عکس تاریخی همسران ناصرالدین شاه/ جهیزیه دختر ناصرالدین شاه کدام محله بود؟

شاید در نگاه اول هیچ محله ای در تهران شهره زنانه نباشد. اما اگر دقت کنید، چند محله قدیمی تهران به نام زنان دهه‌های قبل نام‌گذاری شده‌اند و تهرانی‌ها هنوز این محله‌ها را به نام‌های قدیمی‌شان می‌شناسند. سپس به 4 محله معروف تهران رفتیم که هنوز هم به نام همسران ناصرالدین شاه نامگذاری شده اند و البته خیلی ها از تاریخچه نامگذاری آنها اطلاعی ندارند.

«نازی آباد»، «نازهتون» و «ناصرالدین شاه»; اگر این سه کلمه کلیدی را در تاریخ منطقه نازی آباد جستجو کنید، به راز نامگذاری این منطقه پی خواهید برد. روزگاری در نازی آباد باغ بسیار بزرگی بود که محل رفت و آمد اعیان و اعیان قاجار بود. اگرچه دیگر خبری از این باغ قدیمی در نازی آباد نیست، اما نازی آباد از آن محله های تهران است که هنوز نام قدیمی خود را حفظ کرده است و رد پای یکی از همسران ناصرالدین شاه در تاریخ نام آن دیده می شود.

داریوش شهبازی، از علمای تهران، می گوید: «در حوالی نازی آباد باغ بزرگی بود که یکی از همسران ناصرالدین شاه آن را به نام «نازهتون» ثبت کرده است. باغی با درختان میوه و چنارهای بلند و عمارتی در دل. محله نازی آباد نیز نام خود را از نام نازخاتون به عاریت گرفته است و می گویند نام محله ابتدا به «نازآباد» تغییر کرده و به تدریج به نازی آباد تغییر یافته است. شهبازی درباره سرنوشت باغ نازخاتون می گوید: «دولت وقت بخشی از زمین متروکه نازی آباد را در زمین های 200 متری به مسئولان و بخشی دیگر را به مردم فروخت. با توسعه شهرنشینی در این منطقه، باغ نطخاتون تقسیم شد و توسط وراث به فروش رسید. این باغ دل انگیز تا دهه 1930 در قسمت جنوبی نازی آباد قرار داشت.

عکس تاریخی همسران ناصرالدین شاه/ جهیزیه دختر ناصرالدین شاه کدام محله بود؟عکس تاریخی از همسران ناصرالدین شاه در حرمسرای سلطان صاحبکران

منیرالسلطنه و منطقه منیریه

امروز منطقه منیریه تهران را با مغازه های لوازم ورزشی و تردد ورزشکاران برای تهیه وسایل ورزشی می شناسیم. اما روزگاری این محله تهران محل رفت و آمد شاه قاجار و شاهزادگان و بزرگان قاجار بود. یافتن ارتباط نام این محله با یکی از همسران ناصرالدین شاه قاجار کار دشواری نیست. نام منیریه که هنوز در میدان اصلی این محله حک شده است به نام «منیرالسلطنه» یکی از همسران ناصرالدین شاه قاجار اشاره دارد. منیرالسلطنه دختر محمدتقی خان معمارباشی بود. معمار معروفی که بنای دارالفنون را ساخت. به دلیل دیدار معمارباشی از کاخ ناصرالدین شاه بود که شاه قاجار با منیرالسلطنه دختر معمارباشی ملاقات کرد و او را به حرمسرای خود آورد. گفته می شود منیرالسلطنه زن بسیار خوبی بود. این نشان می دهد که هنوز کمک های این همسر ناصرالدین شاه در منطقه منیریه وجود دارد. مدرسه منیریه که البته سال هاست به سفره خانه تبدیل شده و همچنین مسجد منیریه جنب بقعه امامزاده نصرالدین از این نوع وقف است.

کدام محله های تهران به نام همسران و دختران ناصرالدین شاه نامگذاری شده است؟  |  تمام این محله جهیزیه دختر سلطنتی بود عکس های واقعی این زنان را ببینید

تصویر منتسب به منیرالسلطان که هنوز در منطقه منیریه تهران به نام او شناخته می شود.

مامور ویژه نگهداری بابری خان

بگذارید کمی از مناطق جنوبی تهران فاصله بگیریم و به یکی از مناطق شمالی شهر برویم تا رد همسر دیگری از ناصرالدین شاه را پیدا کنیم. محله اقدسیه که امروزه با برج‌ها و آپارتمان‌های گران‌قیمتش شناخته می‌شود، روستایی کوچک قاجاری در زمان قاجاریه در مرز سلطان‌آباد و کاخ صاحب‌کرانیه بوده است. ناصرالدین شاه این شهرک کوچک را به «امینه اقدس» یا «اقدس الدوله» که از همسران مورد علاقه او بود، داد. چند نکته جالب در مورد اینکه چرا آمنه اقدس نزد ناصرالدین شاه محبوب بود و سرانجام سرزمین های اقدس را به او داد، وجود دارد. آمنه اقدس یکی از همسران مورد علاقه شاه بود، زیرا به عنوان خزانه دار حرمسرا اعتماد ناصرالدین شاه را جلب کرده بود و مسئولیت نگهداری از گربه مورد علاقه شاه، «بابری خان» را نیز بر عهده داشت.

زمانی که ناصرالدین شاه این زمین ها را به امینه اقدس داد، نام این روستای کوچک از حصار ملا به اقدسیه تغییر یافت. چنانکه اعتمادالسلطنه روز سه شنبه 16 جمادی الثانی 1292 این شهرک را اقدسیه می نامد و می نویسد: «سپس به اقدسیه رفتم.» حوض جدیدی که به آنها گفته شده بود بسازند تکمیل شد. خیلی خوب بود. آنها همچنین در حال ساخت یک حمام جدید بودند.”

کدام محله های تهران به نام همسران و دختران ناصرالدین شاه نامگذاری شده است؟  |  تمام این محله جهیزیه دختر سلطنتی بود عکس های واقعی این زنان را ببینید

عکس آمنه اقدس یا اقدس الدوله که ناصرالدین شاه زمین های اقدسیه را به او بخشید.

اما ناصرالدین شاه در کنار دادن زمین هایی در تهران به همسرانش به فکر دختر عزیزش «عصمت الدوله» نیز بود. رد پای عصمت الدوله را باید در منطقه مهرآباد جستجو کرد. محله ای که امروزه به فرودگاه مهرآباد و صدای هواپیما در کوچه پس کوچه هایش معروف است، روزگاری مهریه یکی از دختران ناصرالدین شاه بوده است. با یک قنات، باغ های سرسبز و خیابان های روستایی تمیز. مهرآباد پیش از آنکه در سند ازدواج «عصمت الدوله» ذکر شود، نام های دیگری نیز داشته است. اما پس از آنکه شاه قاجار آن را مهریه عصمت الدوله قرار داد، نام محله به مهرآباد تغییر یافت. ماجرا از این قرار است که وقتی دختر محبوب ناصرالدین شاه 10 سال بیشتر نداشت، دوستعلی خان معیرالممالک او را برای پسر ده ساله اش دوست محمدخان به ناصرالدین شاه پیشنهاد داد و پاسخ سلطان صاحبکران مثبت بود. دوستعلی خان معیرالممالک در کتاب رجال عصر ناصری در این باره می نویسد: «مهرآباد از املاکی بود که در اصل حسین آباد نام داشت و حاج میرزا آقاسی صدراعظم آن را به ناصرالدین شاه هدیه کرد. نظام الدوله معیرالممالک آن را به دو هزار و 800 تومان از دولت خرید و در آن قنات و باغ و قلعه روستایی ساخت. نظام الدوله در آنجا سکنی گزید و آن را نظام آباد نامید و پس از آن که جزء مهریه اسماء الدوله مادر معیرالممالک شد، آن را مهرآباد نامیدند.

کدام محله های تهران به نام همسران و دختران ناصرالدین شاه نامگذاری شده است؟  |  تمام این محله جهیزیه دختر سلطنتی بود عکس های واقعی این زنان را ببینید

عصمت الدوله دختر ناصرالدین شاه و انارهای سرخ باغ مهرآباد که عکسی هنری و شاهانه محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید