علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و کارشناس همه چیز!

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و کارشناس همه چیز!

روز جدید : با گذشت بیش از صد روز از روی کار آمدن رسمی دولت سیزدهم، سرانجام سخنگوی دولت انتخاب شد و علی بهادری جهرمی از هیات امنا به دولت پیوست. اما بهادری جهرمی کیست و اصلش چیست؟

شهرستان جهرم در تمام دولت ها حداقل یک نماینده داشت. از آذری جهرمی در دولت روحانی تا سیدمحمد جهرمی در دولت احمدی نژاد و گودرز افتخار جهرمی در دولت خاتمی و علی عسگر بشارتی در دولت هاشمی رفسنجانی. رئیسی نیز با پیروی از این قاعده، علی بهادری جهرمی را به عنوان سخنگوی شورای دولت و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت منصوب کرد تا از زمان هاشمی رفسنجانی به بعد، نماینده بانفوذ این شهر در کابینه حضور داشته باشد.

علی بهادری جهرمی آخرین جهرمی بود که به دولت پیوست. تابستان امسال گفته می شد دلیل عدم حضور بهادر جهرمی در دولت مخالفت محسنی اجایی بوده است اما او در نهایت به کابینه اصلی پیوست. بهادری جهرمی اما یک تفاوت با همشهریان خود دارد و آن اینکه اگر پیشینیان تنها در یک حوزه مسئولیت داشتند، اکنون باید بار پاسخگویی کل دولت را به دوش بکشد. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم دولت رئیس‌جمهور در سه ماه اخیر سخنگویی نداشته و خود رئیس‌جمهور نیز مدت‌هاست که کنفرانس خبری برگزار نکرده است.

پیش از این علی بهادری جهرمی به عنوان وزیر پیشنهادی دادگستری معرفی شده بود. نام او و رسول قهرمانی (نماینده برجسته دادستان در جلسات رسیدگی به فساد) به عنوان گزینه های احتمالی مطرح شد، اما قهرمانی به دولت دعوت نشد و بهادری جهرمی گزینه دولتی برای وزارت دادگستری نبود.

بهادری جهرمی در مورد خود گفته است: «او کار خود را از سال 1387 به عنوان کارشناس در مرکز مطالعات مجلس و مدرس دانشگاه آغاز کرد و در سال 1370 به عنوان مدیر پژوهشی پژوهشکده هیأت امنا و در سال 1394 انتخاب شد. رئیس سازمان بسیج حقوقی.»»

بسیج در کشور در واقع رابط سپاه پاسداران و قوه قضائیه است و به قول مرحوم مسعود آهوانفورد، رهبر سابق بسیج، «قوه قضاییه، بدنه اصلی بسیج بوده و هست».

بهادر جهرمی در ابتدای حضور ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه به عنوان رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه منصوب شد. وی در عین حال گفت که از حمایت همه جانبه ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه برخوردار است و طرح «هر مسجدی یک وکیل است» را با حمایت رئیسی در سراسر کشور اجرا کرده است.

این حضور البته با حاشیه هایی نیز برای او همراه شد، از جمله بهادری جهرمی که به صورت زنده در اینستاگرام گفت: «فعالیت داوطلبان دوره کارورزی در فضای مجازی یا توصیه ها و تماس های تلفنی آنها رصد می شود و برخی از داوطلبان رصد می شوند. من با آن برخورد می کنم.» این صحبت ها در آن زمان در بین وکلا گسترده بود و بسیاری این تصمیم را دخالت در مسائل شخصی می خواندند.

بهادری جهرمی در اردیبهشت 1377 مهمان دائمی صدا و سیما بود (برنامه ای که امروز بسیاری از مهمانانش در مسئولیت های حساس دولت ابراهیم رئیسی از آن استفاده می کنند) می خواهم شورای هماهنگی اقتصادی تشکیل دهم. رهبر گفت فرم. او گفت: «آقای رهبر، من می خواهم برخی قوانین را کنار بگذارم. این راهنمای او نیست، اما آنها این کار را به شکلی بی سابقه انجام می دهند. رئیس جمهور گفت: من می خواهم در عرصه اقتصادی به قول خودمان این مسیر را طی کنم، چه اقتصاد لیبرال و چه اقتصاد مقاومتی. اگر قوه مقننه و قوه قضائیه و دیگر نهادهای فعال در این مسیر حرکت نکنند، دو کلمه وجود دارد. آقای رهبری همه نهادها بدانند که همه به راهی می آیند که من می روم. رهبر فرمودند: «این از اختیارات رئیس جمهور خارج بود.

در ادامه این گفتگوها، روابط عمومی رئیس جمهور با صدور بیانیه ای این موضوع را «ابهام»، «تهمت» و «دروغ» علیه دولت خواند. دو قوه مقننه و قوه قضائیه به دولت کمک می کنند و رئیس جمهور هر چه فکر می کند آنها هم حمایت می کنند که اصلاً درست نیست. وی ادامه داد: در شرایط کنونی تحریم موارد لازم مطرح و هر موردی که نظر مراجع سه گانه به اتفاق آرا و با قانون مغایرت نداشته باشد اجرا و در سایر موارد با موافقت مجلس اعلام خواهد شد. رهبر معظم انقلاب».

همه این تناقضات پیش از ابلاغ و اجرایی شدن مصوبه شورای سران قوا مبنی بر افزایش قیمت بنزین در آبان ماه همان سال بود. اما بهادری جهرمی سعی کرد فضای افکار عمومی را علیه حکومت وقت سامان دهد. نگاهی به مصاحبه ها و یادداشت های بهادری جهرمی در سایت شخصی اش نشان می دهد که او چقدر با دولت قبل ارتباط دارد. از جمله اینکه وی از مخالفان سرسخت FATF است و در مصاحبه ای گفته است: «42 بند به عنوان گام اول FATF اعلام شده و بعداً به آن اضافه می شود که مراحل بعدی آن نگران کننده است. مثلا می گویند اسرائیل کاملا معیارهای ما را دارد و می تواند یکی از ناظران ما باشد! بنابراین ما با رویکردها مشکل داریم و مثلاً با تعریف تروریست موافق نیستیم، بنابراین نمی توانیم شرایط آنها را بپذیریم».

یا در موردی دیگر در بحث همه پرسی قانون اساسی، بهادری جهرمی یکی از مخالفان وی بود که می گفت: «به همه پرسی گذاشتن قانون اساسی معقول نیست، زیرا تغییر نقشه آن در ساختن ساختمان، فایده ای ندارد، زیرا قانون اساسی را به همه پرسی می رساند. این یک دور باطل است که “هرگز تمام نشده است و ما به جای رفراندوم قانون اساسی با راهپیمایی ها، انتخابات و مشارکت مردمی مشکل را حل خواهیم کرد.”

نحوه عملکرد کانال مالی اینستکس نیز یکی از مشکلاتی بود که بهادری جهرمی از آن انتقاد کرد و گفت: اینستکس ربطی به برجام ندارد و هرکس تحلیل می کند تحلیل اشتباه می کند. اگر بخواهیم اینستکس را با سایر ابزارها، نهادها و مؤسسات جهانی تطبیق دهیم و آن را مکانیزمی برای تکمیل یا نظارت بر حسن اجرای دستورات FATF بدانیم، نهاد مالی FATF به ایران اعلام می کند که باید سازوکارهای تراکنش های مالی را روشن کند.

بهادری جهرمی با “نظارت استصوابی” هیات امنا کاملا موافق است. وی گفت: نظارت بر تحقیق وظیفه هیات امنا نیست بلکه علاوه بر اطلاع باید قدرت تحمیل داشته باشد نه اینکه فقط بداند. من می خواهم در کنار صحبت های نمایندگان، جزییات جلسات کمیسیون پخش شود، امیدوارم مردم از لابی های مجلس و دولت آگاه باشند و همه چیز روی شیشه باشد. تا نشان دهد هرکس می گوید از شورای نگهبان می ترسد «حقیقت از خلاف خود می ترسد».

در جریان رد صلاحیت هیات امنا، بهادری جهرمی با دفاع از نمایندگی هیات امنا و پاسخگویی به انتقادات، در کنار کدایی قرار گرفت. مثلاً وقتی به علی مطهری پاسخ داد، زمینه هایی ایجاد کرد و مطهری در پاسخ به آن متنی را منتشر کرد و مدعی شد که بهادری جهرمی اشتباه می کند: باید بگویم از کجا آمده ام، انصراف عملی از نظام است. مساوی با محاربه است، اما گفتم یکی از مصادیق عدم التزام عملی به نظام محاربه، اقدام مسلحانه است. همچنین تخریب اموال عمومی که شامل رد صلاحیت شدگان به دلیل «عدم تعهد عملی به نظام» نمی شود. پس این افراد چه مشکلی داشتند؟ التزام عملی به نظام شامل رفتار و اظهارات مردم می شود، یعنی شامل نظرات افراد می شود».

او زمانی مسئولیت رسیدگی به پرونده قتل سردار سلیمانی را برعهده داشت و البته این امر هرگز تکمیل نشد و معلوم نشد دستاورد بهادری جهرمی چه بوده است. وی خود گفت: تمامی فرضیه های احتمالی در چند مرحله ارزیابی و به رئیس قوه قضائیه گزارش شده که در دادگاه های داخلی ایران، عراق و حتی آمریکا و همچنین در دادگاه های عمومی ایران چه مفروضاتی وجود دارد. ، سوریه و دادگاه های بین المللی مراحل قانونی را انجام می دهند. و حقوق بشر وجود دارد. اسنادی در حوزه کیفری و حقوقی جمع آوری شده تا اقدامات داخلی لازم انجام شود و پس از انجام اقدامات داخلی لازم در عرصه بین المللی وارد اقداماتی خواهیم شد.

مجموعه اقدامات و مصاحبه های علی بهادری جهرمی نشان می دهد که او در همه چیز خبره است. از قانون اساسی گرفته تا مسائل مالی و اینستکس و پالرمو و FATF و اختیارات ولی فقیه و مسئله فلسطین و حقوق شهروندان و آرامش جامعه و روند تحریم های آمریکا و …. سوالاتی که سخنگوی دولت جدید به صداوسیما گفت. دعوت شد و در این باره اظهار نظر کرد. حالا بهادری جهرمی با همین تجربه در جایگاه مهمی قرار دارد که علی ربیع و نوبت قبل از او به جایگاه حساسی در دولت روحانی تبدیل شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید