قیمت خرس ولنتاین به 20 میلیون تومان رسید / تورم 60 درصدی در بازار ولنتاین

قیمت خرس ولنتاین به 20 میلیون تومان رسید / تورم 60 درصدی در بازار ولنتاین

یکی از رویدادهای تقویم که علاوه بر تاثیر آن بر قیمت اقلام، همیشه با شوخی های خنده دار همراه است، روزی است که طبق تقویم میلادی به آن روز عشق یا با بیشتر از آن می گویند. اصطلاح آشنا و عامیانه «ولنتاین» اولین چیزی که باید به آن فکر کنیم زنده نگه داشتن این واقعه غربی در جوامع شرقی به ویژه ایران است.

اقتصاد24 – تأثیر بازارهای اقتصادی بر سطوح خرد و کلان رویدادهای روزمره اعم از تقویمی یا رویدادی غیرقابل انکار است. در تمامی کشورهای جهان مناسبت ها در تعیین شرایط بازار اعم از قیمت و عرضه و تقاضا جایگاه ویژه ای دارند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یکی از این مناسبت های تقویمی که جدای از تاثیری که بر قیمت اقلام دارد، همیشه با حواشی و گاه نکات خنده داری همراه است، روزی است که در تقویم میلادی به آن روز عشق می گویند یا به تعبیری آشناتر و عامیانه، “ولنتاین”. اولین نکته جالب و مفرح زنده نگه داشتن این رویداد غربی در جوامع شرقی به ویژه ایران است. دلیل این تبعیت را نمی توان به عدم وجود چنین مناسبتی در ایران نسبت داد. سپندارمذگان ایرانی که تقریباً هر سال مصادف با 14 اسفند است، حکم و دلیلی مشابه روز ولنتاین دارد، اما پذیرش این سنت قدیمی ایرانی در میان مردم و در بازار رایج نیست.

شاید دلیل اوضاع آشفته روز ولنتاین را بتوان به جو و فضای حاکم بر افکار مردم مربوط کرد. زیرا هر چه ذهن به او قدرت می دهد، او باید قدرت را دریافت کند. به هر حال دلیل هر سالی که باشد نمی توان هر ساله در روزهای پایانی باخمن به راحتی بر گرمای مردم و بازار غلبه کرد.

به دلیل ترافیک جستجوی روز ولنتاین گران است

قیمت اقلام هدیه در روزهای منتهی به روز ولنتاین بیشترین تغییر را دارد. جعبه های کادو، کاغذهای رنگی، همه چیز مربوط به تزیین و بسته بندی کادو و از قضا قرمز و صورتی از همیشه گران تر می شوند. می توان گفت که این اقلام حتی در ایام عید هم افزایش قیمتی ندارند و به عبارتی ولنتاین، عید فروش این جعبه ها و تزیینات است.

قیمت هر واحد یا حتی در محدوده را نمی توان به عنوان قیمت این اقلام بیان کرد زیرا قیمت ها معمولاً بسته به اندازه، جنس و حتی فروشگاهی که از آن خریداری می کنید متفاوت است.

اما می توان گفت کمتر از 40 هزار تومان نمی توان برای خرید کوچکترین جعبه کادویی که شاید 5*10 سانتی متر مستطیل باشد و چند شکلات کوچک در خود جای دهد، خرج کرد. بسته بندی نخ معمولاً ارزان تر از جعبه های هدیه است، اما این بدان معنا نیست که تفاوت قیمت زیادی خواهید دید. کوچکترین پکیج بنددار که ابعادی در حدود 10*10 سانتی متر دارد در روزهای منتهی به ولنتاین حدود 30 هزار تومان قیمت دارد.

این رقم در حالی است که در روزهای عادی می توانید این بسته ها را با قیمتی بین 10 تا 15 هزار تومان خریداری کنید. تحلیل اقتصاد 24 از بازار نشان می دهد که جعبه ها با توجه به سایز و جنس قیمت های متفاوتی دارند و برای خرید بزرگترین جعبه که ممکن است 100*80 سانتی متر باشد باید حدود یک میلیون تومان هزینه کرد.

میلیون خرس روز ولنتاین

وقتی به بازار اقلام روز ولنتاین فکر می کنیم، قطعا نباید خرس ها و شکلات ها را فراموش کنیم. مبتکر هدیه دادن خرس در اندازه ها و شکلات های مختلف هنوز مشخص نیست اما این آقا تحول عظیمی در میزان فروش این اجناس ایجاد کرد. یکی از قسمت های سرگرم کننده خرید خرس عروسکی در روز ولنتاین این بود که سال ها پیش سایت هایی مانند دیوار و ترومپت پس از آن روز مملو از تبلیغات خرس ها بودند.

اگرچه این عروسک از نظر رنگ، اندازه و کیفیت قیمت های متفاوتی دارد، اما اگر بخواهیم قیمت فعلی این عروسک در بازار را رعایت کنیم، حداقل رقم برای عروسک خرس کوچک از 50 هزار تومان شروع می شود. اما خرید و فروش خرس های عروسکی بسیار بزرگ در روز ولنتاین رایج تر است. بررسی بازار نشان می دهد که عروسک ها در سایزهای بزرگ از 700 هزار تومان شروع و به 20 میلیون تومان می رسد.

خبرنگار اقتصاد 24 از یکی از مغازه های عروسک فروشی درباره تقاضای این عروسک پرسید که فروشنده در پاسخ گفت: عروسک های بزرگ در روز ولنتاین فروش بیشتری دارند و در طول سال تقاضای کمتری دارند. رنگ خرس مهم نیست، اما رنگ روشن بیشتر طرفدار دارد. انواع و مدل های خرس در بازار وجود دارد و افراد با توجه به تقاضا و بودجه خود انتخاب می کنند که چه چیزی بخرند.

این فروشنده ادامه داد: امسال قیمت به همه بازارها رسیده و این موضوع روی اقلام پرتقاضای آن روز نیز تاثیر گذاشته است، بنابراین می توان ادعا کرد که تورم 60 درصدی نسبت به سال گذشته به بازار ولنتاین رسیده است.

بازار کالای روز ولنتاین
تلخ برای مردم، شیرین برای فروشنده

فقط به قیمت شکلات ها به خصوص شکلات های باز با طرح های مختلف قبل و در روز ولنتاین نگاه کنید; تغییرات قیمت این محصول فوق العاده بالاست و مهمترین دلیل آن تقاضای زیاد در بازار برای این هدیه به ظاهر ارزان است. خبرنگار اقتصاد 24 با یکی از فروشندگان شکلات فروشی که به نظر می رسید مشتری های زیادی داشت، درباره بازار شکلات گفت و گو کرد.

فروشنده گفت: مهمترین هدیه در روز ولنتاین شکلات است. حتی اگر هدیه اصلی نباشد، تزیین جعبه های کادو یا اشیاء مختلف به حساب می آید. مردم معمولا ترجیح می دهند شکلات های دست ساز یا روباز بخرند تا شکلات های معمولی. بسته بندی شکلاتی ساده در هر زمانی از سال خریداران خود را دارد و قیمت تعیین شده ای دارد، اما شکلات های باز یا دست ساز چارچوب قیمت مشخصی برای آن ها ندارند و بسته به تقاضا و کیفیت قیمت آن ها متفاوت است. در سال‌های اخیر، شیرینی‌های شکلاتی دست‌ساز به درخواست‌های روز ولنتاین اضافه شده‌اند، اما همچنان محبوب‌ترین آن شکلات تلخ با روکش قرمز و طرح قلب است.

خبرنگار اکونومیکا 24 پرسید که قیمت شکلات های پرطرفدار چقدر است و فروشنده پاسخ داد: برخی از شکلات ها به صورت حبوباتی و برخی به صورت کیلویی هستند. «شکلات تلخ خوب با روکش و طرح خاص و بدون مغز قیمتی بین 100 گرمی 150 تا 500 هزار تومان دارد.

آسیب شناسی از کارهایی که نباید در روز ولنتاین انجام داد

گرانی جشن ولنتاین و تغییر بی رویه قیمت برخی اجناس در این روز از یک سو اصرار بی دلیل مردم برای حفظ این روز غیر ایرانی و غیراصیل برای فرهنگمان از سوی دیگر باعث شد. کنترل تب غیرمنطقی حاکم بر بازار غیرممکن است. محافظت شده وجود روزی که یادمان باشد بر اساس آن میزان عشق و محبت را به یکدیگر نشان دهیم، اتفاقی خوشایند و انسانی است، اما شکل گیری بازاری دروغین زیرا اقلام غیر ضروری و شاید بهتر بگوییم یکبار مصرف با قیمت های سنگین و متورم می تواند مضر باشد و همچنین چالش های اقتصادی، شخصی و فرهنگی را به همراه داشته باشد.