مبلغ حق مسکن کارگران به 650 هزار تومان رسید


ساعت: 11:04
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905750

پس از تصویب افزایش دستمزد سال 1401 در شورای عالی کار، میزان حق مسکن کارگران به 650 هزار تومان رسید. این رقم در سال گذشته 450 هزار تومان با 42 درصد افزایش تعیین شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از تصویب افزایش دستمزد سال 1401 در شورای عالی کار، میزان حق مسکن کارگران به 650 هزار تومان رسید. این رقم در سال گذشته 450 هزار تومان با 42 درصد افزایش تعیین شد.

شورای عالی کار 28 اسفند سال گذشته حق مسکن کارگران را 650 هزار تومان تصویب کرد، اما این مصوبه برای اجرا نیاز به تصویب هیئت وزیران داشت که از سوی وزیر کار به هیئت دولت ارسال شد. در حالی که جامعه کارگری منتظر تصویب افزایش مبلغ حق مسکن بود، هیات وزیران مصوبه شورای عالی کار را تغییر داد و این مبلغ را 550 هزار تومان تعیین کرد.

مدتی بعد در نهم تیرماه رئیس شورای اسلامی طی نامه ای رسمی خطاب به دولت خواستار تغییر در مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران شد. در این نامه به دولت مهلت یک هفته ای داده شده و آمده است که پس از انقضای مهلت یک هفته ای مقرر در قانون، بخشی از تصمیم مورد اعتراض لغو می شود، اما از مهلت مذکور تجاوز کرده و به موجب با نظارت محمدهادی زاهدی وفا در وزارت کار، خبر رسمی تصویب یا اصلاح آن به شورای عالی کار یا تشکل های کارگری اعلام نشد، اما به گفته برخی از مسئولان کارگری، پس از کاهش مصوبه توسط شورای دولت. مبلغ کمک مسکن به مبلغ 550 هزار تومان، داده و تصویب شد و مجلس آن را غیرقانونی تشخیص داد، وزارت کار مجدداً این مصوبه را برای تصویب نهایی به شورای وزیران ارسال کرد.

از نگاه کارشناسان و فعالان عرصه کار، مبلغ کمک هزینه مسکن به دلیل گرانی اجاره بها زیاد نیست و با توجه به اینکه کمک هزینه مسکن 650 هزار تومانی حاصل توافق سه جانبه نمایندگان مجلس است. کارگر، کارفرما و دولت در شورای عالی کار، مصوبه باید مورد احترام و تصویب قرار گیرد، اما در صورت اصرار دولت بر تغییر آن، مصوبه باید به شورای عالی کار برگردانده شود تا مراحل قضایی طی شود.

تاخیر در تصویب افزایش تسهیلات مسکن کارگران در حالی صورت گرفت که عبدالمالکی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دریافت تعهد مساعد از سوی دولت خبر داد. اکنون پس از گذشت 7 ماه، تصویب حق مسکن 650 هزار تومانی کارگران قطعی شده و علیرغم اینکه مصوبات دولتی معمولا از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ می شود، خبر تصویب آن از سوی اداره کل کار ابلاغ شد. روابط و مزایا صادر شده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد.

متن اطلاعیه اداره کل روابط و مزایای کار به شرح زیر است:

با توجه به تصویب کمیسیون اصل 138 قانون اساسی مورخ 20.07.1401 کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار که از ابتدا به میزان ماهانه 6500000 ریال (شش میلیون و پانصد هزار ریال) تعیین شده است. فروردین 1401 و بر این اساس مصوبه حق مسکن کارگران توسط مدیرکل روابط و جبران خسارت وزارت کار به ادارات کل تعاون، کار و رفاه استانها ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا، با توجه به ابلاغ بخشنامه مذکور در تاریخ 9 مهر 1401 و بسته شدن حساب های مزد، کمک هزینه مسکن کارگران از آبان ماه در فیش های مزد کارگران 650 هزار تومان و معوقات آن از ابتدای سال 96 فروردین تا مهر ماه جاری محاسبه شد و حقوق کارگران پرداخت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید