طرح اسرائیل برای حمله به آخرین پناهگاه فلسطینی ها در نوار غزه آمریکا: این یک فاجعه خواهد بود

طرح اسرائیل برای حمله به آخرین پناهگاه فلسطینی ها در نوار غزه آمریکا: این یک فاجعه خواهد بود

ساعاتی پس از هشدار مقامات دولت بایدن و همچنین آژانس های بشردوستانه درباره افزایش حملات زمینی اسرائیل به شهر رفح، ارتش اسرائیل شهر جنوبی غزه را که میزبان بیش از یک میلیون پناهنده فلسطینی از شهرهای دیگر است، هدف قرار داد. در آن حملات، مهدکودکی که به پناهگاه پناهندگان فلسطینی تبدیل شده بود، بمباران شد و دست کم 22 نفر کشته شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه به ارتش دستور داد تا طرحی دوجانبه برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی از شهر شلوغ رفح در جنوب نوار غزه و همچنین شکست آخرین اعضای گروه فلسطینی حماس در آنجا تهیه کنند.

دستور نتانیاهو در بحبوحه انتقادها و فشارهای فزاینده بر اسرائیل به دلیل حمله زمینی این رژیم به آخرین پناهگاه باقیمانده صدها هزار فلسطینی آواره ساکن در شهر رفح صادر می شود.

بر این اساس دفتر بنیامین نتانیاهو در بیانیه خود مدعی شد که چهار گردان حماس در حال حاضر در رفح هستند و تا زمانی که در آنجا هستند، اسرائیل نمی تواند به هدف اعلام شده خود یعنی نابودی کامل گروه حماس دست یابد. در این بیانیه آمده است که غیرنظامیان باید از منطقه جنگی تخلیه شوند.

از این رو، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به ارتش و نهادهای امنیتی اسرائیل دستور داد تا طرحی ترکیبی برای تخلیه جمعیت و انهدام این گردان ها به کابینه ارائه کنند.

ساعاتی پس از هشدار مقامات دولت بایدن و آژانس های امدادی درباره گسترش حملات زمینی اسرائیل به شهر رفح، ارتش اسرائیل شهر جنوبی غزه را که میزبان بیش از یک میلیون پناهنده فلسطینی از شهرهای دیگر است، هدف قرار داد. بمباران شد

این حملات هوایی دو ساختمان مسکونی را در رفح هدف قرار دادند و دو مکان دیگر در مرکز غزه بمباران شدند. به گزارش آسوشیتدپرس، در این حملات یک مهدکودک تبدیل به پناهگاه آوارگان فلسطینی شد و دست کم 22 نفر کشته شدند.

پیشتر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی نادر ضمن انتقاد از رفتار اسرائیل، عملیات نظامی این کشور در نوار غزه را بیش از حد و “بیش از حد” خوانده بود. این شدیدترین انتقاد آمریکا از عملکرد متحد نزدیک خود از زمان آغاز جنگ در نوار غزه است. وزارت بهداشت غزه روز جمعه اعلام کرد که مجموع قربانیان فلسطینی در حال حاضر به 28000 نفر رسیده است که دو سوم آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

اعلام اسرائیل برای گسترش تهاجم زمینی به رفح نیز واکنش هایی را در واشنگتن برانگیخت. ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما هنوز هیچ مدرکی دال بر برنامه ریزی جدی برای چنین عملیاتی ندیده ایم. انجام چنین حمله ای در شرایط فعلی بدون برنامه ریزی و برنامه ریزی در منطقه ای که یک میلیون نفر در آن پناه گرفته اند فاجعه خواهد بود.

همچنین جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که حمله زمینی اسرائیل به رفح “چیزی نیست که ما از آن حمایت کنیم”.

این اظهارات حاکی از تشدید اصطکاک بین ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است که در هفته های اخیر تشدید شده است. در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا این هفته به اسرائیل رفت تا برای توافق آتش بس تلاش کند.

همزمان، مقامات آژانس بشردوستانه نیز نسبت به احتمال حمله به رفح هشدار دادند. کاترین راسل، رئیس آژانس کودکان سازمان ملل متحد یونیسف گفت: «ما به آخرین بیمارستان‌ها، سرپناه‌ها، بازارها و سیستم‌های آب نیاز داریم تا عملکرد خود را حفظ کنند. بدون آنها، گرسنگی و بیماری سر به فلک کشیده و کودکان بیشتری را خواهند کشت.

در حالی که جنگ اکنون در پنجمین ماه خود قرار دارد، نیروهای زمینی اسرائیل همچنان بر شهر خان یونس در شمال رفح متمرکز هستند، اما نتانیاهو بارها گفته است که رفح مقصد بعدی خواهد بود و باعث وحشت صدها هزار آواره شده است.

طرح جدید اسرائیل پس از آن صورت می‌گیرد که ماه‌ها پیش به فلسطینی‌ها هشدار داد که برای حفظ امنیت به رفح بروند. اکنون پس از تسطیح مناطق شمالی و مرکزی نوار غزه، سربازان اسرائیلی به سمت جنوب آمده و به رفح نیز حمله می کنند.

سخنان نتانیاهو مصر را نیز نگران کرد. قاهره تاکید کرد که هرگونه عملیات زمینی در رفح یا جابجایی بزرگ در آن سوی مرز، پیمان صلح 40 ساله میان آن کشور و اسرائیل را تضعیف خواهد کرد. مرز میان نوار غزه و مصر که از گذرگاه مرزی رفح می گذرد، بسته است و تنها نقطه ورود کمک های بشردوستانه به آوارگان فلسطینی است.