مراسم وداع با کمبوجیه درمباش / هنرمند شاعر تصویر برگزار شد

ساعت: 12:05
تاریخ انتشار: 1400/08/18
کد خبر: 1782909

مراسم وداع با یاد کمبوجیه درمبخش با حضور جمعی از کارگردانان و هنرمندان صبح 18 آبان از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار و پیکر این هنرمند در خانه ابدی به خاک سپرده شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم وداع با کمبوجیه صبح سه شنبه ۱۸ آبان در مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مسعود شجاعی طباطبای مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه پیشکسوتان هنر، مجید رجبی معماروس مدیر حوزه هنری. سید عباس عظیمی الله صمدیان، لیلی گلستان و جمعی دیگر از هنرمندان.

در ابتدای این مراسم حسین فردی قاری قرآن به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.

سپس هادی حیدری کاریکاتوریست مسئول این مراسم در سوگ درگذشت درمبک در سخنانی گفت: امروز هنر ایران در سوگ است و کارت ها سیاه است. کمبوجیه تنها بخش عصر ما بود که به روشنی طرح‌هایش و به صمیمی بودن ایده‌هایش بود. من می خواهم ایده ها بیان شود. یک بار دیگر تاج ما را در مصیبت بزرگ فرو برد. استاد رنگارنگ و یکی از مهم ترین قله های هنر معاصر ایران در سن 79 سالگی درگذشت و جهان در سوگ این تصویر است.

اولین سخنران مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران بود که در سخنانی از کامبیز درمکش تقدیر و تسلیت گفت.

احمد عربانی کاریکاتوریست است و یکی از دوستان دیرینه درباش در سخنانی گفت: ما غرور کاریکاتور ایرانی را سوگواری می کنیم. این کودک شیرازی که تا آخرین لحظات عمرش نوجوان ماند. شاید بهتر است بگوییم که اندیشه ها از او پیروی کردند، مانند حافظ که کلامش اسیر شاعر شد. او بود که با دریافت جوایز مهم کاریکاتور نام ایران را در بین بزرگ ترین کاریکاتوریست های جهان حک کرد.

وی با اشاره به زمانی که دمبخش از آلمان به ایران بازگشت و در مجله گل آقا مشغول به کار شد، افزود: کامبیز دربخش مانند پرنده ای که با حمایت آقای صابری به آشیانه خود بازگشته، تبدیل به منبعی مایع و تمام نشدنی شده است. دشمنان دوست، استاد را به ورطه خطرناکی می کشانند، اما باز هم کیومرث صابری مانع از این کار شد. کمبوجیه محدودیت ها را در این بخش برنداشت و آثار خود را ماندگار کرد و همه از این امر بهره بردند. با نگاهش در طبقه دوم چاپ سوم ماند و با آغوش پر مهرش همه را با سخاوت ذاتی خود پذیرفت. با روح بزرگوار و جلیل کمبوجیه خداحافظی می کنم و از خداوند برای روح آن مرحوم آرامش می خواهم.

هادی حیدری سپس پشت تریبون حاضر شد و اعلام کرد که سید مسعود شجاعی طباطبایی، کاریکاتوریست، این پیام را به دو کاریکاتوریست مشهور جهان، آنجل بولیگان و آرس، کاریکاتوریست های برزیلی و کوبایی ترجمه خواهد کرد.

سید مسعود شجاعی طباطبایی گفت: حرف زدن سخت است اما برای شنیدن حرف های دو هنرمند برزیلی و کوبایی مطرح دنیا باید واسطه باشم.

شجاعی طباطبایی سپس سخنان آرس، کاریکاتوریست کوبایی و آنجل بولیگان، کاریکاتوریست برزیلی را ترجمه کرد.

این هنرمند کوبایی در پیام خود نوشت: شنیدن خبر مرگ کمبوجیه در مهبهش بسیار ناراحت کننده است اما خوشحالم که آثار او برای ما باقی خواهد ماند.

آنجل بولیگان همچنین خاطراتی از اولین دیدار خود با کمبوجیه دربچش و همچنین خاطراتی از سفر به پاریس و بازدید غافلگیرانه از دمبچ در آن شهر به یاد آورد.

ابراهیم حقیگی هنرمند پیشکسوت و دوست صمیمی کامبیز درمبخش نیز در سخنانی گفت: روزی را به یاد دارم که مراسم تشییع مرتضی ممیز در میان ازدحام جمعیت برگزار شد، آیدین آغداشلو شعر ملک الشعرای بهار را خواند و ترجیح می دهم. “

وی افزود: در گفتگویی که این روزها انجام می شود، کمبوجیه همکاران خود را پزشکانی می داند که دارو نمی دهند. علاوه بر آنچه کمبوجیه گفت، به نظر من کاریکاتوریست ها را باید با شاعران و رادیولوژیست ها مقایسه کرد. کمبوجیه شاعری فیگوراتیو بود و کافی بود یک مداد یا خودکار به او می داد تا هوش سرشارش را به تصاویری ساده اما بسیار پیچیده و مهارشده تبدیل کند. کمبوجیه همه زخم ها و دردها را نشان داد و در خاطرات او می توان رنج ها و اشتباهات خود را یافت.

هاگیگی گفت: تمام خوبی هایی که کمبوجیه در زمان فروتنی داشت می تواند آیینه ما باشد و شاید بتوانیم مانند کمبوجیه باشیم. او منحصر به فرد بود زیرا به شخصیت هنری خودش رسیده بود و حتی بدون امضا هم مشخص بود که متعلق به کامبیز است.

سخنران بعدی محمدحسین نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در سخنانی گفت: این ضایعه را به خانواده استاد کامبیز دربش و اهالی هنر ایران تسلیت عرض می کنم. از آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود شالویی سرپرست وزارت ارشاد و ارشاد به من دستور دادند که این ضایعه را به اهالی فرهنگ و هنر کشور منتقل کنم.

وی بیان کرد: استاد عربانی از مرحوم درباش به عنوان افتخار هنر ایران یاد می کند; به خاطر دانش کاریکاتور جمله اش را تمام کنم. استاد کمبوجیه یکی از بزرگترین کاریکاتوریست های صد و یک ساله ایران است و من اغراق نمی کنم و عمدا این را می گویم. این خیلی راحت قابل اثبات است. استاد علاوه بر اینکه متواضع است، متواضع و مهربان است. او خلاق ترین کاریکاتوریست ایران بود، همیشه قلم و کاغذ در دست داشت و همیشه این فکر را داشت که فقط بخشی از ایده هایش محقق می شود. از این رو می توان او را پرکارترین کاریکاتوریست ایران و صاحب اندیشه های متفاوت و همچنین هنرمندترین کاریکاتوریست ایران دانست.

نیرومند همچنین گفت: خیلی ها کاریکاتور را هنر نمی دانند اما کار آقای دربچش ثابت می کند که کاریکاتور هنر است و شاید ویژگی خاصی که آثار او را متمایز می کند ویژگی های زیبایی شناختی طراحی او به عنوان عناصر بصری باشد و شاید این یکی از آنها باشد. برجسته ترین کاریکاتوریست های ایران کاریکاتوریست های زیادی در سراسر جهان درگذشت استاد را تسلیت گفتند اما ما در اینجا فقط دو مورد از آنها را به شما معرفی کردیم.

سپس خواهرزاده یاسمین مدگالچی پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از حاضران در مراسم تشییع جنازه طی سخنانی گفت: کمبوجیه 20 سال پیش به ایران بازگشت تا در کنار هموطنان خود زندگی کند. همه به او می گویند عمو کمبوجیه، کاریکاتوریست چیره دست و نابغه کاریکاتور ایران، اما من به او می گویم عمو کمبوجیه. عمویم اولین کارش را در ۱۴ سالگی در روزنامه ارتش که پدربزرگم در آنجا کار می کرد منتشر کرد. برای هر نسل و ملیتی می کشی. مضامین معروف کمبوجیه درباره صلح و انسانیت بود و مشکلات جهان را با طنز و لطافت به تصویر می کشید. شخصیت های کمبوجیه هم گریان و هم خنده دار بودند.

وی با بیان اینکه عمویش او را با دنیای هنر آشنا کرده است، گفت: تفاوت من با نویسنده این است که کل فلسفه جهان را در چند خط ساده ارائه می کنم و برای این کار بسیار تلاش کردم. جای کمبوجیه در بند بسیار خالی خواهد بود، اما سوء استفاده های عاطفی و عروسک های او برای همیشه ماندگار خواهد بود.

رامین دارمباخ پسر دارمباخ نیز در سخنانی گفت: پدرم تا آخر عمر کار کرد. آرزوی من این است که کمبوجیه به نتیجه برسد و مادرم هم گفت که می خواهد برای پدرم نمایشگاهی برگزار کند و من از پیشنهاد مادرم استقبال کردم چون دوست دارم عموم مردم کارهای او را ببینند.

هادی حیدری در ادامه این مراسم گفت: مراسم وداع با استاد درباش امشب ساعت 19 در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود و به یاد استاد کامبیز در دمباش شمع روشن می کنیم.

در پایان این مراسم به امامت حجت الاسلام سید محمود اقامه شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید