فروش تسلیحات به روسیه یک اتفاق پرهزینه برای ایران است

فروش تسلیحات به روسیه یک اتفاق پرهزینه برای ایران است

روز جدید تکیه روس ها به فناوری ایران موضوع مهمی است و نشان می دهد که این رابطه یک طرفه نیست، به خصوص در مورد فناوری نظامی.

دیدار سران روسیه و ترکیه در ایران نمایشی از وحدت و نزدیکی نظامی بالقوه است که به عنوان وزنه تعادل ژئوپلیتیکی قوی در برابر سفر اخیر رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل و عربستان سعودی، دو کشوری که شرکای اصلی آمریکا محسوب می شوند، عمل می کند. در حالی که موضوع سوریه در دستور کار مذاکرات قرار گرفته است، اما در ماه های اخیر و با اعلام این هدف از سوی آمریکا که به دنبال منزوی کردن ایران بر سر برنامه هسته ای و روسیه در مورد حمله است، از فوریت خاصی برخوردار نبوده است. در مورد اوکراین، سایر مسائل امنیتی در اولویت قرار دارند این نشست برگزار شد

ایران، روسیه و ترکیه – یکی از اعضای ناتو که روابطشان با این پیمان تیره شده است – می خواهند بر بیهودگی تلاش های ایالات متحده برای بازدارندگی یا تحریک آنها تأکید کنند. ظاهراً ملاقات تهران بلافاصله پس از سفر پرانتقاد بایدن به خاورمیانه برگزار شود.

کارشناسان می گویند که منافع روسیه و ایران در سال های اخیر به طور فزاینده ای منطبق شده است. نیکول گراوسکی، محقق مرکز بلفر، می‌گوید: «از زمان شروع جنگ در اوکراین، شاهد توجه بیشتر روسیه به روابط خود با ایران بوده‌ایم و اهمیت این رابطه را افزایش داده‌ایم.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اخیرا گفت که ایران قصد دارد صدها پهپاد جنگی را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارائه دهد. اگرچه حسین امیرعبدالخیان، وزیر امور خارجه ایران، آمادگی ایران برای ارسال تسلیحات به روسیه را رد کرده است، اما وقتی صحبت از چنین موضوعاتی می شود، اغلب دیپلمات های ایرانی توسط سپاه پاسداران که مسئولیت امور امنیتی و نظامی را بر عهده دارد، در تاریکی نگه می دارند. .

فروش تسلیحات به یک قدرت هسته‌ای یک تحول پرهزینه برای ایران خواهد بود. برای دهه‌ها، تهران مشتری تسلیحات چینی و روسی بوده است، اما اخیراً با سرمایه‌گذاری در برنامه هواپیماهای بدون سرنشین داخلی، دیپلمات‌های غربی و خاورمیانه را نگران کرده است.

گراوسکی می گوید پهپادهایی که ایران در اختیار روسیه قرار می دهد، همان پهپادهایی است که به حوثی ها فروخته است. تکیه روس ها به فناوری ایران موضوع مهمی است و نشان می دهد که این رابطه یک طرفه نیست، به خصوص در مورد فناوری نظامی.

حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این نشست تاکیدی بر سیاست خارجی است که حداکثر انعطاف دیپلماتیک را از خود نشان داده است. در حالی که ترکیه روابط دیپلماتیک، تجاری و نظامی قوی خود را با غرب و به ویژه با اروپا حفظ می کند، روابط خود را با مستبدان عرب و اسرائیل نیز احیا کرده و روابط تجاری و سیاسی فعالی با ایران دارد. در عین حال روابط خود را نه تنها با روسیه، بلکه با اوکراین که پهپادهای رزمی ترکیه را دریافت می کند، ادامه داد.

مسکو، آنکارا و کیف در حال مذاکره با سازمان ملل در مورد شرایط ایجاد یک کریدور غلات و دفتر هماهنگی در ترکیه برای کمک به اروپای شرقی برای عبور از دریای سیاه همزمان با بحران جهانی غذا، گندم و سایر محصولات کشاورزی هستند. به سایر نقاط جهان. ظاهرا پوتین و اردوغان در این نشست در تهران نیز در مورد این موضوع صحبت کرده اند.

ترکیه همچنین به دنبال چراغ سبز مسکو برای اقدام علیه مبارزان کرد و گروه های سیاسی وابسته در شمال سوریه است. جایی که روسیه، سوریه، نیروهای آمریکایی و بسیاری از گروه های مسلح دیگر برای تسلط بر این منطقه می جنگند.

دیدگاهتان را بنویسید