فارابی فیلم عاشورایی «کهکشان راه شیری» را می سازد/ حمایت فارابی از آثار عاشورایی و اربعینی


ساعت: 14:11
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886843

سید مهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: این بنیاد در نظر دارد فیلم «کهکشان راه شیری» را با موضوع اربعین فیلمبرداری کند که به زودی اکران می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، اولین روز از ویژه برنامه «تکیه سینما» با نمایش فیلم «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسعدی شنبه 17 مردادماه در تالار عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. .

در ابتدای این مراسم سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن خیرمقدم به میهمانان این برنامه گفت: واقعه عاشورا خارج از مذهب شیعه واقعه ای منحصر به فرد در جهان است که نسل به نسل منتقل می شود. با وجود دشمنی ها و موانع هزاران ساله سینه می زند و امروز بخشی از جلوه های آن را در ایام محرم و اجتماعات میلیونی اربعین می بینیم.

وی ادامه داد: سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی چندین فیلم درباره عاشورا ساخت و ارادت به سالار شهیدان را به نمایش گذاشت، اما همچنان بسیاری از سخنان این قیام بزرگ ناگفته مانده و بسیاری از ابعاد این واقعه نمایش داده نمی شود.


ساخت فیلم راه شیری با موضوع اربعین ساخته فارابی

جوادی ضمن تمجید از فیلم های ساخته شده در وقایع عاشورا و رحلت امام حسین (ع) گفت: باید از دوستانی که در این راه قدم گذاشتند تشکر کرد اما در زمان ساخت این برنامه بسیار پشیمان شدیم که چرا بیشتر شد. آثار حماسه عاشورا ما آن را نداریم و گاهی در چاله تکرار افتاده ایم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن اعلام خبر ساخت فیلم راه شیری با محوریت اربعین گفت: بنیاد سینمایی فارابی وظیفه خود می داند که از تولید آثار عاشورایی حمایت کند و از این رو اقداماتی انجام داده ایم که اولین خروجی آن فیلمی است. با موضوع اربعین حسینی که انشاالله به زودی باز می شود.


eebd0e19 0399 44e6 a649 057f3844a994 خبر خاکستری

وی تاکید کرد: در بنیاد سینمایی فارابی از هر طرحی که نگاه ویژه و درستی به مشکلات عاشورایی و اربعین حسینی داشته باشد، حمایت ویژه خواهیم داشت.

جوادی با اشاره به اینکه روند حماسه زدایی و عاشورا از سال ها پیش آغاز شده است، گفت: بنیاد سینمایی فارابی در این عرصه حضور جدی خواهد داشت و بستر را برای هر فیلمسازی که بخواهد پا به کربلا بگذارد فراهم می کند. وادی به عنوان یاران آخرالزمان سیدالشهدا».


ادامه انجمن سینمای عاشورایی ایران در فارابی

وی ادامه داد: «سینما تکیه» یکی از برنامه های بنیاد سینمایی فارابی در عبادت حضرت سیدالشهد است و این برنامه به صورت مستمر ادامه خواهد داشت. که به برکت این مجالس حسینی اتفاقات خوبی خواهد افتاد. باز هم می گویم دست یاری به سوی هنرمندان و فیلمسازان دراز می کنیم تا برای فرهنگ عاشورایی محتوا تولید کنند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: سینمای عاشورا مانند امام حسین (ع) غریب است و امیدواریم با هم بتوانیم با طراحی خوب و آثار فاخر سینمای عاشورا را از این غرابت بیرون بیاوریم.


امداد غیبی و الهی پشت فیلمبرداری فیلم سینمایی «روز واقعه» است.

در ادامه این مراسم مرتضی شایسته که یکی از تهیه کنندگان فیلم «روز وهکه» است، گفت: اگر بخواهم از خاطراتم بگویم، سیدمحمد بهشتی و محمدمهدی دادگو فیلمنامه «روز وهکه» را به من دادند. بعد از خواندن فیلمنامه به آنها گفتم 25 می دهم.کل هزینه ساخت این فیلم 100 میلیون تومان بوده و من 25 میلیون تومان گرفتم و بنیانگذاران این فیلم بهرام بیضایی، شهرام اسدی و بنده و سپس محمد بودند. رضا شریفی نیا و سیروس مقدم به عنوان مدیر تولید و دستیار کارگردان به گروه ما اضافه شدند.

وی ادامه داد: عزت الله نظامی، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، مازیار پرتو، رضا کرم رضایی و حسین پناهی درگذشتگانی بودند که ما را در این فیلم همراهی کردند.

این تهیه کننده به توضیح دوره تولید فیلم «روز وخاده» پرداخت و گفت: گروه برای ساخت فیلم در تهران تشکیل شد و سپس برای تصویربرداری به بافاق رفتیم. در مسیر بافق به یزد سوار یک وانت شدیم و راننده گفت: «نمی دانم چرا این سرزمین را که شبیه کربلاست انتخاب کردید و خواست خدا بود که در سرزمینی شبیه کربلا تیراندازی کنیم. “

شایسته افزود: بارها سعی کردیم این صحنه را زمانی که گرد و خاک گرفته بود فیلمبرداری کنیم اما امکان نداشت تا اینکه ناگهان هوا ابری شد و موفق به فیلمبرداری این صحنه شدیم. باید بگویم که پشت این فیلم کمک های ماوراء الطبیعه و الهی بوده است، من این ادعا را دارم و دوستانم نیز با شهادتشان آن را تایید می کنند.

تهیه کننده فیلم «روز وکه» گفت: خوشحالم که در ساخت این فیلم موفق بودم و امیدوارم فیلم های دیگری با این کیفیت برای واقعه عاشورا ساخته شود. این فیلم به دلیل نیت بازیگران و عوامل فیلم بسیار دیده شد و ماندگار شد.


یکی از افرادی که سینما مدیون اوست، مرتضی شایسته است

فهدالدین صدیق شریف سپس اظهار داشت: به جرات قسم می خورم که آقای شعیشتا نفس راحتی کشید. یکی از افرادی که سینما مدیون اوست، مرتضی شایسته است. او حقیقتی را دید که در حسین بن علی بود، «یوم الحادث» همانا روز واقعه بود، فلسفه عاشورا این است که خودت را نبینی. در عاشورا یاران امام، خود را فراموش کردند. یاران امام از تن تنگ بیرون آمدند و به حقیقت بیکران رسیدند.

خوشحالم که از سینمای ما حمایت می شود

علی رویین تن نیز گفت: خوشحالم که سینمای ما حمایت دارد، ما هم نذرمان را به این حمایت می دهیم و همچنین خوشحالم که در اولین نشست «حمایت از سینما» از مرتضی شعیشته قدردانی شد.

در اولین روز از مراسم «سینما تکیه» بنیاد سینمایی فارابی، علاوه بر تجلیل از مرتضی شایسته و نمایش نسخه بازسازی شده «روز واقعه»، اکران خوانی عاشورا توسط مرشد ورمزیار و تحلیل فیلمنامه عاشورایی نصرت الله تابش نیز بخشی از این برنامه بود.

دیدگاهتان را بنویسید