شرایط خرید 5000 یورو از صرافی ها چیست؟

شرایط خرید 5000 یورو از صرافی ها چیست؟

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، از فردا مردم می توانند 5000 یورو از صرافی ها دریافت کنند؛ خریداران برای دریافت ارز باید کارت ملی خود را به همراه داشته باشند.

بر اساس بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی به صرافی ها، از فردا (سه شنبه 13 بهمن ماه) امکان فروش ارز به افراد تا سقف 5 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها برای صرافی های دارای مجوز معتبر وجود دارد. از بانک مرکزی، از محل منابع خریداری شده.

پیش از این، مردم می توانستند 2000 دلار با قیمت توافقی به دلار از صرافی ها دریافت کنند. اطلاعات خبرنگار تسنیم از بانک مرکزی از قیمت فروش 5 هزار یورویی به مردم در صرافی ها حاکی از آن است که کشف قیمت در بازار ارز به صورت ثبت سفارش کتاب با قیمت های متفاوت خواهد بود.

صرافی ها از روز سه شنبه هفته جاری می توانند ارز را در قالب قبض از اشخاص حقیقی و حقوقی تحت عنوان «ارضای اولین نیاز» خریداری کنند. همچنین صرافی ها مجاز هستند منابع ارائه شده توسط این سایت را به افراد ایرانی (بالای 18 سال) و حقوق اقامت یک بار در سال برای هر مشتری و پس از احراز هویت تا سقف 5 هزار یورو یا معادل آن به ارزهای دیگر بفروشند. تحت عنوان «تامین نیازهای اساسی».

اگرچه بانک مرکزی به صرافی ها اجازه داده است که از مبادی خریداری شده، 5000 یورو به مردم بفروشند، اما بر اساس سایر بندهای همین بخشنامه که 10 بهمن ماه صادر شد، صرافی ها دیگر اجازه خرید و فروش ارز صادراتی را ندارند. بنابراین صرافی ها با محدودیت جدیدی در عرضه ارز مواجه هستند.

البته بانک مرکزی معتقد است در صورت کسر منابع، صرافی ها می توانند از بانک مرکزی ارز بگیرند. فرزین رئیس کل بانک مرکزی در این باره می گوید: از روز سه شنبه اعلام کرده ایم تا سقف 5 هزار یورو ارز فروش می رود. این ارز از طریق صرافی ها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. صرافی ها قدرت خرید و فروش ارز را دارند و اگر محدودیتی در آن وجود داشته باشد، بانک مرکزی ارز را در بازار متشکل و در قالب حراج به آنها می فروشد و در واقع نرخ در آنجا تعیین می شود. ما به دنبال این هستیم که این نرخ به نرخ بازار آزاد تبدیل شود. با توجه به اینکه یکی از مشکلات بانک مرکزی این است که نتوانسته در بازار ارز نرخ گذار باشد، تلاش می کنیم با این روش در بازار آزاد نرخ گذار شویم./تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید