مردم؛ مجبور به اجرای قوانین بیهوده و پرهزینه

مردم؛  مجبور به اجرای قوانین بیهوده و پرهزینه

سعیده علیپور

اگرچه ساعت رسمی کشور در سال جاری تغییری نکرده است، اما به نظر می رسد به قیمت این یک ساعت غیرممکن، خیلی چیزهای دیگر تغییر کند. تغییراتی که در روزهای گرم امسال و دود آن به اوج خود می رسد، احتمالا فقط برای شهروندان دیده خواهد شد.

در حالی که ساعات کاری بسیاری از ادارات دولتی در سال جدید به ساعت 7 صبح تغییر یافت، وزیر نیرو اخیرا اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای دولت، «ساعت کاری ادارات از 24 خرداد تا شهریورماه خواهد بود. 15، 6 صبح تا 1 بعد از ظهر “.

علی اکبر محرابیان همچنین گفت: «یک ساعت مانده به پایان ساعت کار دستگاه های سرمایشی خاموش می شوند!».

این اقدام در حالی برای رفع بحران کمبود برق در کشور مطرح شده است که بسیاری از مردم این سوال را دارند که چرا دولت و مجلس طعمه را در سر مردم می اندازند و نظم حاکم را بر هم می زنند؟

کارمندان دولت که در خط مقدم این تغییر قرار دارند. ساعات کاری اعلام شده از سوی وزیر نیرو در تابستان مستلزم بیدار شدن از ساعت 3 تا 4 بامداد در نظر گرفته شده است. عددی که با سبک زندگی اکثر شهرنشینان همخوانی ندارد و به نوعی منجر به بی نظمی و اختلال در حضور و غیاب در محل کار خواهد شد. ضمناً عملیات ناوگان مطابق با این تغییر باید چندین ساعت زودتر آغاز شود. در این میان کارشناسان بر این باورند که جدای از موارد ذکر شده، تاخیر در ساعات کاری چندین چالش جدی را برای شهروندان به‌ویژه برای ساکنان کلان شهرها ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن نحوه ارتباط بخش خصوصی با بخش دولتی است. زیرا به دلیل تعمیق اختلاف ساعات کاری بین شرکت ها و موسسات دولتی و خصوصی، مشکلات زیادی در کشور به وجود می آید، تنش ها بالا می رود، اتلاف وقت، انرژی و هزینه های بیشتری را به دنبال خواهد داشت و امور اداری را در پی خواهد داشت. در کشور سخت تر از قبل

در سال جدید بسیاری از شهروندان با تعویض خودکار ساعت تلفن همراه و سیستم های دیجیتال با مشکلات عدیده ای مواجه شدند. مشکلات ناشی از عدم هماهنگی بین وزارت ارتباطات و مراکز جهانی کالیبراسیون ساعت همچنان وجود دارد.

و این در حالی است که بسیاری از شهروندان به دلایل چنین تغییراتی متقاعد نشده و حتی آنها را بی فایده و مضر می دانند. اما به نظر می رسد دولت و مجلس در دست دولت و مجلس است و جز ایفای نقشی برای شهروندان متصور نیست.

یکی از کاربران در توییتر نوشت: «با در نظر گرفتن ساعات کاری جدید، به نظر نمی رسد مشتری ساعت 6 صبح به دفتر یا بانک برود تا کار خود را انجام دهد. این بدان معناست که کارمندان چند ساعت در صبح بیکار هستند، اما در عوض ساعت شلوغی از ساعت 10 تا 12 در اوج و به شدت طاقت فرسا خواهد بود.

چرا ساعت عوض نشد؟

بدون تغییر ساعت های فصلی مصوبه ای است که در شهریورماه سال گذشته پس از تصویب مجلس شورای نگهبان به تصویب شورای نگهبان رسید و از فروردین ماه امسال اجرایی شده است. اما با اجرای آن در سال جدید، دولت ابلاغیه های متعددی را با هدف مهار آثار منفی این قانون ارائه کرد. قانونی که پیش از آن در سال های 85 و 86; یعنی در ابتدای ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به عنوان پرچمی علیه سیاست های دوران سازندگی و هاشمی رفسنجانی برافراشته شد و به نماد مبارزه اصولگرایان و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان تبدیل شد. اگرچه زیان های ناشی از اجرای کوتاه مدت لغو این تغییر ساعت در میزان مصرف انرژی در کشور به وضوح مشهود بود و پس از مدتی روال تغییر ساعت مانند قبل شد، اما این خط فکری با تغییر زمان مواجه می شود. روی کار آمدن دولت اصولگرای رئیسی و مجلس انقلاب دوباره قدرت گرفت و دوباره قانون تغییر ساعت را لغو کرد.

اگرچه برخی از حامیان این تعلیق سلامت شهروندان را دلیلی بر عدم تغییر ساعت رسمی می دانند، اما بسیاری غلبه دیدگاه های سنت گرایانه در مجلس و دولت را دلیلی برای مخالفت با این تغییر می دانند.

طرفداران تغییر ساعت رسمی در کشور معتقدند ایران با کمبود برق مواجه است و با توجه به شرایط آب و هوایی ایران و تعداد ماه های گرم سال، تغییر ساعت رسمی می تواند تاثیر زیادی در کاهش مصرف برق داشته باشد. . مخالفان تغییر زمان چیزهایی مانند سلامت روان افراد را توجیه می کنند. اگر چه برخی می گویند اگر توجیه این است که چگونه این اطلاعیه عجیب دولت و تغییر ساعت کاری به ساعت 6 صبح، نگرانی برای سلامت کارکنان در مدافعان توقف تغییر ساعت کاری ایجاد نمی کند.

این در حالی است که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که اجرای قانون قبلی تغییر ساعت، مصرف انرژی را حدود پنج درصد کاهش می‌دهد که به طور متوسط ​​سالانه 320 میلیون دلار است.

با این حال، نمایندگانی که به نظر می رسد مخالف اکثر سیاست های کشورهای اروپایی هستند، موافق هستند. آنها با اشاره به لغو تغییر ساعت در کشورهای اروپایی با مصوبه جدید مجلس دفاعی، این توقف تغییر ساعت را صحیح ارزیابی می کنند.

اما به نظر می رسد موضوع تغییر ساعت با توجه به شرایط جغرافیایی متفاوت است. به گفته برخی کارشناسان، کشورهایی که به قطب شمال یا خط استوا نزدیک هستند، به دلیل موقعیت جغرافیایی و زمانی که دارند، برنامه ای برای فصل زمستان و تابستان ندارند، اما کشورهایی که از نظر جغرافیایی همجوار با ایران هستند، برای صرفه جویی در مصرف انرژی، بیشتر اوقات تابستانی دارند. انرژی

کارمندان دولت در خط مقدم این تغییر معتقدند ساعات کاری تابستانی اعلام شده توسط وزیر نیرو مستلزم بیدار شدن بین ساعت 3 تا 4 صبح است. عددی شگفت آور که با سبک زندگی اکثر شهرنشینان همخوانی ندارد

چالش ها و انتقادات به ساعات کاری جدید

در همین حال، آنچه که جرقه‌ای برای تغییر ساعت‌های غیرمجاز شده است، اطلاعیه جدید دولت برای تغییر ساعت کاری از ساعت 6 صبح به 13 است. ساعات کاری که برای بسیاری عجیب است.

یکی از کاربران در پاسخ به این پیام در توییتر نوشت: «اگر کار از ساعت 6 شروع شود، باید ساعت حرکت مترو را 2 ساعت به جلو ببرند تا کارکنانی که خودروی شخصی خود را ندارند، به موقع برسند.» کارکنان مترو باید حداقل یک ساعت زودتر، ساعت 3 صبح از خانه خارج شوید! از طرفی یا باید ساعت 21 مترو را دو ساعت زودتر ببندند یا دو ساعت بیشتر پول بدهند.»

محمدرضا سبزعلی پور یکی از فعالان اصولگرا که از مدافعان سرسخت مجلس و دولت انقلابی نیز هست در کانال تلگرامی خود در واکنش به این تغییر نوشت: «ذهنیت هم چیز خوبی است، قسم می خورم!! از ساعت 6 صبح؟! یعنی کارمندان باید ساعت 3 و 4 صبح بیدار شوند و پیاده به محل کار بروند!؟

یکی از کاربران در توییتر نوشت: «آنها گفتند که یک ساعت زودتر سیستم های گرمایشی را خاموش می کنند. یعنی ساعت 12 ظهر به دلیل گرمای زیاد نمی توان به ادارات و بانک ها مراجعه کرد. این در حالی است که به نظر نمی رسد مشتری ساعت 6 صبح به دفتر یا بانک می رود تا کار خود را انجام دهد. این بدان معناست که کارمندان چند ساعت در صبح بیکار هستند، اما در عوض ساعت شلوغی از ساعت 10 تا 12 در اوج و به شدت طاقت فرسا خواهد بود.

کاربر دیگری نیز در واکنش به تغییر ساعت کاری در ماه های تابستان نوشت: یکی از برنامه هایشان افزایش زاد و ولد است اما با چنین تغییراتی نرخ زاد و ولد را در کشور سخت تر از همیشه می کنند. وظیفه ما در قبال کودکان مهدکودک چیست؟ یکی به من بگوید چه ساعتی باید کودک معصوم را بیدار کنیم؟» کاربر دیگری با کنایه در توییتر نوشت: «فقط ساعت خواب و بیداری دست ما بود اما الان با مصوبه و اطلاعیه مجلس دستکاری شده است. در دست ما نیست!

در حالی که این ابلاغیه در فصل تابستان اجرا می شود، بسیاری می گویند زمان کافی برای پذیرش دستور فعلی برای شهروندان وجود ندارد و به همین دلیل تابستان امسال با اختلالات جدی مواجه خواهیم شد، زیرا دولتمردان و نمایندگان مجلس در کشورمان بدون کوچکترین توجهی به عواقب چنین تاییدیه ها و اعلامیه هایی، بدون اینکه مسئول علل آن تغییرات بدانیم، مردم را در بن بست پذیرش محض قرار می دهد. پذیرش ناخواسته ای که آجری بر دیوارهای بلند نارضایتی شهروندان کشور می افزاید.

دیدگاهتان را بنویسید