شفافیت و انصاف در مورد افتتاح معدن در بورس اوراق بهادار تهران

زمان: 22:07
منتشر شده در: 1400/07/21
کد خبر: 1775985

دکتر محمدعلی دهان دهنوی ، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ، برای شفاف سازی و پاسخ به س Minال معدنچی در مصاحبه ای با آژانس بازار سرمایه (سنا) توضیحی ارائه داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد بحث درباره کشف معدنچی در بورس اوراق بهادار تهران به خبرگزاری بازار سرمایه (سنا) گفت: این موضوع در حال بررسی است و ممکن است ابعاد آن روشن و شفاف نباشد؛ بنابراین اغلب هیچ لحظه به لحظه گزارش نمی شود. آنچه می خواهم در مورد معدنچیان در شرکت مبادله بگویم مجموعه اطلاعاتی است که تاکنون بر اساس اسناد موجود به دست آمده است. این که آیا یافته ها نهایی هستند و منجر به رویارویی با شخص دیگری می شوند یا ابعاد دیگر در روزهای آینده روشن تر می شود ، اما اکنون بیش از 90 درصد پرونده روشن است.

وی اظهار داشت: در موضوع فوق ، عمداً یا ناخواسته ، آگاهانه یا ناآگاهانه ، برخی از ابهامات مسائل و آزار و اذیت در قانون سازمان بورس وجود دارد که من به عنوان رئیس سازمان بورس باید به دلیل رعایت حقوق همکاران از دست رفته اند

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ؛ برخی از افراد هنوز تفاوت بین شرکت بورسی و سازمان بورس را نمی دانند و باید به این افراد توضیح داد که بورس اوراق بهادار تهران یکی از شرکت هایی است که در عملیات بازار سرمایه به همراه شرکت های فرابورس ، بورس های کالا و تبادل انرژی این چهار شرکت و چند شرکت دیگر در بازار سرمایه تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار هستند ، اما از نظر مدیریت و مالکیت با یکدیگر ارتباطی ندارند و فقط زیر نظر بورس و سازمان اوراق بهادار هستند.

وی با ذکر مثالی در این زمینه گفت: این رابطه مانند رابطه بانک مرکزی با بانک ها یا رابطه بیمه مرکزی با شرکت های بیمه است. بنابراین رابطه بین سازمان و شرکت بورس یک رابطه نظارتی است.

دکتر دهقان دهنوی گفت: برخی افراد ، دانسته یا ندانسته ، گفتند که فساد در زیرزمین سازمان بورس معدن پیدا شده است یا در سازمان بورس فساد رخ داده است در حالی که کل فرایند در بورس اوراق بهادار تهران و نه در سازمان بورس اوراق بهادار این بیش از یک سال پیش بود. برخی از این گفتگوها نادانسته است و زمانی حل می شود که تمایز بین سازمان بورس و شرکت بورس مشخص شود ، اما قسمت آگاهانه آزار و اذیت همکاران من است و آنها موضوعات ناجوانمردانه ای را مطرح می کنند.

وی گفت: اگر در شرکت بورس تخلفی رخ داد و سازمان بورس به عنوان یک نهاد نظارتی آن را کشف کرد و موضوع را به هر نهاد نظارتی دیگر گزارش کرد ، آیا باید بگوییم که سازمان بورس آن را نقض کرده است و باید بررسی شود؟ “سازمانی که تخلفی را کشف کند و جسورانه گزارش دهد و در مورد آن نقض تحقیق کند و با آن برخورد کند در موقعیت اشتباهی قرار دارد. آیا این نشانه ای غیر از انگیزه های شخصی و سوء نیت است؟”

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار ، در توضیح اضافی تخلف ، افزود: وقتی اندازه موضوع مشخص شود ، بیشتر خواهید فهمید که برخی چگونه در مورد سوء استفاده و سوء استفاده سیاسی از این موضوع فکر کرده و موضوع را افزایش می دهند. کوچک است و می خواهد در برابر بازار سرمایه. “استفاده کن.

وی توضیح داد: بر اساس اسناد و مطالعات و گزارشات دریافتی و همچنین توضیحات دریافت شده از سوی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی ، این موضوع به ماه های پایانی سال 1998 برمی گردد که کمیسیون متشکل از از دو عضو اعضای هیئت مدیره بورس اوراق بهادار تهران به همراه مدیر اجرایی و چند مدیر بورس تصمیم به خرید و راه اندازی تعدادی از دستگاه های فرعی گرفتند.

وی گفت: آنها ادعا می کنند که در آن زمان با استفاده از امکانات موجود و فعالیت اقتصادی به دنبال کار تحقیقاتی در این زمینه بودند و در این زمینه 50 واحد یکبار و 32 واحد یکباره خریداری کردند.

وی افزود: این دستگاهها در اوایل سال 1999 خریداری و به بهره برداری می رسند ، اما آنها می گویند در آن زمان استفاده از این دستگاهها در شکل فعلی آنها تخلف محسوب نمی شود و آنها می توانند کار را راحت تر انجام دهند. بنابراین تا ماه سپتامبر ، آنها حدود سه و نیم بیت کوین دریافت کردند و سپس آن را متوقف کردند.

در مورد دخالت سازمان در این امر ، دکتر دهقان دهنوی گفت: خرید دستگاه ها در حساب های شرکت سهامی ثبت می شود. “با این حال ، بیت کوین های استخراج شده در حساب های شرکت ظاهر نشد ، که البته با کمبود یا ابهام در استانداردهای حسابداری توجیه شد.

عضو هیئت عالی بورس در ادامه توضیح داد: با این تحقیقات ، تخلفاتی در شرکت و سازمان بورس مطابق با اهداف اصلی آن ، یعنی. من برای ترویج شفافیت وظیفه خود می دانستم که این موضوع را فاش کنم و من به عنوان رئیس سازمان به این موضوع پایبند هستم. “اگر تخلفی وجود داشته باشد ، باید برداشته شود.

دکتر دهقان دهنوی افزود: “این روزها ما با دو طیف از افراد روبرو هستیم. گروهی به ما می گویند که چرا این موضوع بسیار کوچک است ، یعنی در مقایسه با حجم فعالیت مالی شرکت پذیرفته شده که بالغ بر یک میلیارد میلیارد تومان است ،” این یک سوال کوچک به ارزش 3 میلیارد تن است. “شما روشن کرده اید که افراد نادان باید به او بال بدهند و از آن حاشیه بسازند. در پاسخ به این گروه از دوستانم ، من معتقدم که اگر جرمی انجام شده است ، صرف نظر از اندازه آن ، وظیفه من است که آن را شناسایی و گزارش دهم. و این اتفاق افتاد تا زمانی که در زمانی رخ داد که من در آن حضور نداشتم. سازمان بورس و اوراق بهادار.

وی ادامه داد: از طرفی برخی افراد مشکل را افزایش می دهند و می خواهند از روش های دیگر از آن استفاده کنند. برخی از مردم با بازار سرمایه دشمنی دارند و می خواهند از آن استفاده کنند ، در حالی که برخی دیگر معتقدند به دلیل دشمنی با افراد خاصی در بازار سرمایه ، آنها قبلاً چیزی را به دست آورده اند که می توانند برای منافع و اهداف خود استفاده کنند. باغ ها

دکتر دهقان تاکید کرد: پاسخ من به همه این افراد این است که استثمار سیاسی ، غیرسیاسی و غیرحرفه ای چیزی جز رسوایی برای شما به همراه نخواهد داشت و سازمان بورس در این مورد از مسیر شفافیت یا عدالت خارج نخواهد شد. این راه سخت ماست.

دیدگاهتان را بنویسید