طرح ساماندهی کارکنان دولت از دستور کار خارج شده است

طرح ساماندهی کارکنان دولت از دستور کار خارج شده است

طرح ساماندهی کارکنان دولت که برای حل مشکلات شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شد، برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تعامل هر دو نهاد دارد تا بار مالی ناشی از اجرای آن باعث افزایش عدم تعادل بودجه و تعیین تکلیف نشود. از وظایف افراد شاغل در دستگاه های اجرایی.

طرح ساماندهی کارکنان دولت پس از تصویب به دلیل تحمیل بار مالی و کمبود منابع پیش بینی شده در مصوبه مجلس به مجلس بازگشت.

البته تعیین تکلیف این طرح و تبدیل آن به قانون برای نمایندگانی که در سال پایانی مجلس یازدهم هستند بسیار حائز اهمیت است چرا که این طرح به نوعی همکاری نیروهای شرکتی است که در دستگاه های اجرایی مختلف و حتی فعالیت می کنند. شهرداری ها، شرکت ها و مؤسسات دولتی بر اساس قانون فعالیت های عمومی، غیردولتی یا دولتی تحت تأثیر قرار می گیرند.

بر اساس بررسی های انجام شده توسط کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی بررسی این طرح، بیش از 27 نوع قرارداد نیروی انسانی در نهادها و دستگاه های اجرایی کشور وجود دارد که ضرورت ساماندهی قراردادها را اجتناب ناپذیر می کند. اما مشکل اصلی این طرح از آنجایی که شورای نگهبان آن را بر اساس اصل 75 قانون اساسی به مجلس بازگرداند، تامین مالی تغییر وضعیت اختیارات شرکتی در دستگاه های اجرایی است.

مهمترین انتقاد دولت به این طرح مغایرت آن با اصل 75 قانون اساسی است که تاکید می کند طرح ها و پیشنهادات و اصلاحات قانونی نمایندگان در رابطه با لوایح قانونی که منجر به کاهش درآمد عمومی یا افزایش هزینه های عمومی می شود. اگر بتوان آنها را پیشنهاد کرد. مجلس همچنین می داند که چگونه کاهش درآمدها را جبران کند یا هزینه های جدید را تضمین کند.

اما نمایندگان بار مالی 120 هزار میلیارد تومانی این طرح را قبول ندارند و معتقدند این طرح نه تنها بار مالی برای دولت ندارد، بلکه شرکت های واسطه تامین نیروی انسانی را حذف کرده و موجب صرفه جویی در منابع می شود. .

این در حالی است که تحمیل بار مالی جدید بر دوش دولت در شرایطی که منابع آن تامین نشود، منجر به عدم تعادل بودجه می شود که کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از عوامل اصلی تورم در اقتصاد ایران است.

در هر صورت با حضور نمایندگانی از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس چکش خورد تا به موضوع اصلی رسیدگی شود و تنها در این صورت است که می تواند مراحل قانون گذاری را طی کند و به قانون تبدیل شود. قابل اجراست، در غیر این صورت از دستور کار حذف خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید