طولانی شدن مذاکرات سازنده نیست / پیشنهاد مذاکره مجدد بین بیل مکانیکی و انریکه مورا

طولانی شدن مذاکرات سازنده نیست / پیشنهاد مذاکره مجدد بین بیل مکانیکی و انریکه مورا

روز جدید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب در تماس تلفنی با جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، درباره آخرین وضعیت مذاکرات لغو برجام و همچنین برخی مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کرد. بورل در آن گفتگو طولانی شدن تنفس در مذاکرات را سازنده ندانست و پیشنهاد کرد که مذاکرات بین نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ایران مجدداً تحت نظارت دقیق قرار گیرد.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب در تماس تلفنی با جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، درباره آخرین وضعیت مذاکرات لغو برجام و همچنین برخی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به ادامه رایزنی ها برای رفع تحریم ها گفت: در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار تردیدی وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: کاخ سفید باید زیاده خواهی ها و شبهات خود را کنار بگذارد و در جهت واقع بینی و راه حل گام بردارد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تلاش‌های طولانی همه کشورها در وین گفت: اکنون سه کشور اروپایی روسیه و چین آماده نهایی کردن این توافق هستند. دولت فعلی آمریکا باید شهامت اصلاح سیاست های اشتباه کاخ سفید در گذشته را داشته باشد.

امیرعبدالیان با ابراز قدردانی از تلاش های خستگی ناپذیر جوزپ بورل و انریکه مورا، تاکید کرد: اکنون دیپلماسی به درستی و به خوبی کار می کند.

وزیر امور خارجه با اشاره به تشدید اقدامات تروریستی و موج پناهجویان در افغانستان، بر همکاری جدی برای برقراری ثبات و امنیت در کشور، مقابله با مهاجران افغان، ارسال کمک‌های بشردوستانه و مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ابعاد گسترده و عمیق حوادث اوکراین بر لزوم تمرکز بر راه حل سیاسی بحران اوکراین تاکید کرد.

امیر عبداللهیان از برقراری آتش بس موقت در یمن استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که منطقه شاهد آتش بس دائمی، رفع محاصره کامل یمن و توافق یمنی و یمنی باشد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اراده مثبت طرف ایرانی در مذاکرات وین گفت: ما معتقدیم که ایران خواهان توافق است و ابتکارات مختلفی در حال انجام است.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، تمدید مذاکرات را سازنده ندانست و پیشنهاد کرد که مذاکرات بین نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ایران از نزدیک از سر گرفته شود.

بورل با اشاره به جنگ در اوکراین، آن را یک بحران جهانی توصیف کرد که می تواند پیامدهای منفی داشته باشد.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی با استقبال از حمایت جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به جنگ یمن و کمک به پناهجویان در افغانستان، تاکید کرد که اتحادیه اروپا می تواند رایزنی ها، گفتگوها و همکاری ها را با ایران در زمینه های مختلف گسترش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید