آمریکا از حمله پرهزینه اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران نگران است

آمریکا از حمله پرهزینه اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران نگران است

روابط سرد و تیره بین اسرائیل و آمریکا دو بازیگر را تحت تأثیر قرار داد. آمریکایی ها امروز نگران اقدام بعدی اسرائیل در مورد برنامه هسته ای ایران هستند و کاملا مطمئن نیستند که در سر بی بی چه می گذرد.

اسرائیل نگران پیشرفت برنامه هسته ای ایران است، اما بنیامین نتانیاهو از سفر یوآو گالانت، وزیر دفاع کابینه اسرائیل به ایالات متحده برای مشاوره امنیتی تا زمانی که بایدن او را به کاخ سفید دعوت نکند، ممانعت کرد.

ترس واشنگتن از ماجراجویی بی بی

روابط سرد و تیره بین اسرائیل و آمریکا دو بازیگر را تحت تأثیر قرار داد. آمریکایی ها امروز نگران اقدام بعدی اسرائیل در مورد برنامه هسته ای ایران هستند و کاملا مطمئن نیستند که در سر بی بی چه می گذرد.

این وضعیت جدید نیست، بیش از یک دهه پیش که اسرائیل دلایل ادعایی حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران را ارائه کرد، نیروی هوایی این بازیگر مانور گسترده ای را با حضور بیش از 100 فروند جنگنده در غرب و غرب انجام داد. در فراز که در دریای مدیترانه برگزار می شود، مسیر به گونه ای طراحی شده بود که همان مسیر حمله ادعایی به ایران بود، اما در جهت مخالف.

به گفته ناظران، قبل از بازگشت جنگنده ها به آشیانه، یک تفنگدار آمریکایی با یک تلفن ماهواره ای رمزگذاری شده به مقر نیروهای دفاعی اسرائیل در تل آویو رسید. او به دفتر فرمانده وقت ارتش رفت و شماره ای را گرفت، آن طرف خط مایک مولن، دریاسالار آمریکایی بود.

مولن سپس به وزیر دفاع اسرائیل گفت: آیا ما را غافلگیر نمی کنی؟ مولن تنها یکی از شخصیت های نظامی-سیاسی آمریکایی بود که تعاملات اسرائیل را زیر نظر داشت تا ناگهان درگیر ماجراجویی پر هزینه نشود.

به گزارش اکو ایران، دوازده سال از آن روز می گذرد و نتانیاهو همچنان نخست وزیر است. زیرساخت تاسیسات هسته ای ایران توسعه یافته است. گالانت روز پنجشنبه گفت که ایران اورانیوم کافی برای ساخت سلاح دارد. ادعایی که ایران بارها آن را رد کرده و تاکید کرده است که به دنبال سلاح هسته ای نیست و نیست.

با این حال، صرف نظر از مواضع ادعایی مقامات اسرائیلی، یک چیز تغییر نکرده است و آن اینکه ایالات متحده از حمله غافلگیرانه و پرهزینه اسرائیل هراس دارد. از این رو مانند گذشته بار دیگر مقامات ارشد خود را برای جلوگیری از این ماجراجویی وحشتناک به سرزمین های اشغالی می فرستد.

در جریان سخنرانی اخیر در یک اندیشکده واشنگتن، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، گفت که با همتای اسرائیلی خود کنفرانس ویدئویی داشته و حتی نتانیاهو نیز در بخشی از آن گفتگو شرکت کرده است. سالیوان استدلال کرد که واشنگتن با متحدان خود، از جمله اسرائیل، برای جلوگیری از فرار هسته ای (فرض شده) ایران همکاری خواهد کرد.

شخصیتی که امروز بیش از هر زمان دیگری باید روی تعاملش متمرکز شود، ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا است که از 13 مارس که منصوب شد، هفت بار به سرزمین های اشغالی سفر کرده است.

کوریلا هفته گذشته در سرزمین های اشغالی حضور داشت که دومین دیدار فرمانده آمریکایی از زمان تشکیل کابینه جدید در ماه دسامبر بود. یک منبع نظامی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: به نظر می رسد کوریلا سعی می کند حداقل هر سه ماه یک بار به سرزمین های اشغالی سفر کند. این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره هدف از این دیدارها گفت: علیرغم تنش های حاکم بر روابط اسرائیل و آمریکا، همکاری های امنیتی بین دو بازیگر ادامه دارد و نمی توان انکار کرد که واشنگتن می خواهد بداند سران اسرائیل چه می گذرد. رهبران اسرائیل درباره ایران؟
گروگان گیری به سبک «بی بی».

شواهد نشان می دهد که نتانیاهو تمایلی به کم اهمیت جلوه دادن حاشیه های مرتبط با او و بایدن ندارد. از این رو «بی بی» در نشست هفته گذشته کنست با حضور کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، ضمن اشاره به بزرگترین رزمایش نظامی مشترک دو شرکت کننده، از همکاری با دولت بایدن قدردانی کرد.

با این حال، همانطور که کانال 12 اسرائیل گزارش داد، نتانیاهو به گالانت اجازه سفر به ایالات متحده برای دیدار با مقامات دفاعی ایالات متحده را نمی دهد. بر اساس این گزارش، نتانیاهو به همه وزرای خود هشدار داده است که تا زمانی که به کاخ سفید دعوت نشده است، با مقامات آمریکایی دیدار نکنند، اما همانطور که سالیوان اخیرا گفته است، هیچ تعهدی در این زمینه صورت نگرفته است.

سیاست اخیر بی‌بی مبنی بر ممنوعیت سفر اعضای کابینه‌اش به اسرائیل، این ادعا را تقویت می‌کند که نتانیاهو ۲۰۲۳ رهبر محتاط، محاسبه‌گر و عمل‌گرای گذشته نیست.

در شرایط بحرانی پیش آمده که بازیگر همزمان در چند جبهه می جنگد، بی بی ترجیح می دهد وزیر دفاع را در خانه نگه دارد. یک منبع اطلاعاتی ارشد فعال در حزب لیکود به آلمانیتو گفت که نتانیاهو وزرای خود را از سفر به امارات در سال 2021 منع کرده است تا زمانی که خود برای اولین بار به این کشور دعوت شود. در مورد سفر وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن اما باید گفت که چنین ممنوعیتی غیرقابل قبول است، زیرا چنین سفری از نظر عملیاتی، اطلاعاتی و راهبردی حائز اهمیت است.

به عبارت دیگر، به نظر می رسد نتانیاهو در کمپین وسوسه انگیز خود برای دعوت به واشنگتن، منافع اسرائیل را به گروگان گرفته است.

دستیاران بی بی تلاش کرده اند تا روابط تیره بین نتانیاهو و بایدن را اصلاح کنند و تلاش هایی را در درجه اول برای جلوگیری از ورود نتانیاهو به ایران انجام داده اند.

در حال حاضر ایران از موقعیت ممتازی در منطقه برخوردار است. سفر تاریخی ابراهیم رئیسی به سوریه؛ سفری که ایران آن را یک پیروزی استراتژیک نامید.

یک منبع ارشد سیاسی اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت که امروز محور مقاومت قوی‌تر شده است و این حقیقتی است که نمی‌توان از آن فرار کرد.

این منبع افزود: در حالی که چندی پیش اسرائیل با ائتلاف‌های ضد ایرانی همکاری می‌کرد، امروز در وضعیت دیگری قرار دارد و گویی ساعت شنی را وارونه کرده است. اسرائیل

او اعتراف کرد که دیدن تصویر رئیس جمهور ایران که در مقابل دوربین به پایگاه های اسرائیل در بلندی های جولان نگاه می کند و با رهبران فلسطینی در دمشق دیدار می کند، دلگرم کننده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید