شرایط و سهمیه خرید دلار با کارت ملی/ از کدام صرافی ها دلار بخریم؟

شرایط و سهمیه خرید دلار با کارت ملی/ از کدام صرافی ها دلار بخریم؟

روز جدید : قبلا هر فرد می توانست با کارت ملی تا ۲۰۰۰ یورو ارز خریداری کند که معادل ۲۲۰۰ دلار در سال است. این سهمیه اکنون به 2000 دلار کاهش یافته است.

فروش دلار با قیمت ارزان تر از بازار آزاد با کارت ملی از خرداد ماه از سر گرفته شد اما سهمیه و قیمت مرجع تغییر کرده است.

قیمت دلار توافقی و با سهمیه ملی روی کارت هم اکنون هزار تومان ارزانتر از دلار آزاد است و این تفاوت 2 میلیون تومان سود برای خریداران به همراه دارد.

«دلار توافقی» دلاری است که برخی صرافی های مجاز آن را به شرط ارائه کارت ملی و به تعداد محدود به مشتریان خود می فروشند. قیمت دلار توافقی کمتر از قیمت دلار در بازار آزاد است. به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفت و در موکتی دوباره شاهد صف کشیدن مردم در بیرون صرافی های خیابان فردوسی بودیم.

دلار توافقی در 22 ژوئن 1401 متولد شد. زمانی که بانک مرکزی به منظور پاسخگویی به تقاضای بازار و کاهش تورم قیمت دلار (که به سطح بی سابقه ای رسیده بود)، به صرافی ها اجازه خرید ارز ناشران را داد. یادداشت ها در یک دوره مذاکره. همچنین بانک مرکزی با احیای کد بند 24 هزینه های ارزی، فروش «ارز سهمیه ای» با کارت ملی را مجدداً مجاز کرد.

خرید دلار با کارت ملی دو تفاوت عمده با قبلی دارد

صرافی ها تا حدود 6 ماه پیش دلار را ارزانتر از بازار آزاد به متقاضیان می فروختند. اما این بار فروش ارز با کارت ملی حداقل دو تفاوت در نرخ فروش و میزان سهمیه دارد:

1) نرخ فروش دلار: قیمت مظنه به دلار به صورت روزانه توسط صرافی ملی تعیین و اعلام شد. اما اکنون مبنای فروش ارز «نرخ توافقی ارز خریداری شده از ناشر به اضافه یک درصد حاشیه سود صرافی» است. نرخ توافقی دلار هم اکنون 2000 تومان بیشتر از نرخ ملی است اما همچنان حدود 1500 تومان ارزانتر از بازار آزاد است. (اتفاقاً مسافران همچنان می توانند دلار مسافرتی را با نرخ ارز ملی خریداری کنند.)

2) مبلغ سهمیه به دلار: قبلاً هر نفر می توانست سالیانه تا 2000 یورو یعنی حدود 2200 دلار با کارت ملی خرید کند. این سهمیه اکنون به 2000 دلار کاهش یافته است.

همچنین گزارش های میدانی بورسان حاکی از آن است که این ارز در حال حاضر فقط به دلار پرداخت می شود نه یورو.

قیمت توافقی به دلار چقدر است؟

نرخ دلار توافقی ثابت نیست و توسط موسسه خاصی تعیین نمی شود. بلکه ممکن است برای هر مبادله و هر روز متفاوت باشد. زیرا هر صرافی طی مذاکره با صادرکنندگان ارز را با نرخ توافقی از آنها خریداری می کند و به همین دلیل قیمت فروش دلار کارت ملی صرافی به صرافی کمی متفاوت است.

بر اساس اعلام کانون صرافی ها، قیمت فروش دلار با کارت ملی امروز 30 هزار و 180 تومان بود که هزار تومان کمتر از نرخ بازار آزاد است و 2 میلیون تومان سود برای خریداران به همراه دارد.

روش های خرید ارز دلاری از صرافی
سود 2 تا 3 میلیون تومانی برای خریداران دلار سهمیه ای

در گذشته تفاوت قیمت دلاری سهمیه کارت ملی و آزاد، سود چند میلیون تومانی را نصیب کسانی کرد که در راستای کارت ملی ماندند و با فروش ارز سهمیه ای در بازار آزاد سود قابل توجهی به دست آوردند. اتفاقات عجیبی مانند اجاره کارت ملی یا آوردن مردم با اتوبوس به تهران برای استفاده از کارت ملی محصول این رانت سهمیه ارزی بوده است. اما از آذرماه سال گذشته بانک مرکزی این نوع فروش دلار را به مسافران محدود کرده است. تامین بلیط، گذرنامه، ویزا و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور شرط جدید دریافت دلار ارزان با نرخ ارز ملی بود.

اکنون رانت خرید ارز با کارت ملی دوباره احیا شده است. اختلاف 1000 تومانی قیمت دلار مذاکره شده با بازار آزاد در حال حاضر 2 میلیون تومان سود برای مردم به همراه دارد. این سود در هفته های گذشته تا سقف 3 میلیون تومان بود.

چگونه ارز سهمیه ای بخریم؟

برای دریافت ارز با کارت ملی باید به 4 نکته توجه کرد:

1- حضور یک نفر الزامی است

2- ارائه کارت ملی هوشمند (در صورتی که کارت ملی شما صادر نشده باشد، می توانید با همراه داشتن شناسنامه و برگه تعویض کارت ملی مراجعه نمایید.)

3- پرداخت با کارت بانکی به نام شخص (با توجه به اینکه سقف تراکنش روزانه با هر کارت بانکی 50 میلیون تومان است، برای پرداخت مبالغ بیشتر نیاز به همراه داشتن دو کارت بانکی دارید. به عنوان مثال اگر به ازای نرخ فعلی 2 هزار دلار باشد. حدودا 30 هزار تومان بخرید، در مجموع باید 60 میلیون تومان پرداخت کنید که با دو کارت بانکی قابل پرداخت است، البته برخی صرافی ها به شما امکان انتقال 10 میلیون تومان مازاد بر آن را به صورت آنلاین نیز می دهند.)

4- سیم کارت به نام شخص
از کدام صرافی ها با کارت ملی دلار بخریم؟

لازم به ذکر است که همه صرافی ها با دیدن کارت ملی به شما ارز نمی فروشند. تعداد محدودی از صرافی‌های مجاز بانکی مجاز به انجام این کار هستند و البته اگر دلار را از ناشر یا ارز سایر صرافی‌ها (که دلار را از ناشر دریافت کرده‌اند) انجام دهند. به همین ترتیب) در بازار متشکل از ارز آنها خرید

توصیه می شود افراد قبل از مراجعه به صرافی با آنها تماس گرفته و از فروش ارز از این طریق در صرافی مورد نظر اطمینان حاصل کنند. اما راهکار دیگری که برخی خریداران ارز در روزهای اخیر در خیابان فردوسی در پیش گرفته اند، قطع صف های پشت درب صرافی ها است. یعنی هر صرافی که در مقابلش صف طولانی داشته باشد احتمالا با کارت ملی دلار می فروشد!

دیدگاهتان را بنویسید