آیا بنزین کارت به کارت است؟ سابقه سهمیه بندی سوخت با کارت بانکی و کد ملی

آیا بنزین کارت به کارت است؟  سابقه سهمیه بندی سوخت با کارت بانکی و کد ملی

بر اساس اطلاعات اعلام شده مقرر شد طرح کارت به کارت گاز در مرحله اول به صورت آزمایشی در کشور اجرا شود و سپس به سایر نقاط و استان ها تعمیم یابد، اما پیش از آن بخش خصوصی طرح توسعه یافته ای ارائه کرد. برای اجرای این طرح که توجه را جلب کرد این اتفاق نیفتاد و این بار دولت بدون مشورت با بخش خصوصی طرحی را اجرا کرد.

انتقال کارت سوخت به کارت‌های بانکی اجرا می‌شود، ضمناً حداکثر تا پایان تیرماه 1402 طرح کارت بانکی و توزیع بنزین مبتنی بر کد ملی آغاز و کارت فعلی سوخت بنزین لغو می‌شود. طرح تخصیص سهمیه سوخت مبتنی بر کارت بانکی و کد ملی حداکثر تا پایان تیرماه 1402 با حذف تدریجی کارت فعلی سوخت بنزین راه اندازی می شود. جزئیات لغو کارت فعلی سوخت بنزین و شرایط جدید اخذ کارت سوخت اعلام شد.

اجرای طرح آزمایشی انتقال کارت سوخت به کارت های بانکی که دیروز اعلام شد، ابهامات زیادی را به وجود آورده است. این در حالی است که حامیان این طرح امکان حذف هزینه صدور کارت سوخت را به دلیل نیاز به واردات سخت افزار و همچنین هزینه تا سقف 100 هزار تومان برای هر متقاضی کارت سوخت بررسی می کنند، بنابراین برای مدت طولانی خصوصی فعالان بخش فرآورده های نفتی و جایگاه داران نیز بر اجرای آن اصرار داشتند، اما ابهام وجود دارد که زیرساخت های موجود سیستم بانکی و پمپ بنزین ها اجازه اجرای چنین طرحی را می دهد یا خیر.

برخی از فعالان پمپ بنزین معتقدند زیرساخت های موجود در کشور برای انتقال سهمیه سوخت به کارت های بانکی به طور کامل مهیا نیست و اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه خواهد شد، زیرا تراشه های موجود در پمپ بنزین ها نمی توانند عملیات را پشتیبانی کنند، تحویل سوخت و نظارت بر سهمیه بندی سوخت و اقدامات اجرایی و مالی لازم در این زمینه وجود ندارد و همچنین در چند ماه گذشته چندین میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده که هر کدام 100 هزار تومان برای مردم هزینه دارد و با این روند نه تنها نه تنها این دسته از مردم ناراضی خواهند بود، بلکه شرکت هایی که کارت صادر می کنند یا تراشه وارد می کنند نیز متضرر خواهند شد.

ناصر رئیسی فرد، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های زنجیره ای عرضه و توزیع فرآورده های نفتی کشور در این خصوص به آرمان ملی گفت: اجرای طرح با ابزارهای مشخص برای عملیاتی شدن به گونه ای است که ممکن است برای صحبت در این مورد کمی زود است، اما اجرای چنین طرحی سال گذشته توسط بخش خصوصی به دولت اعلام شد، زیرا انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی رویکردی است که در اکثریت قریب به اتفاق کشورها اعمال می شود. در دنیا، اما زیرساخت مناسبی برای اجرای کامل این فرآیند نداریم.

وی افزود: در پمپ بنزین های کشور سخت افزار مناسبی برای استفاده از کارت های بانکی به عنوان کارت سوخت وجود ندارد و برای این منظور تراشه های موجود در جایگاه ها با کارت های بانکی سازگاری ندارد، جدا از زیرساخت های موجود، امکان انتقال اطلاعات بین سیستم بانکی وجود دارد و نهاد ذیصلاح عرضه سوخت مسئولیتی در قبال اجرای این طرح ندارد.

رئیسی فرد ادامه داد: بر اساس اطلاعات اعلام شده مقرر شد این طرح در مرحله اول به صورت پایلوت در کشور اجرا شود و سپس به سایر نقاط و استان ها گسترش یابد، اما پیش از آن بخش خصوصی طرح گسترده ای را برای اجرای این طرح ارائه کرد. طرحی که مورد توجه قرار گرفت نتیجه نداد و این بار دولت بدون مشورت با بخش خصوصی طرحی را اجرا کرد.

وی معتقد است: برای اجرای این طرح، دستگاه‌های پوز باید به سخت‌افزار مناسب برای استفاده در پمپ بنزین‌ها مجهز شوند یا با ارائه راهکار کارت سوخت سراسری، با اعمال تغییرات مناسب برای استفاده در جایگاه‌های سوخت، کارت‌های بانکی قادر به نشان دادن سهمیه سوخت و میزان مصرف آنها نیست و پمپ های موجود در جایگاه ها نمی توانند این کار را انجام دهند.

وی در خصوص برآورد هزینه اجرای این طرح و تامین سخت افزارهای موجود یا حذف کارت سوخت گفت: برآورد خاصی در این زمینه وجود ندارد اما باید امنیت مالی و اطمینان مصرف کنندگان در استفاده از کارت های بانکی خود به طور کامل برای این امر فراهم شود. پروژه با نتیجه مطلوب همراه باشد.

وضعیت استفاده از کارت سوخت در جایگاه ها

نواز سخنگوی انجمن پمپ بنزین های کشور نیز معتقد است: مشکلات نسبت به ابتدای پروژه کاهش یافته است زیرا اطلاعات به طور کامل ابلاغ نشده و سرعت اجرا نیز نسبت به ابتدای کار که سریعتر بوده کاهش یافته است. مردم در ابتدا استقبالی از این طرح نداشتند، اما اکنون وضعیت بهتر شده و آمار استفاده از کارت سوخت شخصی برای استفاده از سهمیه بنزین آزاد در حال افزایش است، بنابراین مهم ترین مشکل تاخیر در صدور کارت سوخت یا مشکلات آنهاست. تحویل که به دلایل مختلف ایجاد می شود.

وی درباره زیرساخت های لازم در پمپ بنزین ها برای تخصیص سهمیه سوخت با کارت بانکی گفت: هدف از ایجاد سامانه هوشمند سوخت از ابتدا این بود که به هر خودرو سوخت به صورت یارانه یا سهمیه یارانه اختصاص یابد اما لازم است با تکنولوژی امروز نحوه توزیع سوخت چگونه تغییر کند، بنابراین در چند ماه گذشته چندین میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده است که هر کدام 100 هزار تومان برای مردم هزینه ساخت یا واردات چیپس دارد، او نیز متضرر خواهد شد.

نواز ادامه داد: کارت سوخت جز نشان دادن عدد (سهمیه باقیمانده سوخت) نقشی ندارد و وقتی صحبت از حذف کارت سوخت می شود به این معناست که شرکت ملی پخش نفت از کارت های بانکی که در دست مردم است استفاده می کند. ، که یارانه است و می تواند سهمیه را مدیریت کند، اما استفاده از دو کارت متفاوت الزامی نیست، در این راستا از نظر فنی امکان توزیع سوخت با کارت بانکی در جایگاه ها وجود دارد. با بانک مرکزی هم جلساتی داشتیم. الان تاکسی اینترنتی داریم، با کارت بانکی سهمیه می گیرند.

در هر سکوی پمپ بنزین چند کارت سوخت وجود دارد؟

صادقی مدیر سامانه هوشمند سوخت در پاسخ به تعداد کارت های سوخت در هر جایگاه گفت: در طرح ساماندهی کارت های کانال تحویل براساس قانونی که امسال ابلاغ شد، 90 درصد مردم باید از سوخت خود استفاده کنند. کارت سوخت تا پایان شهریور ماه سال جاری ادامه دارد و جایگاه‌ها همچنان کارت سوخت دارند اما بر اساس حجم فروش کارت سوخت در اختیار دارند و همچنین برای جایگاه‌هایی که فروش پایین دارند یک کارت رایگان در هر جایگاه ارائه می‌شود. و ایستگاه هایی با فروش بالاتر به ازای هر دو سکو چهار کارت تولید می کنند که یکی از آنها متعلق به صاحب ایستگاه و بقیه متعلق به خود مناطق است، بنابراین اگر سقف کارت رایگان ایستگاه ها تمام شود، مناطق می توانند به آنها بدهند. آنها دوباره کارت

مدیر سامانه هوشمند سوخت درباره زمان اجرای این پروژه گفت: برای اجرای این پروژه تا یک ماه دیگر ایستگاه آزمایشی در تهران برگزار می شود و مقدمات از جمله برنامه نویسی فراهم شده است که نیاز به اتصال دیگری دارد. دستگاه هایی که می خواهیم در این پروژه پیاده سازی کنیم به عنوان پلیس راهنمایی و رانندگی که در حال حاضر به شرکت توسعه تحقیقات ناجی منتقل شده است تماس بگیریم و از طریق آن اطلاعات دریافت شود.

بر اساس این گزارش اجرای آزمایشی این طرح فرصت مناسبی برای شناسایی و رفع مشکلات احتمالی این طرح است که در اکثر کشورهای جهان اجرا شده و مزایای خوبی نیز داشته است اما بدیهی است که تامین تجهیزات لازم جلوگیری از کلاهبرداری و مشکلات امنیتی برای صاحبان کارت بانکی یکی از نیازهایی است که کارکنان امیدوارند در تعامل با مسئولان و کارمندان به نتایج مطلوبی در این زمینه دست یابند.

دیدگاهتان را بنویسید