صدور احکام رتبه بندی معلمان تا پایان بهار / افزایش حداقل 45 درصدی و حداکثر 90 درصدی «حقوق»

صدور احکام رتبه بندی معلمان تا پایان بهار / افزایش حداقل 45 درصدی و حداکثر 90 درصدی

صادق ستاری فر در تشریح ایجاد نظام طبقه بندی معلمان در اصفهان گفت: چسبیدن معلم از دهه 70 همواره مطرح بوده و این موضوع همواره در بین کارشناسان آموزش و پرورش به منظور اصلاح نظام پرداختی برخی صلاحیت ها و معلمان مطرح بوده است. رضایت شغلی، ارتقای کیفیت آموزشی.» و آموزش و ارتقای نظام آموزشی مطرح شده است.

وی گفت: این موضوع ادامه داشت تا اینکه در نهایت مجلس در قانون ششم توسعه موظف شد نظام رتبه بندی معلمان را تدوین کند که دولت دوازدهم اقدامی نکرد تا اینکه در روزهای اخیر لایحه ای تحت این عنوان در مجلس مطرح شد. که مرکز پژوهش های مجلس در آن زمان ایرادات متعددی به آن داشت.

در متنی که هم اکنون اجرا می شود، حداقل افزایش دستمزد 45 و حداکثر تا 90 درصد خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در ابتدا دولت قبل بودجه مشخصی برای این لایحه در نظر نگرفت و در کنار 15 موضوع دیگر تفکیک بودجه را در نظر گرفت که سهم این قانون از بودجه در آن مشخص نبود. ” کمیته آموزش مجلس و سازمان برنامه بودجه تشکیل شد و دولت بار مالی آن را در مدت سه سال 20 هزار میلیارد تن برآورد کرد که مقدار کمی بود. در واقع در لایحه ای که از سوی دولت قبل ارائه شد، موضوع سهمیه بندی به گونه ای بود که حداقل 55 درصد معلمان رتبه اول و دوم و تنها 10 درصد معلمان رتبه پنجم را کسب کردند. از سوی دیگر به افزایش 25 درصدی حقوق اشاره شد، در حالی که در متنی که باید اجرا شود، حداقل افزایش حقوق 45 درصد و حداکثر تا 90 درصد خواهد بود.

ستاری فرد گفت: پس از ایجاد دولت جدید مقرر شد اعتبارات لازم برای این قانون در لایحه بودجه لحاظ شود که دولت برای اجرای آن از 31 شهریور 1380 تا پایان سال 1401 مبلغ 38 هزار میلیارد تن در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش پیگیر مطالبات معلمان است و زمان زیادی را صرف همگام سازی برنامه، بودجه و تشکیلات سازمان استخدامی برای اجرای این قانون کرده است، افزود: برای اولین بار قانون رتبه بندی معلمان در 16 اسفندماه سال جاری بودجه ای که طبق آیین نامه داخلی مجلس نباید در صحن بررسی شود، با هماهنگی و حمایت مجلس، هیات نظارت و وزارت آموزش و پرورش، هیات امنا قانون را برای همان روز تصویب کرد. سرانجام با همت فراوان قانون طبقه بندی معلمان در 23 اسفند از سوی مجلس ابلاغ شد و سپس آیین نامه طبقه بندی ارائه شد که در آن سعی شد نظرات تمامی محققان، دانشمندان و معلمان درج شود. به دولت در 14 آوریل.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر بهداشت اذعان داشت: این لایحه قرار است در کمیسیون های هیأت وزیران مطرح و در نهایت به تصویب خود هیأت وزیران برسد.

وی افزود: برای اولین بار در راستای تدوین این آیین نامه مشارکت جمعی از عوامل و دست اندرکاران موثر در دستور کار قرار گرفت و نظرات مدیران کل استان ها و مدیران نواحی آموزشی کشور نیز بررسی شد. “

وی تاکید کرد: البته این مصوبه به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش است و در مرحله بررسی در کمیسیون های دولتی و همچنین در هیئت وزیران امکان تغییر مفاد آن وجود خواهد داشت.

همه معلمان در رتبه بندی گنجانده شده اند

برای رتبه های پنج گانه محدودیت و سهمیه ای نداریم

معاون وزیر افزود: در لایحه دولت قبلی عنوان شده بود که رتبه بندی شامل معلمانی می شود که حداقل دو سال سابقه کار داشته باشند اما در لایحه فعلی همه معلمان در رتبه بندی قرار می گیرند.

وی افزود: در لایحه قبلی به صراحت آمده بود که کارکنان اداری مشمول طبقه بندی نمی شوند و کارمندان شاغل در مدارس مشمول طبقه بندی هستند، اما در متنی که دولت فعلی باید اجرا کند، همه معلمان اعم از کلاس ها و مدارس لحاظ شده است. «آنها رتبه بندی شده اند و همه معلمان با حداقل یک رتبه، بدون محدودیت یا سهمیه برای رتبه های پنج گانه رتبه بندی شده اند.

یک سال عجله برای کسب رتبه معلمان روستایی، مرزی و ممتاز مدارس
وی گفت: در لایحه پیشنهادی سال ها لطف و عجله در کسب رتبه پیش بینی نشده است، اما خدای ناکرده این لایحه به گونه ای اجرا می شود که برای معلمان شاغل در روستاها، عشایری، مرزی، معلمان مقطع ابتدایی و مدارس استثنایی برای یک سال. «ما برای گرفتن عنوان عجله خواهیم کرد.

ستاری فرد با اشاره به جزئیات آیین نامه طبقه بندی معلمان گفت: این مفاد بر اساس صلاحیت های عمومی، تخصصی، حرفه ای و تجربی تنظیم می شود و این مؤلفه ها به ترتیب حائز اهمیت است و دلیل قرار گرفتن صلاحیت های عمومی در راس آنهاست. به جامعیت و دسترسی آسان آنها. «به دست معلمان.

نقاط مشترک شایستگی به گونه ای است که همه معلمان می توانند آنها را کسب کنند
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با بیان اینکه همه معلمان می توانند امتیاز شایستگی عمومی را دریافت کنند، افزود: به طور کلی این شاخص ها به گونه ای است که افرادی که به تخلفات یا دادگاه ها یا موارد خاص دیگر محکوم شده اند. موارد ممکن است امتیاز این بخش را از دست بدهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه چرا نمایندگان معلمان و مدیران به عنوان اعضای کمیته حسابرسی انتخاب نشدند، گفت: توسط معلم، مدیر، هیئت مدیره مدرسه و انجمن اولیا.

وی افزود: در ارزیابی رتبه ها و امتیازات مربوط به هر رتبه، اصل و تمرکز بر اعتماد مدرسه و کمیته ممیزی هر ناحیه/منطقه آموزش و پرورش است و این دو مرجع تعیین کننده رتبه معلمان خواهند بود.

موضوع ارزشیابی معلمان دانش آموزان برای رتبه بندی صحیح نیست
ستاری فرد همچنین درباره موضوع دانش آموزانی که در مورد قانون رتبه بندی به معلمان امتیاز می دهند، اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد و در قانون و آیین نامه لحاظ نشده است.

معلمان می توانند هر 5 سال یکبار برای ارتقاء درخواست دهند
وی خاطرنشان کرد: در رتبه بندی معلمان با احراز شرایط در ردیف آنها قرار می گیرند و سپس به مدت 5 سال در این رتبه خواهند بود و پس از آن کمیته های حسابرسی نسبت به ارتقای معلمان تصمیم گیری می کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به مناسبت بحث آخرین مدرک تحصیلی معلم که یکی از مطالبات فرهنگی معلمان بود، در نهایت معاون حقوقی وزیر علوم اعلام کرد که رتبه بندی آخرین مدرک تحصیلی معلم اعمال می شود.

ستاری فرد گفت: این رتبه بندی شامل تمامی افرادی است که از ابتدا به عنوان معلم مشغول به کار بوده اند و کادر اداری که در حوزه آموزش و پرورش و حوزه اداری آنها نیستند در صورت حضور در مدارس در رتبه بندی قرار می گیرند.

وی گفت: محدودیتی برای صلاحیت افراد در رده های مختلف وجود ندارد و دولت برای اجرای این قانون در سال های 1400 و 1401 حدود 38 هزار میلیارد تن و برای سال 1402 حدود 30 هزار میلیارد تن بودجه اجرا می کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بر اساس آیین نامه، معلمان مدارس روستایی، عشایری، ابتدایی و متوسطه هر 4 سال یک بار می توانند در فرآیند ارتقا شرکت کنند.

وی با اشاره به بند کارگروه در آیین نامه گفت: کارگروه ها از سطح مدرسه تا وزارتخانه را شامل می شود و معلم می تواند در هر کارگروهی که در مدرسه تعیین می شود عضویت داشته باشد و از امتیازات آن برخوردار شود.

وی گفت: ایجاد رقابت بین معلمان برای ارتقای کیفیت آموزشی هدف از این رتبه بندی است.

معلمان ممکن است به رتبه بندی خود در کمیته های حسابرسی اعتراض کنند
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر معلمی به عنوان خود اعتراض داشته باشد می تواند به شوراهای حسابرسی شکایت کند و در آنجا به این موضوع رسیدگی می شود.

وی با اشاره به بخش تجربه قوانین رتبه بندی معلمان گفت: تجربه تنها ملاک تجربه نیست و مجموعه توانایی هایی است که معلم در طول سالیان به دست آورده است.

ستاری فرد در زمان صدور احکام طبقه بندی معلمان گفت: وزارت آموزش و پرورش سه ماه از زمان تصویب قانون و مفاد اجرایی آن در هیأت وزیران برای صدور احکام فرصت دارد. .

ستاری فرد در پایان افزود: 50 امتیاز بالای 1000 امتیاز در آیین نامه پیش بینی شده است که برای نخبگان و ایثارگران لحاظ می شود.

دیدگاهتان را بنویسید