رتبه اول لرستان در تولید حبوبات در کشور/ افزایش تولید نخود در کشت مورد انتظار


ساعت: 09:12
تاریخ انتشار: 1301/04/28
کد خبر: 1884087

معاون بهبود زراعی جهاد کشاورزی استان:

میر با بیان اینکه لرستان رتبه اول تولید حبوبات را در کشور دارد، گفت: سطح زیر کشت نخود در استان لرستان 78 هزار و 550 هکتار است که پیش بینی می شود سطح زیر کشت نخود فرنگی 17 هزار و 850 هکتار باشد. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجتبی میر در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به تغییر سیستم کشت نخود از بهاره به پاییزه اظهار داشت: زمان کاشت پاییزه از آبان تا نیمه اول آذرماه در مناطق گرم است و زمان پیش بینی شده کاشت آن نیز می باشد. از اواخر پاییز تا نیمه اول بهمن در مناطق سردسیر با سه نکته اصلی بذر اصلاح شده، کشت مکانیزه و مدیریت صحیح مزرعه قابل اجرا باشد.

وی افزود: دلیل تغییر کشت این است که واریته بومی دارای نقاط ضعفی است که برای تغییر سیستم کشت از بهار به زمستان نیاز به ارقام اصلاح شده دارد زیرا رقم محلی به دلیل نوع بوته ای خوابیده و غیرفعال بودن آن با کمباین قابل برداشت نیست. چون مستعد سرما و بیماری یا زودرس است برای کاشت مناسب نیست.

معاون بهبود زراعی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: علاوه بر این به دلیل سنتی بودن کاشت، کاشت و برداشت، هزینه های تولید بالا بوده و از سوی دیگر عملکرد در هکتار پایین است، بنابراین باید سیستم کشت را تغییر داد. بهار به بهار سه اولویت بذر باید تغییر کند، وی کشت مکانیزه و مدیریت صحیح مزرعه را برای کاهش هزینه های تولید و افزایش عملکرد و درآمد کشاورزی دنبال می کند.

میر از مزایای ارقام اصلاح شده نخود برشمرد و گفت: کشاورز برای تغییر این محصول نیاز به کاشت به موقع، تراکم بذر مناسب، کاشت با ارقام موجود، کنترل علف های هرز، استفاده از رطوبت زمستانه، افزایش طول دوره زایشی و در صورت مناسب بودن دارد. توزیع بهاره باید در نظر داشت که با این اقدامات عملکرد پیش بینی شده 1500 کیلوگرم در هکتار حاصل می شود.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری کل سطح زیرکشت نخود در استان 78 هزار و 550 هکتار است که از این میزان سطح پیش بینی شده برای کشت نخود 17 هزار و 850 هکتار است که ناشی از تنش رطوبتی و دمایی ناشی از آن است. در بخش کشاورزی میانگین عملکرد 500 کیلوگرم در هکتار و تولید هشت هزار و 925 تن به دست آمد.

معاون بهبود زراعی جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: در حالی که عملکرد نخود در فصل بهار 400 کیلوگرم در هکتار با 24 هزار تن تولید پیش بینی می شود و دلیل کاهش عملکرد و تولید محصول بهاره همین رطوبت و تنش دمایی در سال جاری است. فصل رشد برداشت در طول سال برداشت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید