فروش هر کیلو ماست تا 162 هزار تومان!

فروش هر کیلو ماست تا 162 هزار تومان!

روز جدید افزایش 100 درصدی قیمت لبنیات باعث کاهش حدود 20 درصدی مصرف سرانه لبنیات در کشور شد. آن طور که می گویند به دلیل کمبود نیاز داخلی بیش از 40 درصد شیر خام به خارج از کشور صادر می شود. بررسی ها نشان می دهد برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان از قیمت های تعیین شده راضی نیستند و به عنوان مثال ماست کیلویی تا 162 هزار تومان را واگذار می کنند.

لبنیات بیشترین گلایه مردم را از گرانی دارد. این را رئیس سازمان جنایی دولتی گفته است. احمد اصانلو درباره افزایش قیمت فرآورده های شیری گفت: چهار فرآورده شیر توسط ستاد تنظیم بازار قیمت گذاری شد. بر این اساس مابقی لبنیات باید از 10 اردیبهشت ماه سال جاری به قیمت عرضه شود. اما برخی از دامداران بر این باورند که این قیمت گذاری مختص چهار محصول است و محصولات دیگر را بدون رعایت ضوابط قیمت گذاری عرضه می کنند و آن طور که وی اعلام کرد این امر منجر به کاهش تولید لبنیات تنظیم شده در بازار و در نهایت افزایش قیمت شده است. محصولات شیر ​​در سایر محصولات

کنترل قیمت لبنیات با تولید سفارشی

ستاد تنظیم بازار در پایان خردادماه مهلت یک هفته ای به تولیدکنندگان شیر داد تا تولید چهار نوع فرآورده شیری را 50 درصد افزایش دهند. شیر نایلونی 900 گرم 1.5 درصد چربی، شیر بطری 1 لیتری 1.5 درصد چربی، ماست 2.5 کیلوگرم 1.5 درصد چربی و پنیر 400 گرم چربی نسبی چهار قلمی هستند که تولید آنها باید 50 درصد افزایش یابد. اما پس از گذشت چندین هفته همچنان کمبود این محصولات در بازار مشهود است.

اما چرا تولیدکنندگان علاقه ای به تولید این محصولات نشان ندادند؟ چندی پیش سخنگوی صنایع لبنی کشور به تجارت نیوز گفت: با توجه به حاشیه سود کم این چهار نوع لبنیات، مغازه داران و مغازه داران انگیزه ای برای سفارش این لبنیات ندارند. ما نمی توانیم صاحب فروشگاه را مجبور به فروش این چهار نوع محصول کنیم.

وی با تاکید بر اینکه به طور کلی همه تولیدکنندگان تابع تقاضای بازار هستند، تصریح کرد: وقتی بازاریاب تولیدکنندگان به معنای تاجر و فروشگاه است و می بینید که تقاضا برای این تعداد لبنیات کم است. آیا می توان به تولیدکننده دستور داد تولید این کالاها را دو برابر کند؟

آنطور که خبرآنلاین نوشت، ظاهرا برخی از لبنیات مانند ماست نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش قیمت داشته است. تحلیل قیمت بازار نشان می دهد که هر تیوپ ماست حمزاده سبو هراز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 هزار و 300 تومان و ماست دومینو سوئیس نیز 37 هزار تومان نسبت به مدت مشابه پارسال گران شده است. دو کیلوگرم ماست صباح با میزان چربی 3.2 درصد با قیمت 325000 تومان موجود است. یعنی هر کیلو از این ماست 162 هزار و 500 تومان قیمت دارد!

قیمت عجیب لبنیات در بازار

بررسی های تجارت نیوز از قیمت های عجیب حکایت دارد. در حال حاضر یکی از سایت های فروش اینترنتی ماست صباح 2000 گرمی را به قیمت 325000 تومان می فروشد. در این سایت ماست یونانی دو کیلو و 200 گرمی 90 هزار تومان، ماست سون دو هزار و 200 گرم 85 هزار تومان و ماست لاکتویا 1500 گرم 62 هزار تومان است.

البته صنایع لبنی کشور موضوع گران فروشی را تکذیب می کند و می گوید بین گران فروشی و گرانی تفاوت وجود دارد. سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور درباره علت گرانی لبنیات به صداوسیما گفت: تورم 50 درصدی در کشور به این معناست که هر ماه حداقل 4 درصد به هزینه های تولیدکننده اضافه می شود. محمدرضا بنی تبا خاطرنشان کرد: در صنایع لبنی کشور نزدیک به 260 تا 300 شرکت لبنی در بین خود وجود دارد که با هم رقابت می کنند. این شرکت ها برای فروش بیشتر از حاشیه سود، قیمت محصولات لبنی را افزایش می دهند.

تولیدکنندگان همچنان خواهان افزایش قیمت هستند

تولیدکنندگان لبنیات معتقدند سود ثبت شده بر روی لبنیات با قیمت ثابت انگیزه شبکه توزیع و خرده فروشی را برای سفارش کالا از واحدهای تولیدی و تحویل آن به مشتریان به میزان قابل توجهی کاهش داده است. در همین راستا است که انجمن صنایع لبنی ایران در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی درخواست افزایش قیمت لبنیات را مطرح کرد.
افزایش 100 درصدی قیمت لبنیات پس از اصلاح نظام یارانه ای. این مشکل منجر به کاهش حدود 20 درصدی مصرف لبنیات در کشور شد. اسماعیل خاتمی، فعال صنفی نیز به خبرنگار ایلنا گفت: پیش بینی می شود 40 درصد شیر تولیدی امسال صادر شود. کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان شیر خام ما را می خواهند.

دیدگاهتان را بنویسید