مشکل بزرگ حسین کنعانی زادگان

در خبری که صبح امروز از سوی خبرگزاری قضایی منتشر شد، آمده است که به دلیل ناعادلانه بودن این پاداش (واردات خودروهای خارجی) این مجوز باطل و موضوع شماره گذاری خودروهای ملی از دستور کار خارج می شود. این موضوع در شرایطی است که تمامی ملی پوشان فوتبال ایران که پس از پایان جام جهانی سال گذشته، با توجه به میزان این پاداش و روندی که طی کرده بودند، دوندگی های مختلفی به ادارات مربوطه و وزارت حراست کرده بودند. منجر به خروج خودرو از بازار و دریافت. حساب کرده بودند که این اختلاف بیش از 20 میلیارد تومان می شود.

اگر بخواهیم کمی ساده تر به داستان نگاه کنیم، باید در مورد نحوه عملکرد این مجوز صحبت کنیم. در ایران سال هاست که واردات خودرو به دلیل محدودیت مبادلات ارزی ممنوع بوده است، اما با توجه به صعود تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2022، مجوز واردات خودرو به تعداد محدود به ایران داده شده است. تیم ملی فوتبال ایران می‌توانند این خودروها را وارد کرده و در بازار آزاد ایران بفروشند تا برای خیلی‌ها مبلغی معادل یک سال از قرارداد خود بگیرند.

در همان ابتدا برخی از بازیکنان گواهینامه خود را به شخص دیگری واگذار کردند و پول را دریافت کردند اما برخی از بازیکنان اقدام به واردات خودرو کردند. از جمله شهروندانی که مدت زیادی را با ماموران گمرک جنوب کشور درگیر کردند و خودرو را به تهران آوردند و تا زمان صدور گواهینامه خودروها را در پارکینگ نگه داشتند.

با توجه به اینکه این جایزه پیش از این در دوره احمدی نژاد و زمانی که تیم ملی به جام جهانی 1998 راه یافت، اتفاق افتاده بود. به نظر می رسد هیچ مانعی برای این ترتیب وجود ندارد. دولت قصد داشت تیم ملی را بدون صرف هزینه از بودجه خود به پایان برساند تا آنها بتوانند بابت حضور در مهمترین تورنمنت فوتبال دستمزد مناسبی دریافت کنند. البته این لیست بعدها دستخوش تغییراتی شد و تعدادی از بازیکنان حاضر در جام جهانی مانند روزبه چشمی، رامین رضاییان و مرتضی پورعلیگنجی به آن اضافه شدند.

آاگرچه همه این فوتبالیست ها از شرایط مالی خوبی برخوردار هستند، اما باز هم مبلغ این پاداش برای همه آنها قابل توجه بود و از آنجایی که برخی از آنها مجوز فروش را داشتند و پول را دریافت کردند. اکنون با چالش بزرگی مواجه هستند که بازگرداندن پول، بازگرداندن خودرو و … است که البته با توجه به وعده های قبلی مهم ترین چهره های اجرایی کشور کمی عجیب به نظر می رسد.

اما چه چیزی باعث شد که دیوار عدالت اداری در این مورد وارد شود؟ اول از همه به نظر می رسد همه چیز معطوف به حسین کنعانی زادگان، مدافع تیم پرسپولیس است که حضوری کوتاه در دیدار ایران و انگلیس در جام جهانی داشت. کنعانی پیش از سفر تیم ملی به بلغارستان در گفت و گو با برنامه عصرهای فوتبالی در پاسخ به سوالی پس از پاسخ به سوالی مبنی بر حضورش در باشگاه پرسپولیس با مرسدس بنز به قیمت خودروی خود اشاره کرد. چند ده میلیارد، که بلافاصله باعث بازتاب قوی شد، و حتی می توان گفت باور نکردنی بود. به نظر می رسد در فضای اقتصادی امروز او در افشای این عدد اشتباهی نابخشودنی کرد. البته کنعانی طبق معمول بدون قصد خاصی این همراه را برداشته بود اما باز هم طبق معمول انعکاس کارش حالت هیولایی به خود گرفته بود و معلوم بود که لبه های این مشکل او را می بلعد.

مشکل بزرگ حسین کنعانی زادگان

از آن زمان کنعانی در دو اردوی قبلی فیفادی شرایط متفاوتی را پشت سر گذاشت و ظاهرا برخی از ملی پوشان از او ناراحت به نظر می رسیدند. اما ایمان فنی به این مدافع پنجه جنوبی حضور او در تیم ملی را تضمین کرد و توانست در تیم ملی فوتبال ایران حضور یابد.

اما اگر باز هم رای دادگاه تغییر نکند و رایزنی ها طبق گفته های مثلا پیان فریش در پایان بازی سپاهان تغییر نکند. کنعانی در مسیر صعود این تیم به جام ملت ها اردوی بسیار سختی را پشت سر خواهد گذاشت. با این حال تعداد زیادی از بازیکنان تیم ملی دچار این مشکل شده اند و همگی کنعانی را مقصر این مشکل می دانند، حتی اگر حسین مانند بازی دیروز خود را گول بزند و بعد از گل زدن شادی کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. .

در عین حال به نظر می رسد تصمیم دیروز روی روحیه تیم ملی تاثیرگذار باشد. آنها اغلب احساس می‌کنند که بازنده این مشکل هستند و در شرایطی که برای خنثی کردن اثر این قطعنامه برای هر کسی سخت است کاری انجام دهد، در حل و فصل آنها بزرگ‌ترین رغبت ممکن انجام شده است.