مدارک تخلفات بیمه ای در جریان یکسان سازی حقوق مستمری بگیران منقضی شده است

مدارک تخلفات بیمه ای در جریان یکسان سازی حقوق مستمری بگیران منقضی شده است

حاتم شکرمی گفت: افرادی که در سال های 1401 و 1400 بازنشسته شده اند مشمول تعدیل تناسبی هستند، متاسفانه سازمان تامین اجتماعی برای سال های 1400 و 1401 به جز افراد با حداقل دستمزد 1400 تعدیل تناسبی اعمال نکرده است.

بحث تناسب بازنشستگان تامین اجتماعی سالهاست که به یکی از مطالبات اصلی بازنشستگان این سازمان (به ویژه بازنشستگان سایر رده ها) تبدیل شده است. بسیاری از فعالان حقوق بازنشستگان بر این باورند که سازمان تامین اجتماعی در این زمینه تکلیف قانونی دارد اما این سازمان گاه نگاهی متفاوت به این موضوع دارد و نسبت به اعمال تناسب سکوت کرده و تاخیرهای زیادی می کند.

حاتم شکرمی (معاون سابق روابط کار وزارت کار و کارشناس کار و تامین اجتماعی) به عنوان کارشناس حقوقی در حوزه روابط کار نظرات حقوقی متفاوتی در موضوع تناسب و معوقات معروف به 25 درصد دارد. گفتگوی ایلانا با شاکرمی را در ادامه می خوانید:

فلسفه تامین اجتماعی برای تناسب دستمزد بازنشستگان از ابتدا چه بود؟

لازم است برای تنویر افکار عمومی و به ویژه کسانی که در زمینه مشکلات کارگری کار می کنند نکاتی را مطرح کنیم تا در مورد موضوعات مورد بحث اطلاعات دقیقی ارائه شود. واقعیت این است که تعدیل حقوق بازنشستگی مستمری بگیران یک تکلیف قانونی برای جبران کاهش مستمری آنها نسبت به سال برقراری مستمری بازنشستگان است. این تکلیف قانونی باید برای کلیه احکام بازنشستگی که تا پایان برنامه ششم صادر شده و مستمری آنها تعیین شده باشد، اعمال شود. این تا زمانی است که متأسفانه سازمان تامین اجتماعی (علی رغم وجود مصوبات قانونی) نسبت به رعایت کامل این الزام قانونی (همراه با اعمال ماده 96 قانون تامین اجتماعی) اقدامی نکرده است. بنابراین با توجه به تناسب مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی، از آنجایی که تناسب سال های 1399 و 1398 به میزان 100 درصد انجام نشده است. در واقع در بحث تناسب سازمان 75 درصد از کل را تکمیل کرده است و در مورد مستمری بگیران 1400 و 1401 بدون احتساب افراد با حداقل دستمزد 1400 هنوز این وظیفه را به طور کلی انجام نداده است.

تکالیف قانونی سازمان برای تعدیل مستمری بازنشستگان چیست؟

همانطور که مکرراً در بیانیه مطالبات مستمری بگیران تأمین اجتماعی و نمایندگان آنها آمده است، سازمان تأمین اجتماعی در بند «ب» ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه، بر اساس قوانین مربوطه مکلف شد، طی مدت در اجرای برنامه ششم، حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران برای جبران کاهش میزان مستمری خود را بر این اساس تنظیم کنید.

در بند (ب) بخشنامه 1/76 سازمان تامین اجتماعی در مورد مرحله دوم تناسب حقوق مستمری بگیران (مورخ 22/2/1400 و شماره 100/1345/1400) تناسب حقوق مستمری بگیران. کلیه مستمری بگیرانی که پرونده آنها فعال است و همچنین افرادی که تا پایان برنامه ششم توسعه برای مستمری آنها ایجاد می شود (و به ویژه بند 4 این بخشنامه که بر اساس آن تناسب برای افرادی که مستمری آنها در سال 1400 یا 1400 تعیین می شود. تا پایان برنامه ششم) برجسته شده است.

یعنی از زمانی که برنامه ششم توسعه در سال 1401 تمدید شد، افرادی که در سال 1401 بازنشسته شده اند مشمول تناسب مستمری خود می شوند؟

آره؛ فقط افرادی که در سال های 1401 و 1400 بازنشسته شده اند مشمول تعدیل تناسبی می شوند که متأسفانه سازمان بیمه به جز حداقل دستمزد از سال 1400 تعدیل تناسبی را برای سال های 1400 و 1401 اعمال نکرده است.

چرا برخی از مدیران سازمان تامین اجتماعی و دیگر مسئولان ذیربط طوری صحبت می کنند که این توزیع متناسب، هدیه، کمک یا مزایای جانبی است که این سازمان به بازنشستگان خود داده است؟

اصلاً اینطور نیست و یک تکلیف قانونی است، اما از نظر حقوقی یک تناسب «حق اختصاصی» برای همه مستمری بگیران تا پایان سال 1401 است که متأسفانه سازمان به طور کامل برای مستمری بگیران عمل نکرده است. در دو سال گذشته و باید توسط قانون اجرا شود. استپ کنار

سفارشی سازی در سال 2019 شامل چه موارد و مواردی می شود و برای چه گزینه هایی اعمال می شود؟

همانطور که گفتم اساساً تناسب جبران ضریب افت ثابت در حین استقرار است که می توان آن را به شرح زیر توضیح داد:

1) ترمیم سطح مستمری نسبت به لحظه ایجاد آن یعنی. جبران ضریب کاهش مستمری که در زمان برقراری مستمری نسبت به حداقل دستمزد به مستمری در زمان محاسبه (نسبت به خود حداقل دستمزد) به دست می‌آید. در نهایت، ضریب حاصل در حداقل دستمزد برای آن زمان ضرب می شود. اکنون سازمان بیمه تنها 75 درصد آن را محقق کرده و 25 درصد باقی مانده است که اولین شکست عملکرد سازمان در این حوزه است.

2) حداقل پرداختی برای کلیه حداقل حقوق بگیران با 30 سال سابقه و برای حداقل حقوق بگیران با 20 سال سابقه و کمتر و برای هر سال بالای 30 سال حداکثر تا 35 سال تصویب می شود.

3) مابه التفاوت تعدیل تا 50 درصد مستمری اسفند ماه سال تاسیس: یعنی. یکی از اقلام متناسب، مابه التفاوت اصلاحی تا سقف 50 درصد مستمری اسفندماه همان سال تأسیس است که نه کمتر از آن و نه بیش از 100 درصد مستمری اسفند ماه سال تأسیس است.

4) افزایش کمک هزینه نگهداری و مسکن و افزایش هزینه های حمایتی خانواده که میزان آن با مستمری بگیران و مستمری بگیران سایر دستگاه های اجرایی برابر می شود.

5) شمول تناسب بر اساس قانون و بخشنامه های هیأت امنا و هیأت مدیره سازمان قطعی است و کلیه بازنشستگان تا پایان دوره 1401 مشمول خواهند شد.

در این زمینه گزارش وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورخ 17.3.1400 به شماره 45221 در مورد تناسب قابل استناد است.

نظر شما درباره اظهارات مدیرعامل سازمان مبنی بر اینکه حتی در صورت اعمال تناسب، تنها 4 تا 5 درصد مستمری مستمری بگیران سایر رده ها را تحت تأثیر قرار می دهد، چیست؟

آقایان (در مدیریت سازمان تامین اجتماعی) می توانند ابتدا بخشنامه ها و مصوبات سال 1398 تا 1401 را در همه ابعاد و جایگاه ها به طور کامل اجرا کنند و بعد با محاسبات کارشناسان خودشان ببینند اجرای کامل چقدر موثر خواهد بود! از آنجایی که در دو سال اخیر نسبت به مستمری بگیران سایر سطوح اعمال نشده است، نمی توان نظر اولیه داد.

دیدگاهتان را بنویسید