاب 7189 پله ای در هفته دوم پیک ششم از ابتدای سال 1399 تاکنون بی سابقه بوده است. بنابراین در پیک دوم 1760 پله افزایش می یابد. قله سوم، افزایش 2063 پله. قله چهارم 3826 پله بالاتر و قله پنجم 158 پله بالاتر بود.

بنابراین شتاب قله ششم حتی از قله چهارم نیز بیشتر است. قله چهارم به دلیل مصادف شدن با سفرهای نوروزی، سریع ترین قله از ابتدای سال 1378 تاکنون است.

شتاب بالای ششمین پیک در افزایش بستری شدن در بیمارستان جدی ترین نگرانی است. اگر این شتاب ادامه پیدا کند، بیمارستان ها به زودی پر می شوند.

fbf6fc9b 3191 47be a9ab 023a17fb06cf خبر خاکستری

با نزدیک شدن به پایان سال، مردم بیشتر به مکان‌های عمومی و مراکز خرید برای جشن سال نو سفر می‌کنند که می‌تواند بر شدت موارد و مرگ و میر افزوده شود.

به نظر می رسد ستاد ملی تاج و تخت باید دستورات لازم را برای اعمال محدودیت برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور صادر کند. اگر تعداد امیکرون ها هر 4 روز دو برابر شود، در پایان سال باید روزانه 200 هزار بیمار را ببینیم که به نسبت آن تعداد بیماران بستری و مرگ و میر افزایش می یابد و می تواند روزهای تلخ تری را از سال 2018 رقم بزند. قله پنجم .برای محاسبه ما.


* افزایش بستری شدن در بیمارستان

فرهاد گلمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز گفت: در 24 ساعت گذشته 180 بیمار مشکوک به بیماری عروق کرونر قلب در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری شدند. استان و در همین مدت 153 نفر بستری شده‌اند که از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و درمان خود را در منزل ادامه می‌دهند.

وی گفت: در حال حاضر 750 بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند که از این تعداد 141 نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت های ویژه بستری هستند.

با اپیدمی Omicron در کشور، تعداد شهرهای قرمز به 120 شهر رسیده است و در حال حاضر 153 شهر نارنجی، 167 شهر زرد و تنها 8 شهر در وضعیت آب قرار دارند.

70686a31 e7d4 454e b13d 4e236369e4dc خبر خاکستری

محمدصادق رضایی، استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با اشاره به علائم بیماری عروق کرونر قلب و تب، تب، سردرد، خارش و گلودرد، آبریزش بینی، عطسه و سرفه اشاره کرد. وی گفت: خوشبختانه علائم شدید تنفسی از جمله تنگی نفس در تعداد کمی از بیماران مشاهده می شود.

وی گفت: اکثر بیماران علائم شدید تنفسی تحتانی را تجربه نمی کنند. علائم و عوارض شدیدتری دارند و باید به بیمارستان منتقل شوند.

* من از بچه ها مراقبت می کنم

بزرگترین کمک متخصص عفونی اطفال به افراد در کنترل بیماری همه گیر کووید 19، واکسیناسیون است که خوشبختانه در اکثر کشورها حدود 70 درصد واکسینه شده است که باعث کاهش شدت بیماری، بستری شدن در بیمارستان، مراقبت های ویژه و مرگ می شود.

رضایی در خصوص شیوع آمیکرون در کودکان گفت: با توجه به واکسیناسیون کودکان بالای 12 سال، شیوع و مشکلات این بیماری در این سن کاهش یافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال نیز افزود: واکسیناسیون در این سنین پیشنهاد می شود که قطعا عوارض و عواقب کمتری خواهد داشت.

متخصص بیماری های عفونی اطفال برای پیشگیری از تاج گذاری و پیک های میکرونی اخیر مانند دوره های گذشته استفاده از ماسک، شستن دست ها، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از تجمعات غیرضروری، حضور در مراسم و سیکل ها.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره شیوع آمیکرون و درگیری کودکان با این ویروس گفت: متاسفانه در پیک ششم بیشتر کودکان را درگیر می کند و خوشبختانه مانند پیک های قبلی عوارض جدی و بحرانی ایجاد نمی کند اما در مقایسه با آن. در پیک های قبلی مشکلاتی وجود دارد.«بیشتر به صورت سرپایی و بستری است.

665ed80e b949 43a3 86ff 3363ee5370e7 خبر خاکستری

وی گفت: متأسفانه شایعات زیادی در فضای مجازی درباره این بیماری وجود دارد که صحت ندارد. «مردم و کودکان ممکن است در مهدکودک ها و مدارس به این بیماری مبتلا شوند و عواقب نسبتاً شدیدی داشته باشند، اما تفاوتی با گذشته وجود دارد.

رضایی گفت: اگر کودک تب طولانی، تنگی نفس، تنگی نفس، بی اشتهایی، اسهال و استفراغ شدید، خواب آلودگی و تحریک پذیری دارد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

وی تاکید کرد: قبل از مراجعه به پزشک حتما باید دمای کودک را کنترل کنند و در صورت 37.8 درجه به بالا به کودک استامینوفن بدهند.

این فوق تخصص عفونی کودکان گفت: برای کنترل علائم کووید 19 و یک میکرون بهتر است با پزشک مشورت شود.

به گزارش بالا، دوره قرنطینه Omicron حدود پنج روز است و نیازی به انجام آزمایش نیست. در عین حال استفاده از دو ماسک یا ماسک فیلتر شده را در Omicron توصیه می کنیم زیرا اگر افراد کمتر از یک ساعت زیر یک سقف باشند همه جابه جا می شوند و آنچه در این مدت بسیار مهم است تغذیه خوب و مخصوصا استفاده است. از ترکیبات ویتامینی است، در حالی که در این دوران باید بسیار مراقب کودکان باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید