ماجرا با تغییر ساعت کار به کجا رسید؟

ساعت کاری هنوز مشخص نشده است، ساعات کار با موافقت روسای قوا تغییر کرده است، اما در روزهای گذشته اظهارات ضد و نقیض کارمندان در مورد ساعات کاری ادارات بر بلاتکلیفی و بلاتکلیفی این اداره افزوده است. کارمندان. بار دیگر ساعت کاری ادارات، بانک ها و موسسات دولتی تغییر کرد، در حالی که در چند روز گذشته ساعات کار، شروع و پایان ادارات چندین بار تغییر کرده است.

ماجرا با تغییر ساعت کار به کجا رسید؟
سخنگوی کمیسیون اجتماعی از یک سو از بازگشت ساعت کاری به روال قبلی خود خبر داد. اما از سوی دیگر سازمان اشتغال بر ادامه «شروع 6 صبح» تاکید دارد. ساعات کاری خدمات شهری به چالشی برای مردم، مجلس و دولت تبدیل شده است. اما حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس هفته گذشته از تصمیم سران قوا برای بازگرداندن ساعات کاری ادارات به حالت قبل خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه دولت که بر اساس آن مقرر شد که ماموران از 24 خرداد لغایت 15 شهریور 1402 از ساعت 6 صبح الی 14:45 برای حضور در محل کار خود مشغول به کار خواهند بود و این امر مشکلاتی را برای خانواده ها ایجاد کرده است که با پیگیری رئیس شورای اسلامی این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. کمیسیون اجتماعی و مرکز پژوهش های مجلس در قالب طرحی در جلسه سران قوا مطرح و به تصویب رئیس جمهور رسید.

وی تاکید کرد: با این تصمیم که به زودی از سوی شورای دولت ابلاغ می شود، ساعت کاری کارکنان دولت که برای صرفه جویی در مصرف انرژی به 6 ساعت تغییر کرده بود، به حالت عادی باز می گردد. اما پایان کار کارکنان ساعت 14:45 خواهد بود و مابه التفاوت 44 ساعت کار از راه دور محاسبه می شود. این در حالی است که سازمان اداری و سازمان استخدامی پیش از این در تاریخ ۱۴ تیرماه بخشنامه ای در خصوص ساعات کار اداری و ساعات کار خدمات شخصی کلیه کارکنان خود و سایر شاغلین حداکثر تا ساعت ۱۳:۰۰ منتشر کرده بود.

در پی اظهارات سخنگوی کمیسیون اجتماعی، میثم لطیفی، معاون اداری و کارگری رئیس جمهور، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای دولت، با تاکید مجدد بر تصمیم قوه مجریه مبنی بر تغییر ساعت کار، گفت: دولت این پیشنهاد را بررسی و تصویب کرد. در مارس 1401 ساعت کار کارکنان در روزهای پر تقاضای برق از 15 ژوئن تا 15 سپتامبر باید 6 تا 1 باشد و مابقی باید کار از راه دور باشد. هیئت اجرایی آن را رد کرد و آن را خلاف قوانین دانست. از روسای قوا مجوز گرفته ایم که بتوانیم در این ایام از دورکاری استفاده کنیم و ساعت کار را از ساعت 6 صبح تا 13 اعلام کنیم.

اگرچه تغییر ساعت کاری همچنان در هاله ای از بلاتکلیفی به سر می برد، اما گفت و گوی «دنیای احتساب» با چند تن از اعضای کمیسیون اجتماعی نشان می دهد که مجلس نسبت به تغییر ساعت کار انتقاد دارد؛ اما در این راستا، مجلس به تغییر ساعت کاری خود نگاه می کند. اما تا این لحظه اعضای کمیسیون اجتماعی از اخباری که سخنگوی این کمیسیون منتشر کرده اطلاعی ندارند.

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی با انتقاد از تغییر ساعت کاری ادارات دولتی گفت: اعتراض خود را نسبت به تغییر ساعت به دولت اعلام کردیم. اما ما قانونی را تصویب کردیم و اجازه تغییر ساعت اداری را ندادیم و تغییر ساعت اداری را به هیات وزیران و استانداران واگذار کردیم. بنابراین اقدام دولت برای تغییر ساعت کاری قانونی است; اما ما به روند فعلی اجرا و تغییر ساعت کار کارکنان دولت اعتراض کردیم.

و ادامه داد: در جلسه ای که ماه گذشته با رئیس سازمان اشتغال در کمیسیون اجتماعی داشتیم، پیشنهاد دادم که دولت به مجلس گزارش دهد که تغییر ساعت کار تا چه اندازه در کاهش مصرف انرژی تاثیر داشته است. در حال حاضر با تغییر ساعت کار، برنامه ریزی زندگی کارکنان مختل شده و مردم دچار مشکل می شوند.

بهره وری با جابجایی ساعات کاری به جلو و عقب افزایش نمی یابد

همچنین حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: از تصمیم سران قوا برای بازگرداندن ساعات کاری ادارات به روال عادی اطلاعی ندارم. اما یکی از چالش هایی که در ساختار اداری کشور داریم این است که بهره وری ساختار اداری کشور پایین است و پایین بودن بهره وری در سیستم اداری باعث نارضایتی مردم شده است. دولت در تلاش است تا رضایت مردم را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید