لزوم نظارت مستمر زیرمجموعه های قضایی بر زیردستان/ شاخص هایی برای عفو محکومان تدوین و پیشنهاد شود.


ساعت: 12:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۸
کد خبر: 1814260

محسنی اجایی در بازدید از معاونت دادگاه گفت:

رئیس قوه قضائیه با اشاره به لزوم اجرای کامل سند تحول قضایی گفت: قوه قضاییه باید ضوابطی را برای عفو محکومان تدوین و پیشنهاد کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی با حضور در معاونت قضایی از بخش های مختلف این قوه بازدید کرد.

رئیس قوه قضائیه در این بازدید از نزدیک روند رسیدگی به دعاوی و تعیین تکلیف پرونده های محوله به معاونت قضایی را زیر نظر گرفت و دستورات مشخصی را برای اطمینان و تسریع در رسیدگی به مسئولان مربوطه ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در بازدید از معاونت قضایی قوه قضائیه از نزدیک روند پیشرفت کار این قوه را زیر نظر گرفت. وی از جمله سوالات تخصصی از مسئولان و متولیان مربوطه در خصوص نحوه رسیدگی به درخواست های موضوع ماده 477 را مطرح کرد و به ویژه پرونده چندین درخواست موضوع ماده 477 را بررسی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای همچنین به آنان توصیه کرد که نظارت مستمر بر زیردستان را در اولویت کاری خود قرار دهند و تا حد امکان در سال آینده پرونده های امسال را تفویض نکنند.

رئیس قوه قضائیه با تشریح تشریفات و سازوکارهای نظارت بر اجرای ماده 477 بر لزوم رسیدگی به ایرادات و ایرادات اجرای این ماده از قانون آیین دادرسی کیفری تاکید کرد و گفت: تعیین تکلیف تصمیماتی که برای آنها مقرر شده است. که مغایر با شرع است، با توجه به تجربیات این معاونت در رسیدگی به این موارد، راهکارها و تدابیر خاصی ارائه می‌کند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تهیه گزارشی از آمار و جزئیات شعب و قضاتی که بیشترین درخواست ها برای اعمال ماده 477 به آنها مراجعه می شود، به معاونت قضایی دستور داد تا آسیب شناسی کاملی انجام دهد که چرا برخی از صنایع و قضات غیرقانونی صادر می کنند. احکام و باید به گونه ای طراحی شود که از صدور تصمیمات خلاف شرع جلوگیری شود.

رئیس قوه قضائیه پس از دیدار با معاونان و قضات قوه قضائیه به موضوع عفو، ابطال مجازات و آزادی مشروط و با تبیین ماده 134 قانون مجازات اسلامی که مقررات و احکام را تنظیم می کند، پرداخت. وی با استناد به تعدادی از تخلفات و سایر مواد قانونی گفت: قضات باید در مرحله صدور حکم نهایت دقت را داشته باشند و تمامی جوانب و ضوابط قانونی را در نظر گرفته و در چارچوب قانون احکام بازدارنده صادر کنند. زیرا اعمال مجازات های شدید و عدم اجرای آنها موجب نجاست احکام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به لزوم اجرای کامل سند تحول قوه قضائیه به تشریح ویژگی های تحول در دستگاه قضایی پرداخت و گفت: نتیجه تحول در دستگاه قضایی باید عدالت و رضایت مردم باشد. تلاش برای کاهش تعداد پرونده ها، کاهش مدت زمان رسیدگی و محاکمه و اطمینان از صحیح بودن احکام.

رئیس قاضی در ادامه به معاون قاضی دستور داد در صورت عفو محکومان ضوابطی را تدوین و پیشنهاد کنند که به صورت یکسان و منضبط رعایت شود و از رویه ها و سلایق مختلف در استان پرهیز شود.

رئیس قوه قضائیه در پایان اهمیت صیانت از قوه قضائیه و سازمان ها، مراکز و کارکنان مرتبط در تمامی ادارات را یادآور شد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی معاون قضایی قاضی نیز در این جلسه در سخنانی گفت: در دوران تحول و تعالی تلاش ما بر این بود که سه رکن «دقت»، «سرعت» و «عدالت و عدالت» را در بر گیرد. سلامت «در تمامی فعالیت‌های این معاونت فعلی.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی افزود: تعداد پرونده های تشکیل شده توسط معاونت قضایی در سال جاری 3360 پرونده و تعداد پرونده های مختومه در سال جاری 3751 پرونده است.

معاون قضایی قاضی اعلام کرد: با تلاش همکاران عمدتاً به پرونده های قبلی رسیدگی کرده ایم. فایل های موجود در حال حاضر مربوط به 1400 و بیشتر مربوط به نیمه دوم سال جاری می باشد.

وی افزود: از سال 1377 تاکنون تنها 5 پرونده و از سال 1378 تاکنون تنها 62 پرونده در معاونت قضایی قوه قضائیه باقی مانده است که با توجه به پاسخ به استعلام یا درخواست پرونده، نسبت به سال گذشته مشابه بوده است. “

وی افزود: از ابتدای امسال 19 هزار و 604 محکوم مشمول عفو و تخفیف قرار گرفته اند که از این تعداد 888 نفر زن، 185 نفر اتباع خارجی، 70 نفر زیر 18 سال و 345 نفر محکوم شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه تمام تلاش اداره کل تصفیه و ورشکستگی قوه قضائیه بر این است که هیچ کارخانه ای تعطیل نشود، گفت: این کارخانه ها و شرکت ها همچنان تحت نظارت هستند. اداره کل تصفیه و ورشکستگی قوه قضائیه با استخدام 11081 کارگر.

معاون قوه قضائیه با اشاره به دستور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای مبنی بر درخواست از قاضی صادرکننده حکم و حکمی که غیرقانونی اعلام شده است، گفت: این دستور از سوی قوه قضائیه ابلاغ شده است و سران موظف هستند نظر قاضی را در نظر بگیرید

در این جلسه نیز تعدادی از مدیران کل و قضات قوه قضائیه با ارائه گزارش های مختصری از روند پیشرفت پرونده ها در مجموعه هایی که مدیریت می کنند، سوالات و نکات خود را مطرح کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید