افزایش 70 تا 120 درصدی قیمت حبوبات / واردات حبوبات نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده شد

افزایش 70 تا 120 درصدی قیمت حبوبات / واردات حبوبات نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده شد

روز جدید عبدی افتخاری، دبیر انجمن حبوبات ایران گفت: در سال گذشته میانگین قیمت هر کیلوگرم حبوبات در ایران بین 50 تا 75 هزار تن بود که در برخی از این محصولات شاهد افزایش 70 تا 120 درصدی بودیم.

دبیر انجمن حبوبات ایران گفت: در سال گذشته میانگین قیمت هر کیلوگرم حبوبات در ایران بین 50 تا 75 هزار تن بوده و برای برخی از این محصولات 70 تا 120 درصد افزایش قیمت داشته ایم.

عبدی افتخاری با بیان اینکه به واردات حبوبات مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده است، گفت: شورای عالی اقتصاد اعلام کرده است که واردات کالاهای اساسی مانند مواد اولیه دامی، برنج، حبوبات و شکر مشمول یک درصد مالیات بر ارزش افزوده می شود.

به گفته این فعال اقتصادی؛ حبوبات کالای اصلی محسوب نمی شوند و اگر حبوبات مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده شوند، بی شک شاهد افزایش قیمت آن در بازار داخلی خواهیم بود. اگرچه بیش از 70 درصد نیاز داخلی در کشور تامین می شود، اما افزایش قیمت حبوبات وارداتی بر قیمت حبوبات داخلی نیز تاثیرگذار است.

وی افزود: پس از افزایش قیمت سبد پروتئینی خانوارها، گرایش اقشار آسیب پذیر جامعه به مصرف حبوبات تشدید شده است، بنابراین امیدواریم حبوبات در رده کالاهای اساسی قرار گیرد، بنابراین شاهد افزایش قیمت آن نیستیم. افزایش مجدد قیمت ها سال گذشته میانگین قیمت هر کیلوگرم حبوبات بین 50 تا 75 هزار تن بود که برای برخی از این محصولات 70 تا 120 درصد افزایش قیمت داشتیم.

وی سرانه مصرف حبوبات را حدود 8.5 تا 9 کیلوگرم برشمرد و افزود: 25 تا 30 درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود. حبوبات پس از برداشت وارد بازار شده و در صورت مناسب بودن شرایط اقلیمی و رطوبت تا یک سال پس از تولید قابل نگهداری است و در غیر این صورت شاهد افت کیفیت محصول خواهیم بود.

دبیر انجمن غله ایران با اشاره به افزایش نرخ جهانی غلات گفت: تغییرات اقلیمی و خشکسالی بر تولید کشورهای تولیدکننده تاثیر گذاشته و تولید غلات را کاهش داده است.

افتخاری نخود را تنها لوبیا صادراتی ایران می داند و می افزاید: صادرات نخود چشمگیر نیست و در سال 99 حدود 355 هزار تن نخود به کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان صادر کردیم. حجم صادرات نخود در سال 1400 نزدیک به صادرات سال 1378 است.

به گفته وی؛ نخود به صورت فله صادر می شود و مابقی حبوبات در داخل کشور مورد نیاز و در داخل کشور مصرف می شود.

لوبیا از کشورهای کانادا، روسیه، استرالیا، قزاقستان، ازبکستان و پرو وارد می شود. لوبیا چشم آبی از کشورهای پرو، ازبکستان، ترکیه، روسیه و استرالیا وارد می شود. همچنین تولید نخود سیاه در ایران کم است به همین دلیل نخود سیاه وارد شده و در ایران تبدیل به لپه می شود.

دبیر انجمن حبوبات ایران در پایان گفت: تولید حبوبات آب در حد نرمال است.

دیدگاهتان را بنویسید