فشار ناشی از افزایش قیمت گوشت بر حبوبات

فشار ناشی از افزایش قیمت گوشت بر حبوبات

باران طلایی قلم

افزایش قیمت اقلام پروتئینی اکنون بازار محصولات جایگزین را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

افزایش چشمگیر قیمت گوشت گوسفند و گوساله در روزهای اخیر خبرساز شده و به مهم ترین خبر برخی رسانه ها تبدیل شده است. با این حال، بررسی ها نشان می دهد که قیمت جایگزین های پروتئین مانند لوبیا و همچنین سوسیس و کالباس و فرآورده های گوشتی افزایش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی از 450 هزار تومان عبور کرده و سایر انواع گوشت نیز افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، اگرچه دولت وعده محدود کردن قیمت گوشت را داده است، اما رصد بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی از 316 هزار تومان در هفته گذشته به مرز 400 هزار تومان رسیده است. 500 هزار تومان تومان قیمت گوشت گوسفندی در بازار را دیگر نمی توان انکار کرد و این قیمت فقط شامل قسمت های لوکس گوشت نمی شود.

پیش از این وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت گوشت، توزیع گوشت خلال شده را ممنوع کرده بود.

مسعود امرالهی در اولین روز هفته با اشاره به افزایش احتمال کاهش قیمت گوشت طی روزهای آینده اظهار داشت: پس از ماموریتی که وزیر جهاد کشاورزی به شرکت حمایت از حیوانات در خصوص ورود به بازار داد. برای عرضه گوشت گرم گوسفندی و گاو گرم وارد بازار میادین تهران شد و صنوف انتخاب شد و این بار همچنان قیمت گوشت را به تعادل نسبی رسانده و مردم هم خریدی آرام را در آستانه سال جاری داشته باشند. سال نو و ماه رمضان.

وی افزود: قیمت لاشه گاو در سازمان میادین و گروه های منتخب از 220 هزار تومان به 208 هزار تومان کاهش یافت و تا روز آینده برای گوشت گوسفندی در سازمان میادین کاهش قیمت اعمال می شود.

مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با خواست خدا قیمت گوشت وارداتی و داخلی زیر 300 هزار تومان و حدود 280 خواهد بود در حالی که قبلا 340 هزار تومان بود. در سازمان میادین

وی گفت: یک محموله گوشت گرم گوسفندی وارداتی حدود 18 تن در تهران عرضه شده است که طی دو روز آینده با قیمت جدید توزیع می شود که ممکن است این قیمت روز به روز و با توجه به تقاضای بازار کاهش یابد.

امرالهی تاکید کرد: با ورود و ماموریت شرکت پشتیبانی برای عرضه دام های سبک و سنگین امیدواریم قیمت ها به صورت مکرر کاهش یابد.

در بازار قیمت گوشت پای صحبت های این مسئول نمی رود. قیمت هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله نیز همزمان با قیمت گوشت گوسفند در حال افزایش است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گاو بین 350 تا 360 هزار تومان است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ از نرخ مصوب دولتی (63 هزار تومان) فراتر رفت و در برخی از خرده فروشی های سطح شهر به کیلویی 65 هزار و 800 هزار تومان رسید.

حبوبات در زنجیره گران هستند

اکنون رصد میدانی بازار کالا نشان می دهد که قیمت حبوبات در حال شتاب گرفتن است. نخود گاوی با 18.75 درصد افزایش قیمت از 48 هزار تومان به 57 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است. لوبیا سفید در رتبه دوم قرار دارد و از کیلویی 73 هزار تومان در هفته دوم اسفند با رشد 15.07 درصدی در هفته جاری به 84 هزار تومان رسید در حالی که قیمت در هفته اول اسفند 63 هزار تومان بود. .

لپتو از دیگر اقلام این بخش است که با 10.42 درصد افزایش از کیلویی 48 هزار تومان در هفته دوم اسفندماه به 53 هزار تومان رسید. در رتبه های بعدی لوبیا قرمز، عدس درشت و لوبیا به ترتیب 8.47، 3.51 و 2.5 درصد افزایش قیمت داشته اند.

چرا حبوبات گران شد؟

پاسخ ساده به چرایی افزایش قیمت حبوبات؟ این است که قیمت دلار در حال افزایش است. برخی از حبوبات مصرفی در ایران، حبوبات وارداتی هستند. به گفته دبیر انجمن حبوبات کاران، حدود 65 تا 70 درصد حبوبات مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می شود. بنابراین بین سی تا سی و پنج درصد حبوبات مصرفی در ایران وارداتی است و افزایش نرخ ارز مستقیماً قیمت حبوبات را افزایش می دهد. به گفته مسئولان دولتی، وی افزایش قیمت حبوبات را از یک سو ناشی از افزایش قیمت دلار می داند و از سوی دیگر دلیل گرانی را دلالان و دلالان می داند.

به گفته دبیر انجمن حبوبات کاران، حدود 65 تا 70 درصد حبوبات مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می شود. به این ترتیب بین 30 تا 35 درصد حبوبات مصرفی در ایران وارداتی است و افزایش نرخ ارز به طور مستقیم قیمت حبوبات را افزایش می دهد.

میز خونه داره تنگ میشه

وضعیت فعلی قیمت در بازار نشان می دهد که جایگزین های گوشت مانند تخم مرغ و حبوبات در حال حاضر رقابت تنگاتنگی با گوشت دارند، افزایش قیمت جایگزین ها به معنای کاهش مجدد قدرت خرید خانوارها و خالی شدن سفره خانوارها از مواد مغذی است. . پیامدهای این رویداد تا سال ها و نسل های آینده قابل مشاهده خواهد بود.

برخی گزارش ها از افزایش قیمت سویا که یک پروتئین گیاهی است حکایت دارد.

همزمان با سقوط آزاد مصرف گوشت در خانوارهای ایرانی که حدود شش کیلوگرم گزارش شده است، مصرف سایر محصولات پروتئینی مانند لبنیات و شیر نیز کاهش یافته است.

پیش از این مهدی میرزا امین، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و پخش گوشت گاو؛ وی همچنین از کاهش 100 درصدی مصرف گوشت نسبت به سال گذشته خبر داد. این آمار تکان دهنده در کنار سرانه مصرف سالانه 3 کیلوگرم گوشت برای سه دهک پایین جامعه (از جمله کارگران) باعث شده تا مردم نسبت به کاهش سبد پروتئینی طبقه کارگر بیش از پیش احساس خطر کنند.

به نظر می رسد که تورم مواد غذایی در شرایط فعلی به طور رسمی بیش از 70 درصد برآورد می شود. میز خانه بیش از هر زمان دیگری در معرض کوچک شدن است. این وضعیت بدون شک در کشوری که سال هاست با بحران جدی در این بخش خداحافظی می کند، به بحران غذایی می انجامد.

دیدگاهتان را بنویسید